Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (23)
Emner Licenser, Offentlig it, Open source, Virtualisering

Faxe Kommune sparer stor licensregning ved skift fra VMware til Xen

Faxe Kommune sparer flere hundrede tusinde på licenser ved at skifte fra VMware til Xen til virtualisering i kommunens datacenter.

Af Jesper Stein Sandal Fredag, 1. februar 2013 - 13:43

Faxe Kommune har valgt at skifte fra VMwares virtualiseringsplatform til open source-konkurrenten Xen i kommunens datacenter. Det oplyser Faxe Kommune i en pressemeddelelse.

Skiftet fra VMware til Xen sparer angiveligt kommunen for licensudgifter på flere hundredetusinde kroner.

Kommunen har ifølge pressemeddelelsen vurderet, at Xen-platformen fungerer som et godt alternativ til de kommercielle løsninger som VMware.

Faxe Kommunes nye virtualiseringsløsning er opbygget i samarbejde med leverandøren Casalogic.

Send Tweet
Udskriv

Mere om Virtualisering

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg dette emne

Cern bygger nyt datacenter og skifter Hyper-V ud med Openstack

Udgivet 15. maj 16.18Opdateret 16. maj 9.38

Derfor tog danskere til storage-konference: Adgang til eksperter og netværk med partnere

Udgivet 14. maj 15.20Opdateret 14. maj 15.20

VMware-boss i skriftestolen: Mine synder hos Intel skal sones med virtualisering

Udgivet 8. maj 13.07Opdateret 8. maj 13.07

EMC's nye storage-platform: Nu er der ikke mere, der kan virtualiseres

Udgivet 7. maj 14.57Opdateret 7. maj 14.57

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
Softwareudvikler med passion for arkitektur
Udgivet 2. maj 13.41
Udvikler til Analyse, dataudtræk og rapportering på kapitalforvaltningsområdet
Udgivet 17. maj 13.53
Softwareudvikler - Stibo Systems
Udgivet 17. maj 10.14
MainFrame-udvikler
Udgivet 14. maj 13.02

Kommentarer (23)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Joakim Koed 1. feb. 2013 - 15.37
 
Det kan ikke passe?

Jeg har selv læst at Oracle, Microsoft, Adobe og alle de "store" er det eneste rigtige at benytte. Gør man ikke det, så er alt andet software så umuligt at forstå, at samtlige medarbejdere skal på 10 års kursus, som i sidste ende betyder et meget dyrere produkt.

Nu har jeg af gode grund aldrig haft noget med VMware at gøre, men har da haft en virtualserver som kørte med XEN som kørte 100% upåklageligt så tror gerne de har sparet en masse penge :)

  • Stem op 5
  • Stem ned 4
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bjarke I. Pedersen 1. feb. 2013 - 16.01
 
Muligheder

Nu er der faktisk gode muligheder for at sætte et rimeligt professionelt virtualiseringssetup op, uden at skulle til at betale licenser.

Hvis vi snakker rigtige hypervisore, så er der Hyper-V og XEN.
Vil ikke betegne VMWare som værende gratis, da de mest simple features (så som live migration) kræver at man skal ud og købe licenser.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Stricker 1. feb. 2013 - 19.10
 
Re: Muligheder

Nu er der faktisk gode muligheder for at sætte et rimeligt professionelt virtualiseringssetup op, uden at skulle til at betale licenser. Hvis vi snakker rigtige hypervisore, så er der Hyper-V


Hyper-V uden at skulle betale for licenser?

Nåeh, du mener måske prisen for Windows Server 2012 på Pirate Bay?

  • Stem op 2
  • Stem ned 6
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hagedorns billede
Thomas Hagedorn 1. feb. 2013 - 19.17
 
Interessant..

Når man læser dette ..

"Xen-platformen fungerer som et godt alternativ til de kommercielle løsninger som VMware"

skal det så forstås som om man har valgt en ikke kommerciel Xen, og dermed har valgt at kører kommunens IT under den her licens og support disclaimer:

http://xen.org/download/disclaimer.html

Hvor der i uddrag står..:

"No Warranty of the Programs"

"Because these programs are licensed free of charge, there is no warranty for the program"

og

"Should the program prove defective, you assume the cost of all necessary servicing, repair or correction"

Ja så mener jeg nu man løber en risiko der hurtigt kan vise sig at løbe op i langt mere end det man umiddelbart sparer.

