Flytning, pasning og skole-tilmelding bliver tvangsdigitaliseret fra december

Skal du flytte, have et nyt sundhedskort eller skrive dit barn op til skole eller pasning, vil det fra december kun kunne ske digitalt. Sådan lyder en ny lov, som nu bliver fremsat i folketinget.

Infrastrukturen er på plads. Befolkningen er moden. Og kommunernes løsninger er gode nok.

Med disse flueben hakket af kan Digitaliseringsstyrelsen nu sætte gang i lovarbejdet, så fire offentlige tjenester bliver udelukkende digitale. Fredag formiddag blev et lovforslag fremlagt i Folketinget, der skal fjerne muligheden for at bruge andet end digital selvbetjening fra 1. december.

Tjenesterne, der er udvalgt, er adresseflytning, ansøgning om plads til pasning af barnet eller indskrivning til folkeskolen, samt bestilling af nye sundhedskort eller EU-sygesikringskort.

Læs også: Nu kommer tommelskruerne: Første bølge af tvangs-digitalisering til december

Og disse fire snart rent digitale services er kun første bølge, fortalte Lars Frelle-Petersen, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, på et pressemøde i dagens anledning.

»Vi har kæmpet hårdt for at nå frem til i dag. Nu ser vi første bølge af en lang række bølger, der vil komme fremover. Planen er at have et nyt lovforslag klar hvert år, så nye områder bliver rent digitale hvert år i december,« forklarede han.

De fire tjenester er udvalgt efter, at de er forholdsvis simple, og at alle kommunerne kan nå at få en god nok løsning klar, så borgerne ikke kløjes i elendige brugergrænseflader, uden mulighed for at gå tilbage til den gammeldags papirmodel.

»Vi er gået efter de lavthængende frugter, hvor løsningerne har en kvalitet, så de kan være helt klar 1. december,« forklarede han.

Hvor mange danskere, der i dag allerede bruger digital selvbetjening til de fire tjenester, er lige nu ved at blive undersøgt, så det kan Digitaliseringsstyrelsen ikke sige præcist endnu. Men tilbage i 2008 var det for eksempel kun syv procent, som meldte flytning digitalt.

»I dag er det højere end syv procent, men ikke meget. Det varierer fra kommune til kommune, for i København har man gjort en stor indsats og er tæt på 100 procent, mens man andre steder skal gå fra 10 til 100 procent inden december,« sagde Lars Frelle-Petersen.

Computer-løse borgere må på biblioteket

Har man ikke computer eller internetadgang, som for eksempel en række af landets ældste borgere, må man møde op på biblioteket eller borgerservicecentret og få hjælp til at komme igennem den digitale formular.

Hvad hvis man er dårligt gående og ikke har mulighed for at komme ud?

»Ingen vil blive ladt i stikken, og det går politikerne også meget højt op i. Kommunerne vil finde en løsning for den gruppe, som ikke kan komme ud af hjemmet, og det kan for eksempel være via hjemmehjælpen,« sagde Lars Frelle-Petersen.

Interesseorganisationer som Ældre Sagen har også været meget aktive i forbindelse med lovens tilblivelse, lød det fra vicedirektøren, men mange over pensionsalderen bruger faktisk også en computer i dag, lød vurderingen.

»Der er en tendens til at fokusere på det negative, men mange ældre tager kurser hos for eksempel Ældre Sagen og lærer at bruge en computer. Der vil så være borgere, som ligegyldigt hvad vi gør ikke bliver digitale, og heller ikke skal blive det, og de vil ikke blive ladt i stikken,« sagde han.

At gøre fire af den offentlige sektors ydelser rent digitale er et stort skridt fremad og et stort skifte, som vil påvirke alle borgere. Men der er blevet varmet op til den forandring i mange år, så der er ingen nervøsitet hos Digitaliseringsstyrelsen, når december nærmer sig, lød meldingen.

