En iPhone-ejers bekendelser: Sådan føles Nexus 4 og Android 4.2

Version2’s mest hårdkogte Apple-fanboi har haft fingrene i Googles Android-system på flagskibet Nexus 4. Kan Android 4.2 Jellybean få omvendt en rettroende iOS 6-discipel?

Android er noget lort.

Startskærmen på Android 4.2 Jelly Bean. Enkel, overskuelig og decideret pæn. Sådan skal det gøres! Foto: Henrik Nordstrøm Mortensen

Men inden du sætter dig til tasterne for at finde ud af, hvor jeg bor, og hvad du kan kaste efter mig, så lad mig lige tilføje:

Det var den fuldstændig subjektive og til dels ureflekterede holdning, jeg havde til Googles mobile styresystem Android, inden jeg gik i gang med denne test.

Selv er jeg stadig iPhone-ejer, men jeg har valgt at kaste mig over Googles egen fortolkning af Android på Googles nye smartphone-flagskib, Nexus 4, der er lavet af LG. Så her kommer en iPhone-ejers bekendelser.

Den voksne Droid

»Det her styresystem er fem år forud for alt andet, verden endnu har set.«

Med nogenlunde de ord præsenterede Steve Jobs den første iPhone og dermed Apples mobile styresystem, iOS, i 2007. En udmelding, jeg er tilbøjelig til at give den afdøde medstifter af Apple ret i.

Nu skriver vi 2013, og rigtig mange fingre er gledet over smartphone-skærmene siden. I Danmark kravlede den lille grønne Droid første gang ind i en HTC-telefon i 2009. I dag er Android verdens mest udbredte mobile styresystem.

Nexus 4 kommer med den seneste Android-version, 4.2 - også kaldt Jelly Bean. Og hold da op en omvæltning fra mine tidligere erfaringer med droiden på både Samsung- og HTC-telefoner i de sene 2.x-udgaver og i en 3.1-version.

Android er nu mindre grøn end nogensinde før - og langt mere moden.

Endelig leverer Google en Android-version, som er lækker, responsiv og tilnærmelsesvis brugervenlig i en uspoleret 'sådan udfolder Google det selv'-udgave. Det er i hvert fald førstehåndssindtrykket. Lad os lige løbe gennem nogle punkter.

Her er lektien lært

Det første skærmbillede, Nexus 4-telefonen sender dig, er startskærmen. Og gud ske lov: Hej til overskuelighed og farvel til informations-overload fra gamle Android-versioner, der kunne give selv et æsel stress.

Jeg har et ur, et Google-søgefelt, en bar med netværksinfo og otte apps pænt opdelt i to kolonner. Det er nemmere end nogensinde at samle apps’ene i mapper, fjerne dem og pakke dem, som du har lyst til.

Sammenlignet med med iOS 6 (som jeg kører på iPhone 5) må jeg tilstå, at Androids nuværende opbygning virker mere dynamisk. Men det skyldes primært, ud fra min overbevisning, at 4.2-versionen virkelig føles hurtig - næsten på højde med iOS.

Jeg synes stadig, på trods af Nexus’ens 1,5 Ghz quadcore S4 Snapdragon-processor, at iOS 6 på iPhone 5 er hurtigere på multitouchdelen, trykken rundt inden i apps og på åbning og lukning af apps. Men Google har virkelig gjort meget for at booste hastigheden på Nexus’en, og det er brugervenligt. Og Android-systemets oversigt over kørende apps virker fint, men mangler den sidste hurtighed. Dog er det klart mere overskueligt end på iOS. Pluspoint for det.

Og hvis du elsker det utal af Google-apps, der efterhånden findes til alt fra mail, nyheder, filhåndtering, sociale medier osv, så elsker du også søgefeltet øverst på startskærmen.

Via Google Now (en 'så meget kan Google komme i tanke om, du vil vide ved en søgning') får du info om vejret, trafikken, offentlig transport, placering af møder på kort og et hav af andre ting på vej til dit lokale pizzeria. Hmm, smart, men ligegyldigt, spørger jeg så? Det er vist et personligt valg.

Den gode gamle 'søgefunktions-Google' er bedre integreret i 4.2 Jelly Bean end tidligere, og det er fedt.