  • Stem op 3
  • Stem ned 13
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Flemming Riis 1. feb. 2013 - 19.22
 
Re: Muligheder

Hyper-V uden at skulle betale for licenser? Nåeh, du mener måske prisen for Windows Server 2012 på Pirate Bay?

Hyper-V Server 2012 er gratis , dog skal du stadig betale og OS på de virtuelle maskiner

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Flemming Riis 1. feb. 2013 - 19.33
 
Re: Interessant..

Når man læser dette .. "Xen-platformen fungerer som et godt alternativ til de kommercielle løsninger som VMware" skal det så forstås som om man har valgt en ikke kommerciel Xen, og dermed har valgt at kører kommunens IT under den her licens og support disclaimer:

Har du læst eula for nylig for andre produkter

  • Stem op 12
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hagedorns billede
Thomas Hagedorn 1. feb. 2013 - 19.40
 
Re: Interessant..

Ja og de er altid noget bras.. ;-) men specielt til den ikke kommercielle version af Xen er der jo ingen support, og så er man altså noget skidt stillet som "kunde"

  • Stem op 0
  • Stem ned 8
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bjarke I. Pedersen 1. feb. 2013 - 21.05
 
Re: Muligheder

Nej, jeg taler om den fulde, gratis version af deres hypervisor: http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/hyper-v-server/default.aspx .

Den har alle de features som den komplette 2012 server har til virtualisering, inkl. clustering, live migration osv.

Forskellen på den og den fulde server er, at den kun kan køre som hypervisor, og f.eks. ikke print server, og så at den ikke har licenser du kan bruge på klienterne (så du skal selv have licenserne hvis klienterne kræver det, hvilket ikke er tilfældet med den normale server, hvor der følger nogle licenser med)

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Eskild Nielsen 1. feb. 2013 - 21.07
 
Re: Interessant..

Ja og de er altid noget bras.. ;-) men specielt til den ikke kommercielle version af Xen er der jo ingen support, og så er man altså noget skidt stillet som "kunde"

Der vil altid være 'nogen', der har installeret og konfigureret løsningen. Det har de fået løn og7eller konsulentpenge for. Til gengæld kender de pågældende system, og kan så formentlig levere den nødvendige support.

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Klavs Klavsens billede
Klavs Klavsen 2. feb. 2013 - 10.57
 
Re: Interessant..

Ja så mener jeg nu man løber en risiko der hurtigt kan vise sig at løbe op i langt mere end det man umiddelbart sparer.

Sikken en gang FUD. Jeg har set MANGE have problemer med vmware (ligesom man kan have det med andre løsninger) - og jeg har ALDRIG hørt om nogen der fik penge fra vmware pga. det (undtaget lidt licenspenge retur er det største jeg har set - og det kommer ikke i nærheden af det tab man har lidt ved nedetid - også selvom det f.ex. viser sig at være en fejl i vmwares balloon driver, til et supporteret OS). Hvis du har eksempler - så kom endelig med dem.

Ligeledes har jeg f.ex. prøvet at købe en cisco loadbalancer, der IKKE duede (den funktionalitet jeg skulle bruge, duede ikke - det var tilbage i ~2000) - og det tog 6 måneder, før Cisco overhovedet gad sende nogen ud, og konstatere at det ikke duede, og tage produktet retur. Indtil da var det 1. level support, 2. level osv. - med "det dur i vores test setup".

Tilgengæld har man koden til Open Source - og får man fat i kompetente personer, så er det som oftest til at få løst problemerne (jeg har mange gange draget fordel af at have koden til det der kørte).

Uanset closed eller Open Source - så ligger forskellen primært i kompetancen hos dem der sætter det op og driver det - garantier fra leverandører findes ikke i virkelighedens verden.

  • Stem op 17
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Søren Mejlhede 2. feb. 2013 - 11.12
 
Re: Interessant..