»Vi skal nok få nogle udfordringer, for vi ændrer noget fundamentalt, som har med alle danskere at gøre. Der kan være noget, vi ikke har forudset, og det er svært at undgå, når det er så stor en forandring. Men der er ingen tvivl om, at vi bringer danskerne meget længere frem på den digitale vogn, fordi alle nu skal med,« sagde Lars Frelle-Petersen.

Kommentarer (21)

Lars Tørnes Hansen

Hvad hvis man er dårligt gående og ikke har mulighed for at komme ud?

»Ingen vil blive ladt i stikken, og det går politikerne også meget højt op i. Kommunerne vil finde en løsning for den gruppe, som ikke kan komme ud af hjemmet, og det kan for eksempel være via hjemmehjælpen,« sagde Lars Frelle-Petersen.

og hvad hvis hjemmeplejen heller ikke ved hvordan et problem med borger-it skal løses, hvad så?

Uuups! Det var så ikke lige nok bare at tage en bærbar computer med mobilt bredbånd ud til borgerens hjem.

Det vil sige at vi skal have 3 personer i spil for at få det her til at virke.
Hjemmeplejeren, og en fra borgerservice til at svare på spørgsmål.
Dertil it-service der forbereder at en laptop med mobilt bredbånd der kan tages med ud.

Så i stedet for 1 person har vi nu brug for 3 personer.
Halvt gennemtænkt løsning, ganske som vi kender det.

Maxx Frøstrup

Tænkte jeg lige måtte ind og rent faktisk læse lidt på loven inden jeg bitched og stille dumme spørgsmål.
Jeg kom her til:

Det er målet, at de offentlige myndigheder i 2015 modtager mindst 80 pct. af alle ansøgninger, anmeldelser og indberetninger mv. fra borgerne digitalt. Det vurderes, at det ikke vil være praktisk gennemførligt med 100 pct. Der skal tages hensyn til borgere, der for eksempel ikke har mulighed for at tilegne sig it-kompetencer samt borgere med særlige behov, herunder hensynet til ældre, handicappede, demente, socialt udsatte, udenlandske borgere i Danmark og danskere med bopæl i udlandet. Der skal endvidere tages hensyn til de borgere, der ikke kan anvende de digitale selvbetjeningsløsninger, eksempelvis fordi de ikke kan få en digital signatur. Der vil endvidere være områder eller dele af områder, hvor det ikke giver mening at digitalisere.

Super, eftersom jeg ikke kan acceptere EULA'en på OCES via nemID kan jeg jo heller ikke få en digital signatur igen, og er dermed berettiget til at anvende alternative løsninger..?...

Hvis det er rigtigt, og det holder så er tingene jo rent faktisk gennemtænkt. top nice...

Thomas Hansen

Tilsvarende, skal de være opmærksom på, at DanID ikke kom med en løsning på identificering af borgeren. De er kun kommet med et login-system, og det efter lang tids forsinkelse.
I det omfang at man, ved lov, ophøjer DanID's login-løsning, til en identifikationsløsning, overtræder man andres Patentrettigheder.
Hvilket man tilsvarende så skal finde en løsning på.

Henrik Madsen

Meldt min datter ind i folkeskolen med en blanket.

Har en søn som skal om 4 år, glæder mig til at se om de har lavet et system som man kan stole på inden da, ellers skal jeg med glæde tage kampen med fjolserne.

DE siger min søn skal i skole men DE forhindrer mig i at melde ham ind uden en NemID OCES som jeg nægter at få.

Henrik Madsen

Jesper Lund

Super, eftersom jeg ikke kan acceptere EULA'en på OCES via nemID kan jeg jo heller ikke få en digital signatur igen, og er dermed berettiget til at anvende alternative løsninger..?...

God pointe.

Det er jo helt ude i hampen at forestille sig, at staten ved lov vil tvinge dig til at afgive et "frivilligt" samtykke til et privat firma, hvis services du ikke ønsker at gøre brug af (en service, NemID, som vi tidligere har fået fortalt er uden lovgrundlag).