Nej, nej, nej. Googles notifikationscenter fyldes op med alt muligt ligegyldigt. Jeg gider ikke vide, at jeg har taget et skærmbillede. Så reservér i stedet funktionen til beskeder, e-mails og andre vigtige apps. Foto: Henrik Nordstrøm Mortensen

De værste bommerter irriterer

Men nu skal det jo heller ikke lyde, som om Google har bestukket mig. For sammenlignet med iOS 6 er der stadig nogle irritationsmomenter, jeg her i skriftestolen må have luft for.

Det notifikations-center, man får frem ved at trække en finger fra toppen af skærmen og ned, indeholder stadig alt for mange ligegyldige informationer. Det er skønt, at jeg har en oversigt over ulæste e-mails og beskeder, men jeg gider ikke se, at mine seneste fem app-indkøb i Google Play er gennemført - og jeg gider heller ikke vide, at en eller anden opdatering er gennemført.

Medmindre det kniber med hukommelsen hos brugeren, så er den type information overflødig - og det irriterer mig, når nu Google har gjort så meget ud af at præsentere de andre noter så fint.

Jeg undrer mig også over, at mit applikations-arkiv, hvor hele pivtøjet af programmet ligger gemt, ikke kan gøres mere overskueligt med mapper. Og selvom jeg prioriterer dem efter, hvilke jeg bruger mest - eller flytter dem ud på startskærmen - så ligger apps'ene to steder, altså både på startskærmen og i apps-kataloget. Det virker temmelig fjollet.

En anden ting: Så snart jeg fik Nexus’en, satte jeg en kode (med tal) på. Fint. Men hvorfor skal tasterne så fylde mere end det halve af skærmen, når jeg vækker telefonen til live? Giv dog plads til min besked-app eller e-mail-app, som så fint kan sættes ud til lås op-skærmen.

Alternativt skal jeg swipe til den for at få det fulde overblik over min e-mail-indbakke. Det er dumt.

Det er synd, at kodeknapperne fylder så meget på åbningskærmen. Det stjæler plads fra Gmail, beskeder og andre apps, som Android integrerer lækkert.

Her er Apples løsning med små push-notifikationer nemmere at danne sig et overblik over. Først når jeg swiper e-mail-ikonet til siden, kommer tastaturet frem på iOS. For mig er det en bedre løsning.

Desuden er ordbogen på Android til grin. Google præsenterer ellers ordforrådet fint ved at give bud på, hvad jeg vil skrive, lige under eksempelvis en besked-dialog. Men puha, jeg følte mig ordblind efter de første mange ganges brug af keyboardet - det var en skuffende oplevelse.

Android 4.2-versionen er også veludrustet i forhold til tilbage-knapper. Menuer inde i apps, som Chrome, Indstillinger eller Beskeder, indeholder alle tilbageknapper i øverste venstre hjørne. Det overflødiggør den tilbageknap, som Nexus’en har installeret nederst på skærmen i ren software-version.

Så det er, som om Android gerne vil hen imod en iOS-agtig løsning, hvor der er hurtige tilbage-knapper og adgangsknapper øverst eller nederst - indbygget i de forskellige apps.

Hvad er innovation?

»Android er langt mere innovativt end iOS.«

Det udsagn tror jeg, mange Android-fans, med hånden på hjertet, har slynget ud i ny og næ. Og så har Apple-fanbois sagte det omvendte.

Men for mig ligger innovationen ikke i, at udvalget af muligheder på en smartphone eksploderer - udvalg, som mange ‘almindelige’ smartphone-brugere formentlig ikke rigtig bruger. Så vil du så sige: Hold nu din mund, uvidende journalist: Når først man har prøvet alle Android-mulighederne, så går man aldrig tilbage.

Måske har du ret, men da jeg efter intens test af Nexus'en gik tilbage til iPhone, stod jeg ikke rigtig tilbage med de store mangler - ud over de smarte Google-løsninger som for eksempel måden at håndtere downloads på og visse dele af notifikationscenteret og browserdelen, som jeg nævner i denne artikel.

En Android-feature, der må gøre en Apple-udvikler grøn af misundelse: Bladr mellem faner med fingeren ved at trække siden ude i margen. Fedt! Foto: Henrik Nordstrøm Mortensen

Ja, iOS er ikke lige så friskt som et nybagt rundstykke, men grundelementer som tale, sms, e-mail og brugervenlighed løses stadig bedst på iOS. Beklager Droider.

