XP og Scrum for dummies: Faste rammer til utøjlelige softwareprojekter

XP og Scrum er de oftest anvendte begreber inden for agil udvikling og systematiserer henholdsvis den daglige arbejdsproces og den overordnede projektstyring. Få styr på de grundlæggende begreber her.

De agile eller – på godt dansk – adrætte metoder kom til verden som en reaktion på rigide udviklings-metoder, der tog udgangspunkt i fremstillingsindustrien, hvor en fejl i designfasen kan blive en økonomisk katastrofe i sidste ende. Men det er sværere at projektere et computerprogram end et industrielt produkt.

Et kendt eksempel er IBM-manden Fred Brooks, der i sin bog ‘The Mythical Man-Month’ fra 70’erne fortæller om, hvorledes et softwareprojekt kan fjerne sig fra sit mål, når der ikke er styr på udviklingsprocessen. I Fred Brooks’ tilfælde var det så absurd, at jo flere udviklere der blev tilføjet holdet, des langsommere gik arbejdet.

I mange år har der været forskellige bud på, hvordan utøjlelige softwareprojekter kan sættes i nogenlunde faste og pålidelige rammer. En række udviklerguruer skrev i 2001 det agile manifest, som fastsætter en række dyder, der blandt andet skal gøre det nemmere at håndtere den mangel på information, der altid er til stede i de tidlige faser af et softwareprojekt.

To metodikker, XP (Extreme Programming) og Scrum, som adresserer henholdsvis den daglige arbejdsproces og den overordnede projektstyring, er de oftest anvendte begreber inden for agil udvikling. Men mange organisationer benytter hjemmelavede varianter, som f.eks. kan låne yderligere inspiration fra lean eller andre ideer om procesoptimering.

XP er udtænkt af it-guruen Kent Beck, som fremlagde sine ideer i en bog i 1999. XP er i særdeleshed kendt for at frembære ideen om programmering i par, hvor ideen er, at to par øjne er bedre til at se på koden end ét. Blandt andre ideer i XP er tolerance for større ændringer sent i udviklingsforløbet, anvendelse af automatiserede modultest og nedtoning af behovet for design. Ideerne bag XP har været udsat for en del kritik og er stadig kontroversielle.

Scrum med små skridt

Scrum er et udtryk fra rugby, som betyder noget i stil med frispark. Metodikken gør det muligt at arbejde med et softwareprojekt, hvor rammerne ikke er helt nagelfaste. Scrum bygger på udvikling i små skridt i dialog med projektets interessenter, som kan være interne og eksterne kunder, slutbrugere og andre, som har en aktie i projektet. Den indsamlede viden om problemfeltet samles i en liste (‘backlog’) over de funktioner, som det færdige produkt skal rumme.

Scrum er opdelt i korte udviklingsforløb, som kaldes for en ‘sprint’. Hver sprint er et afsluttet forløb, som ender med et stykke software, der kan benyttes som udgangspunkt for den næste etape. En sprint varer typisk to uger. Ved at se på, hvor hurtigt opgaverne forsvinder ud af bunken med udestående opgaver, kan projektets tidsforbrug og afslutningstidspunkt vurderes.

Version2 sætter frem til 18. oktober fokus på agil udvikling.

Følg forløbet

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Grundlæggende web udvikling

Hvornår: 2015-11-11 Hvor: Østjylland Pris: kr. 7700.00

MCP 10979 kursus: Microsoft Azure Fundamentals

Hvornår: 2015-12-21 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 7500.00

Report Builder kursus grundlæggende

Hvornår: 2015-10-15 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 6800.00

Spørgeteknik

Hvornår: 2015-08-31 Hvor: Østjylland Pris: kr. 11400.00

Er du introvert?

Hvornår: 2015-09-09 Hvor: Østjylland Pris: kr. 5990.00