Jeg bruger heller ikke Facebook og OCES NemID.

Jesper Lund

Der har hele tiden været et krav om at man skulle melde flytning til kommunen [1].

Men nu kommer der en pudsig tilføjelse til loven: kommunen skal (eller kan?) nægte at modtage din anmeldelse hvis den ikke indgives digitalt.

Har den NemID-løse borger overholdt loven i dette tilfælde? Anmeldelsen er indgivet, men kommunen nægter at modtage den..

[1] Når al kommunikation med det offentlige skal være digital, er det egentligt lidt underligt at staten stadig skal vide hvor vi bor.

Jesper Lund

Tilsvarende, skal de være opmærksom på, at DanID ikke kom med en løsning på identificering af borgeren.

Det er blot et teknisk problem. I loven bliver det løst ved at "Thomas Hansen" er den person (eller bot) som har kontrol over den NemID der er knyttet til det pågældende CPR nummer. Længere er den ikke. Identitetstyveriet er hermed institutionaliseret ved lov (eller per definition afskaffet, afhængig af hvordan man ser på tingene).

Velkommen til det digitale Gulak. Måske er du ikke til NemID, men NemID er dig.

Henrik Madsen

Gad vide hvad konsekvensen bliver hvis man IKKE har eller vil have NemID i den nuværende form ...

Loven siger at børn skal meldes i folkeskolen til start det år de fylder 6 år.

Hvis man så kun kan gøre det med NemID og man nægter at acceptere NemID's betingelser så har staten afskåret en fra at melde sit barn i folkeskolen.

Er det så MIG eller samfundet som har problemet (Udover mit barn).

Bliver jeg så straffet fordi jeg ikke har meldt mit barn i folkeskolen selvom staten har gjort det umuligt for mig.

Det virker totalt hovedløst at tvinge folk til at bruge NemID, specielt når løsningen er så ringe..

Henrik Madsen

Thomas Hansen

Der er masser af andre konsekvenser.
Grundlæggende og dermed samlet set, så bliver du smidt ud af Danmark, hvis ikke du underkaster dig NemID, altså Finansrådets magt.
Dermed er det frie Demokrati afskaffet.

Det handler om hvad en nation består af.
En nation består af borgere, der samler sig under en fælles magtstruktur. I Danmark har vi haft et frit Demokrati, med magtstrukturen delt i 3, som vi har "underkastet" os, i det omfang vi vil være Danske borgere.
På den måde udgør vi som befolkning Danmark, fordi vi kan identificerer os over for hinanden og alle andre, som Danskere.
Det bliver nu flyttet over til DanID, og dermed Finansrådet, som i fremtiden bliver den der bestemmer, hvem der er Danskere, da det er dem der bestemmer hvordan og over for hvem, borgerne har lov til at identificerer sig.

Det er simpelthen ikke den enkeltes ret, at identificerer sig over for alle andre, men DanID's ret at bestemme hvem den enkelte må identificerer sig over for.

Af andre konsekvenser kan nævnes, manglerne på retten til at agere som borger i retssystemet, manglerne på sociale ydelser, osv, osv. Disse basale rettigheder, er det nu DanID som bestemmer om borgeren har tilgang til, eller ej.
Man vil sikkert postulerer, at det har DanID ikke lov til at "sorterer" i, men det hænger ikke sammen, for det er netop hvad man giver DanID mulighed for.

Jacob Andersen

Jeg vil gerne gentage min efterlysning i et tidligere indlæg efter debattører med kompetence til enten at kvalificere debatten juridisk - helst med nogle argumenter, der vil holde i en retssag, eller nogle, der formår at forklare problemstillingerne i de brede medier på en måde, så den almindelige dansker kan forstå problemerne. Hvis dette lykkes, skal journalisterne fra de brede medier - og det generelle pres fra vælgerne - nok få politikerne på andre tanker; men dette sker ikke så længe debatten isoleres til V2.