Men ... den grønne Droid har altså snøret boksehandskerne og deler tæsk ud til iOS på et par tydelige områder, som jeg vil kalde innovation.

Hele delen med downloads, hvor du får en dejlig overskuelig mappe til alle dine downloads, er intet mindre end genialt i Jelly Bean. Jovist, funktionen har været der længe, men det er smart. På iOS skal du altid 'åbne med', hvilket er mere støvet end under en teenagers seng.

Og måden, man skifter faner på i Chrome-browseren, må gøre enhver Apple-udvikler grøn af misundelse: Placér hurtigt pegefingeren ude i et af browser-hjørnerne, og så bladrer du til næste fane. En reelt innovativ funktion, man kan bruge i hverdagen.

En anden browser-ting: Læser man eksempelvis Version2 i desktop-udgave, kan nogle links, man finder på siden, være lidt små, når man har zoomet helt ud. Holder man eksempelvis fingeren hen over et område eller et link, så får du en lille boks op, som du så kan trykke på. Smart, innovativt og brugbart.

Google Play, markedspladsen, hvor du kan gå amok i app-køb, har dog ikke meget med innovation at gøre. Den er både grim og uoverskuelig. Bevares, søgefunktionen fungerer fint takket være Google selv, men ‘udvalgte’-siden gør mig forvirret.

Hvad er anbefalet til mig? Hvad ligger på forsiden lidt tilfældigt? Hvad er indirekte Google-reklame for Instagram? Arg, det er synd, når nu udvalget er bredt og godt.

Og så er Gmail, Facebook, Twitter, Google Maps, Spotify og YouTube ganske enkelt mere lækre på iOS - hvilket er lidt underligt, når det er Googles egne programmer. Men det er naturligvis bare min holdning, og i princippet er det i flere af de nævnte apps jo ikke Googles skyld, at kvalitetsindtrykket halter lidt.

Vi runder af

Googles Android er bedre end nogensinde. I hvert fald i Googles rene udgave på Nexus 4. Jeg har virkelig, på trods af min lettere Apple-fanatisme, fået en god oplevelse med 4.2 Jelly Bean-udgaven.

Yes. Android er genialt til at håndtere downloads af både pdf-filer, apps og andet data. Igen overskueligt og pænt. Foto: Henrik Nordstrøm Mortensen

Ja, iOS er lidt kedeligt, og det viser nok heller ikke fremtiden for styresystemer til smartphones - i systemets nuværende udgave. Men set fra den jævne smartphone-brugers synsvinkel, der formentlig (som jeg) har en lille håndfuld apps, så er Android stadig lidt for meget - men det er populært som aldrig før, så noget gør Google rigtigt!

Jeg kan så mange ting med Jelly Bean, men hvor innovativt er de levende widgets i virkeligheden, hvis de bremses af en latterlig lås op-skærm? Eller det gode notifikationscenter, der lider af den gamle Android-syge med alt for mange ligegyldige informationer.

Nej, lad nu være. Det giver mig en dårlig oplevelse. Men Google har ramt en guldåre med Jelly Bean 4.2-udgaven. Så Steve Jobs havde ret i 2007, da han sagde, at iOS var fem år forud, men æblemærkets kronede dag er ovre, hvis iOS ikke får et vitamin-boost af de større.

Ville jeg skifte? Ja, Google Nexus 4 med Android 4.2 Jelly Bean er bedre end iPhone 5 med iOS 6 - basta! Men ... Windows Phone 8 slår stadig begge af de to 'etablerede' styresystemer, fordi det er nemmere, konservativt og innovativt.

Læs også: En iPhone-ejers bekendelser: Sådan føles Windows Phone 8

Læs også: Her er Googles smartphone-flagskib, Nexus 4 - uden 4G

Kommentarer (80)

Lasse Lindgård

Det er måske rigtigt at Play Store ikke er specielt overskuelig fra telefonen.

En af de bedste android features synes jeg er at man kan bruge den fra sin desktop. Jeg installerer stort set alle programmer på mine androidenheder via mit PC.

Dét tror jeg at jeg ville savne, hvis jeg skiftede til Apple. Uanset hvor god App Store er fra telefonen.

Christian Schiønning

"..Og selvom jeg prioriterer dem efter hvilke, jeg bruger mest - eller flytter dem ud på startskærmen, så ligger apps'ene to steder: Altså både på startskærmen og i apps-kataloget. Det virker temmelig fjollet."