Ja så mener jeg nu man løber en risiko der hurtigt kan vise sig at løbe op i langt mere end det man umiddelbart sparer.


Du mener man får et bedre produkt, og garanti/erstatning hvis man vælger et kommercielt firma/produkt, som AnsaldoBreda eller CSC
eller at de ikke har fra skiven sig alt ansvar i deres Licensbetingelser.

  • Stem op 5
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Rasmussen 2. feb. 2013 - 13.56
 
Re: Muligheder

Hvad med KVM? Der findes udmærket support i de forskellige Linux enterprise versioner for KVM

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bjarke I. Pedersen 2. feb. 2013 - 16.49
 
Re: Muligheder

Hvad med KVM? Der findes udmærket support i de forskellige Linux enterprise versioner for KVM

KVM er en hosted hypervisor (også kaldet en type 2 hypervisor), så rent performance mæssigt vil den ikke kunne følge helt med de andre.
Der er så lidt diskutioner omkring den er det ene eller det andet, men så vidt jeg har forstået betragtes den som en type 2.

Se nærmere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervisor

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Rasmussen 2. feb. 2013 - 17.41
 
Re: Muligheder

så rent performance mæssigt vil den ikke kunne følge helt med de andre.

Det er det rene FUD. Jeg har erfaring med både VmWare, XEN, og KVM, og performance mæssigt er de mere eller mindre på linje med hinanden.

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Heine Andersen 2. feb. 2013 - 18.10
 
Re: Muligheder

@Bjarke

Du tager fejl :

https://www.ibm.com/developerworks/mydeveloperworks/blogs/ibmvirtualizat...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bjarke I. Pedersen 2. feb. 2013 - 22.23
 
Re: Muligheder

@Bjarke Du tager fejl

Okay, det ser ganske rigtigt ud til at være en type 1 ja.
Omkring management - hvilke gratis muligheder er der? (det eneste artiklen nævner er IBM's software, som ikke er gratis så vidt jeg kan se)
Kunne være interessant at se hvad den kan af fine tricks :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Rasmussen 2. feb. 2013 - 23.43
 
Re: Muligheder

Du kan prøve følgende:
http://virt-manager.org/
http://proxmox.com/products/proxmox-ve

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Pascal d'Hermilly 3. feb. 2013 - 00.43
 
Re: Muligheder

Jeg har selv kørt et KVM virtualiseringsmiljø i produktion de sidste 2½ år. Det fungerer godt. Jeg bruger virt-manager (GUI) eller virsh (CLI) til management.
Det eneste jeg har brændt mig lidt på er cgroups som er et "smart" ressourcestyringsværktøj til prioritering af cpu/net/disk etc. Det fungerede bare ikke stabilt - pludselig kunne jeg ikke starte maskiner pga cgroups fejl. Så lad være med at installere det medmindre du virkelig har brug for det.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kristian Klausen 3. feb. 2013 - 13.34
 
Re: Muligheder

Jeg har ikke selv nogen server til at kører KVM, men faldt over http://archipelproject.org/ da jeg kiggede på "Management Tools".
Kig her: http://www.linux-kvm.org/page/Management_Tools

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hagedorns billede
Thomas Hagedorn 4. feb. 2013 - 09.52
 
Re: Interessant..

Du misforstår mig, jeg agitere IKKE for et bestemt produkt men stiller blot spørgsmålstegn ved ikke at have en produkt leverandør med support ansvar...

Du skriver selv at man "blot" skal få fat i nogle kompetente personer og så er den fikset.. Nu ved ikke hvad den normale responstid er for at finde sådan en person, og er man på nogen måde garanteret deres hjælp.. nej, det er man ikke og deri ligger hele forskellen.

Ville du købe en bil på samme vilkår?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hagedorns billede
Thomas Hagedorn 4. feb. 2013 - 10.07
 
Re: Interessant..