Brian Jacobsen

Infrastrukturen er på plads.

Vi skal bruge NemID.
For at kunne bruge NemID skal den brugte computer være fuldt opdateret og virusfri. Der røg cirka 50-80% af alle danske computere.
Det er absolut ikke tilladt at bruge computere på biblioteker, kommunale borgercomputere osv, da brugeren ikke kan garantere at computeren er opdateret og virusfri.

Befolkningen er moden.

Jeg er ikke moden.

Og kommunernes løsninger er gode nok.

"De fire tjenester er udvalgt efter, at de er forholdsvis simple, og at alle kommunerne kan nå at få en god nok løsning klar, så borgerne ikke kløjes i elendige brugergrænseflader, uden mulighed for at gå tilbage til den gammeldags papirmodel.

»Vi er gået efter de lavthængende frugter, hvor løsningerne har en kvalitet, så de kan være helt klar 1. december,« forklarede han."

I næsten samme sætning lykkedes det at sige at ikke alle kommuner er klar, og man ikke kan garantere at de er klar til 1/12-2012.
Hvor mange kommuner efterlever i dag B 103 og kan modtage/sende i ODT?

I forhold til NemID er det en katastrofe at man ikke kan vælge de myndigheder/virksomheder/services, ens NemID virker til, men kun har en enten eller mulighed. Hvem sagde TV-pakker :-)

Thomas Hansen

Jeg kan kun tilslutte mig, at der skabes debat, andre steder end her på V2.
Jeg har forsøgt mig lidt, men har ikke de store evner ud i den slags.
Mine evner ligger mere i logik, og det kommer man ikke langt med. Der skal nogen til, med bedre formuleringsevner end mig.

Men jeg har været lidt omkring.
Herunder skrevet til diverse politiske ordfører og ministre.
Jeg kan kun opfordre til, at andre gør det samme, så der bliver tale om et bredere pres på de politikere, som nu er ved at tage beslutning.

At lægge op til en retssag, ser jeg som en nærmest umulig opgave.
Jeg har selv interesse i at starte en retssag, men her er retssystemet indrettet, så man skal have rigtigt mange penge for at gøre noget.

Men lidt benzin på på bålet, kan jeg forsøge at leverer.
Jeg håber at andre så indser, at der er behov for en alvorlig debat, omkring metoderne bag NemID.

Der ER tale om at man fra Folketinget side, ønsker at forfordele DanID (Finanssystemet)ud over alle grænser.
Her bruger man en hver mulighed man har i loven, og ændrer tilsvarende loven, eller dennes tolkning, efter for godt befindende.

NemID er 100 % en kopi af metoden man brugte i 1930'erne i Tyskland.
Helt uden undtagelse !

Man forlanger at borgerne registrerer sig under et register, som efterfølgende kun anvendes til identificering op mod udvalgte virksomheder og instanser.
Det er kun udvalgte virksomheder, der kan få lov til at komme ind i varmen, og kun hvis de tilslutter sig systemet og spiller med på takterne.
Hvad sådanne lukkede registrerings- og identifikationssystemer, ellers tilbyder af muligheder, det ved vi alt for godt.

Hvad der ligger til grund, for at vælge et sådant lukket registrerings- og identifikationssystem, det kan man kun gisne om.
Det er ikke særligt sikkert i sig selv, og det beskytter ikke borgerne mod misbrug, bl.a. gennem identitetstyverier.
Faktisk stiller det borgeren uden retssikkerhed, da relationen mellem borger og retsstat, er overdraget fra Staten til en privat virksomhed og dennes "brugerbetingelser".
Der behøves ikke kigges så langt efter sprækker i lovgrundlaget, for i henhold til Grundloven, er det i sig selv ulovligt at afgive denne magt.