Du flytter dem ikke ud på startskærmen, du laver en genvej! App'en kan ikke flyttes, den vil altid ligge i programmer, men du kan altid lave en genvej - eller flere hvis du har behov for det.

Per Friis

Jeg synes at det er godt at Android kan følge med, hvis ikke så ville det blive som da Nokia styrede mobil markedet uden konkurence og uden fornyelse.
Jeg elsker mine iOS enheder og vil ikke bytte, men hvis der ikke var konkurence, kunne det godt være at jeg ville blive træt af dem!

Bent Kristenen

Nu er det ikke fordi jeg skal lege kæmpe Android fan. Men klinger det ikke lidt hult at sammenligne iOS6 med Android 4.2 og så blive ved med at citere et citat Jobs sagde om iOS 1 ?

Da jobs sagde »Det her styresystem er fem år forud for alt andet, verden endnu har set« snakkede han om et iOS uden apps (kun webapps), uden multitasking og med gammeldags iOS notifications. Mener du virkelig at iOS 1 var 5 år foran noget andet smartphone OS? Er det iOS1 du sammenligner Android 4.2 med?

Eller tæller det at man siger »Det her styresystem er fem år forud for alt andet, verden endnu har set« og så mener man i virkeligheden at »Det her styresystem er fem år forud for alt andet, verden endnu har set. Forstået på den måde at vores konkurenter om 5 år vil nå paritet med vores system, ikke som det er i dag, men som det også er om 5 år. Så verdenen vil rent faktisk se et system der er på niveau med det her før der er gået 5 år, men på det tidspunkt vil vores opdaterede version bare stadigvæk være bedre.«

Edit: Jobs havde ret nogle steder, men han havde ikke ret med at iOS1 var 5 år foran alle andre.

Isak Gjedbo

Din kritik af Googles notifikationscenter er er begrundet. Men som jeg ser det er det ikke at google har valgt at smide alle informationer i hovedet på en, men at de ikke har lavet en måde for brugeren at sige "vil ikke længere modtage meddelser om screenshots".

Jeg har ikke rigtigt haft finrene i iOS 6, men mig bekendt er iOS ikke kendt for at brugeren har meget kontrol over hvad der foregår/bliver vist. Apple har simpelthen lave den modsatte 'sup par' løsning som google. I stedet for at lade brugeren opsætte sit system som ønsket, så har de valgt at vise hvad der forventes er de mest brugte informationer.

Det er et punkt hvor WP8 bare skinder igennem. Selve 'startskærmen' er også 'notifikationscenteret' hvor Live-Tiles er en intuitiv, frisk og meget smart måde at holde brugeren opdateret. Hvis jeg selv skal sige det.
Det er let som ingenting at tilgå startskærmen fra en stand-by telefon. Bare tryk på power knappen og swipe op. Meget som iOS er kendt for det. 'Lock Screen' på WP8 viser som iOS også et hurtigt highlight af opkald, beskeder og mails, men brugeren kan selv vælge hvad der skal vises der, og kan sselv tilføje flere apps til denne lock screen.
WP8: Visning af information er også interaction med information.

Bare for god ordens skyld skal vi lige være en smule retfærdige og nævne at selvom WP8 er meget mere åbne på tilladte apps end apple, så er browser ikke et valg man får. :S Andet end 'stock' IE ville gøre WP8 virkelig fantastisk.
Det virker underligt at de mange iterationer af henholdsvis Android og iOS ikke har givet brugeren mere kontrol over sin telefon. Jeg håber at WP8 kan vinde udbreddelse og sende en besked til Google og/eller apple. Innovation er ikke performance increases eller nyt (mere intuitivt) layout af de samme informationer og valgmuligheder. Og slet ikke "et nyt stylesheet" på det samme layout.

Benni Bennetsen

"Det notifikations-center, man får frem ved at trække en finger fra toppen af skærmen og ned, indeholder stadig alt for mange ligegyldige informationer. Det er skønt, at jeg har en oversigt over ulæste e-mails og beskeder, men jeg gider ikke se, at mine seneste fem app-indkøb i Google Play er gennemført - og jeg gider heller ikke vide, at en eller anden opdatering er gennemført."

Så er det jo netop smart, at du med 4.2 kan disable notifikationer fra bestemte apps ?