Nej software producenter giver normalt ikke erstatning på tab, men de har alle en produkt support garanti og stiller i betydelige ressourcer til rådighed for at løse eventuelle problemer...

mht. Special fremstillede tog og konsulent ydelser kan man jo godt lave en ordentlig kontrakt, som netop indeholder erstatnings muligheder hvis det løber af sporet så at sige - det kræver blot man laver den og ikke sover i timen ;-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Søren Mejlhede 4. feb. 2013 - 12.04
 
Re: Interessant..

Du misforstår mig, jeg agitere IKKE for et bestemt produkt men stiller blot spørgsmålstegn ved ikke at have en produkt leverandør med support ansvar... Du skriver selv at man "blot" skal få fat i nogle kompetente personer og så er den fikset.. Nu ved ikke hvad den normale responstid er for at finde sådan en person, og er man på nogen måde garanteret deres hjælp.. nej, det er man ikke og deri ligger hele forskellen. Ville du købe en bil på samme vilkår?

Eller et Italiensk Tog,
Så komme du også til at betale en god pris, som du åbenbart forbinder med efterfølgende support og understøttelse.

MS og andre større virksomheder er der jeg flest gange har stødt på minimal eller ingen support eller støtte til at rette fejl/mangler i deres egen produkter. Det er altid en andens producent skyld.

Og din bil annelogi, ja det er vel på denne måde du køber bil, selv under garanti, kan du få problemmere med at få lavet en motor, og efter de 2 års "på tvunget" reklamations ret, har du bare selv at betale.

Mindre virksomheder er normal bedre til at levere support og rette fejl, da de lever af få og tilfredse kunder.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hagedorns billede
Thomas Hagedorn 4. feb. 2013 - 12.30
 
Re: Interessant..

Jeg kan kun sige jeg ikke deler din oplevelse af at specielt store virksomheder skulle have en dårlig support, og ikke skulle værdsætte deres kunder - Jeg har set sager hvor det er blevet fløjet eksperter ind i hobetal for at løse alvorlige drifts problemer, og har aldrig oplevet den ligegyldighed du nævner.

Og ja, det er den måde jeg køber bil på, jeg har også tegnet forsikringer og tager backup selv om at det selvfølgelig er helt tåbelig at sikre mig på denne måde...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Teenager står frem: Derfor hackede jeg Version2

Udgivet 17. maj 16.40Opdateret 17. maj 16.40

Fredagshumor: Sådan ser indbakkens pestilenser ud i virkeligheden

Udgivet 17. maj 15.00Opdateret 17. maj 15.00

New Zealand dropper softwarepatenter

Udgivet 17. maj 14.09Opdateret 17. maj 14.09

Microsoft gemmer udspekuleret jobanonnce på Bing

Udgivet 17. maj 11.35Opdateret 17. maj 11.35

Ny wifi-standard med gigabit-hastighed er en gave til it-chefen

Udgivet 17. maj 10.54Opdateret 17. maj 10.54

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Whitepapers

Version2 Insight: Softwaretest

Mediehuset Ingeniøren

Succes historier om OPS – Optimized Print Services

Konica Minolta Business Solutions Denmark

OPS - Optimized Print Services

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Mobile Test Service - Device Strategy & Planning

Testhuset

A visual reality check that makes sense - Affecto customer reference

Affecto Denmark
  • Flere whitepapers

Branchenyheder

Redpill Linpro hjælper kunderne ud af IBM Notes' databaser

Redpill Linpro

Redpill Linpro udvikler LibreOffice modul til Alfresco ECM

Redpill Linpro

Svendborg Kommune optimerer processerne med Office 365

ProActive

Briefing - ESDH, intranet og projektstyring med Alfresco

Magenta

Redpill Linpro lancerer SharePoint-alternativ på dansk

Redpill Linpro

It-virksomheder

Citrix Systems Denmark
|
Visma Sirius A/S
|
Adapt
|
Comparex Danmark
|
Headnet - open minds
|
Lakeside
|
Customerwise A/S
|
It-globalview
|
VPS Pro
|
Inventio.it
|
It-Gruppen Danmark Øst
|
solvo it
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Cookie- & privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • NemID
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Server 2012
  • iOS 6
  • iPhone 5

Tjenester

  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Trekronergade 26 2500 Valby
  • Tlf. work 33265300