En ting er sikkert, at der ikke er nogen som helst i Folketinget, der har mod til at stille spørgsmål og modsætte sig systemet.
De er solgt til Finanssystemet, hvis magtfaktor, de ikke har mod til at sætte sig op imod.
Ikke engang krav om ændring af NemID, så det tilpasses almindelige regler for Demokrati og retsstat, tør man stille krav om. Selv om man har haft kendskab til en løsning, siden 2009, altså inden NemID, blev "godkendt".

Faktisk, så kan folketingspolitikerne ikke engang selv få deres løn, hvis ikke de selv har NemID.

Der er i tilfældet Nem - systemet, nærmest tale om et klansamarbejde, som strækker sig fra enkete IT-leverandører, ejet af udenlandske interesser, over det Danske finanssystem, helt ind gennem Digitaliseringsstyrelsen til Folketinget.
De store IT-leverandører har man oprindeligt solgt fra Staten ig Kommunerne, for meget små penge, til mere eller mindre skatteskjulte udenlandske investeringsinteresser.
Samtidigt med, at man har tilladt andre, mere Danske finansinteresser, at få flæsket i Danmark.
Finansinteresserne er godt beskyttet af Digitaliseringsstyrelsen og Folketinget, som til en hver tid tilpasser loven og dennes tolkning, så der ikke er nogen substantiel risiko for økonomiske tab, for de respektive investorer.
Det er multi-milliarder, der kanaliseres over i udenlandske private interesser på den måde.
Tænk bare på, at KMD blev solgt i 2009 for 900 mill, og nu omsætter for 1200 mill om året, betalt af dem (Kommunernes borgere) som solgte det.

Nu trues med, at nægte borgerne tilgang til sundhedssystemet, hvis ikke man underkaster sig DanID (Finanssystemet).
Det skal man bare lægge oven i, at man ikke kan få andre sociale goder i Danmark uden NemID, så har man et billede af, hvor stor en magt Digitaliseringsstyrelsen og DanID (Finanssystemet) er tildelt.
De har effektivt afskaffet retsstaten, og for den sags skyld fjernet Folketingets magt.
De truer bare Folketinget med, at NemID lukkes. Så makker Folketinget ret, for de vil ikke risikerer at tabe ansigt på det projekt.

Det ER allerede sådan for den almindelige borger eller virksomhed, at hvis ikke du gør som man siger, så kan du bare skride ud af landet.
Hvis ikke du gør som Digitaliseringsstyrelsen vil, så bliver du tvunget og truet til du gør det, eller også kan du bruge første løsning.
Borgeren har simpelthen ikke andre muligheder, så derfor har man reelt ikke noget valg.

Velkommen til det nye Digitale Danmark......

Nicolai Klausen

Hvis vi fortsat skal have råd til et velfærdssamfund, med gratis (som i realistisk skatte betalt) adgang til uddannelse og sundhed - Så langt så godt.

Desvære bygger det offentlige Danmarks digitaliserings strategi på en fejl designet platfrom = NemID. Så vidt jeg kan gennemskue, løber statens kontrakt med DanID på levering af NemID til en gang i 2015. Skal NemID's afløser være klar til den tid og ikke lide af grove fejl design. Skal principperne for afløserne, her fra kaldet NemSignatur, til at bestemmes. Det er ikke de konkrete tekniske løsninger der skal bestemmes, da vi så vil få en løsning som lige som NemID ikke tager højde for udviklingen (Der er jo ikke nogen der bruger mobile løsninger som smartphones og tablets vel...).

Jeg forestiller mig fx at NemSignatur skal opbygges, så der vil være mere end en leverandør af NemSignatur, således at virksomhederne og borgerne selv kan vælge den leverandør der passer dem bedst. Uanset hvilken leverandør jeg vælger til min NemSignatur, skal jeg kunne bruge den hos alle der understøtter NemSignatur.

Ville det ikke være en god ide, at Version2 tog faklen i hånden, som Danmarks ledende fag media for IT-professionalle og allerede nu, startede debatten om hvad NemSignatur skal kunne. Ved at interview relevante fagfolk om deres bud på hvilke principper som NemSignatur skal bygge på. Og i det tilknyttede debatforum til artiklen, køre en stram styring (og sletning, hvis nødvendigt), hvor kun debat om de konkrete beskrevet principper var tilladte, ikke noget med lade folk komme med deres egne kæpheste om, hvad NemSignatur skal være. På den måde kan fokus holds meget snævert og fagligt. En gang imellem kryderede med opsamligs artikler, hvor der ikke var så streng styring, så alle kan slippe deres kæpheste løs.

Jan Lunddal Larsen
Jesper Jepsen

Din søn SKAL ikke i skole det er intet lov krav det er et tilbud. Men du SKAL sikre ham undervisning, hvordan er din egen hovedpine, så der kommer du aldrig i konflikt med nogle offentlige systemer.

Jesper Lund

Din søn SKAL ikke i skole det er intet lov krav det er et tilbud. Men du SKAL sikre ham undervisning, hvordan er din egen hovedpine, så der kommer du aldrig i konflikt med nogle offentlige systemer.

Jo, det er der i allerhøjeste grad.

Efter grundloven har alle børn i den undervisningspligtige alder ret til fri undervisning i folkeskolen. Nu bliver denne ret imidlertid betinget af at forældrene vil afgive et meget vidtgående "blanco fuldmagt" samtykke til et privat firma (DanID), således at forældrene kan få OCES NemID.

Det virker underligt at man kan indskrænke denne ret til fri undervisning uden at ændre grundloven. Hvad bliver det næste: krav om Facebook profiler? På grund af denne bestemmelse i grundloven kan kommunerne eksempelvis ikke stille krav om at forældrene køber en bærbar PC til deres børn.

Lars Skovlund

Der er godt nok mange kattelemme i vilkårene for både e-Boks og NemID. Og man skal tænke på, at det jo ikke kun er ens egen NemIDs integritet, der er afgørende for om man kan blive ramt af et misbrug. Det er også ens læges, advokats, kommunal sagsbehandlers, SKAT-medarbejders, you name it.

Hvorfor har disse firmaer i øvrigt ret til at stille vilkår for anvendelse? Nu bliver det jo åbenbart lovkrav at man skal acceptere dem. De får dermed karakter af lov - men er stadig udenfor demokratisk kontrol. Jeg mener, at vil disse firmaer stille krav, må kravene indføres i loven - af Folketinget.

Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér

Jeg skal lige tilføje til denne nyhed, at det netop er annonceret på Odense Kommunes interne portal, at digitale ansøgninger til folkepension er oppe på 77% af det samlede antal.
Pensionsafsnittet har gjort som følger:
* Pensionsafsnittet har sammen med Ydelsescentrets IT-kontaktperson tilrettet deres hjemmeside, så den er nem og direkte at gå til.
* Lavet nyt brev med vejledning til Pensionsguiden.
* Klædt alle i afdelingen på, så de er klar til at hjælpe den enkelte og guide dem igennem pensionsguiden og logge på Service-login til Pensionsguiden.
* Fået sat to borger-PC'ere op i deres information, hvor medarbejderne gerne hjælper med ansøgning.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Kvinder med passion

Hvornår: 2015-11-17 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 2990.00

Diplom i stærkstrømsteknologi

Hvornår: Hvor: Fyn Pris: kr. Efter aftale

Dynamics NAV 2013 - Økonomistyring

Hvornår: 2015-09-07 Hvor: Østjylland Pris: kr. 4200.00

Advanced Solution of Microsoft SharePoint Server 2013 [20332]

Hvornår: 2015-10-19 Hvor: Østjylland Pris: kr. 19500.00

Customization and Configuration in Microsoft Dynamics CRM 2013

Hvornår: 2015-09-28 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 11700.00