"En anden ting: Så snart jeg fik Nexus’en, satte jeg en kode (med tal) på. Fint. Men hvorfor skal tasterne så fylde mere end det halve af skærmen, når jeg vækker telefonen til live? Giv dog plads til min besked app eller e-mail-app, som så fint kan sættes ud til lås-op-skærmen."

Så er det jo smart, at du kan hente andre og bedre boot screens ?

"Desuden er ordbogen på Android til grin."

Så er det jo smart, at du kan hente andre og bedre keyboards ?

"Så det er som om, at Android gerne vil hen imod en iOS-agtig løsning, hvor der er hurtige tilbage-knapper og adgangsknapper øverst eller nederst - indbygget i de forskellige apps."

Nu er det jo de enkelte apps, der vælger det, kan Android jo ikke styre, men hvis du læser dokumentationen, opfordrer de til at man i design undlader dette.

Du har tydeligvis ikke brugt tiden på at lære din telefon at kende.

"Windows Phone 8 slår stadig begge af de to 'etablerede' styresystemer, fordi det er nemmere, konservativt og innovativt." .. Smart måde at modsige sig selv indenfor 3 ord..

Nicolas Jørgensen

"Desuden er ordbogen på Android til grin. Google præsenterer ellers ordforrådet fint ved at give bud på, hvad jeg vil skrive lige under eksempelvis en besked-dialog. Men puha, jeg følte mig ordblind efter de første mange ganges brug af keyboardet - det var en skuffende oplevelse."

En af de ting der gør Androidplatformen så populær, er at du netop bare kan udskifte disse helt basale dele, hvis du ikke er tilfreds. Som i ovenstående eksempel, kan man jo bare installere et nyt tastatur/ordbog. En Androidtelefon kan ikke bare vurderes på dét der lå i pakken.

Casper Bang

Android 4.2-versionen er også så veludrustet i forhold til tilbage-knapper. Menuer inde i apps, som Chrome, Indstillinger eller Beskeder indeholder alle tilbageknapper i øverste venstre hjørne. Det overflødiggør den tilbageknap, som Nexus’en har installeret nederst på skærmen i ren software-version.

Så det er som om, at Android gerne vil hen imod en iOS-agtig løsning, hvor der er hurtige tilbage-knapper og adgangsknapper øverst eller nederst - indbygget i de forskellige apps.

Ingenlunde. Din forvirring skyldes nok at du kommer fra iOS, og er udsat for arven fra single-task miljøet som iOS dybest set stadig er opbygget omkring (én app kører af gangen og navigation foregår internt via applikationens eget hardkodede hieraki).

På Android (ligesom iøvrigt du vil kunne opleve med JQuery Mobile som mange mobile hjemmesider er lavet med) findes der derimod både en temporær/seriel tilbage (skærmen før den nuværende, muligvis en anden applikation) samt hierakisk (den logiske forældre til den nuværende, altid i samme applikation).

I Android UX guiden refereres denne forskel til "Up" vs. "Back", hvor det er sidstnævnte der altid er påkrævet mens førstnævnte er valgfrit (ofte implementeret som såkaldt "breadcrumbs" hvor man kan observere hele navigationsstieen).

Konceptionelt er Android derfor mere komplekst ("Up" er ikke det samme som "Back", men de kan godt begge lede til den samme skærm alligevel), men i praksis lærer man hurtigt den subtile forskel.

En af fordelene ved dette design, er at det bliver overordentlig nemt at stille dele af sin applikation til rådighed for en anden (løs kobling) og udnytte eksisterende funktionalitet. Skal du bruge et keypad, en stregkode-læser, kalender, kontaktperson-vælger eller lignende så kalder du blot denne funktion og får så resultatet tilbage uden at du har skulle bruge tid på denne skærm overhovedet.

Så Android har altså en "Back" der fungerer meget ligesom knappen i en browser men hvor hardkodede navigationsknapper er valgfri. Omvendt har iOS ikke denne automatiske tilbage funktionalitet, hvorfor udviklerne istedet manuelt skal hardkode navigationslogikken. Der er fordele og ulemper ved begge, men det kunne godt lyde som om du er forvirret p.g.a. de forventninger du har med i baggagen fra iOS?! Det minder mig i alt fald lidt om Windows brugere der bliver forvirrede over at man ikke kan "afslutte" et program, første gang de har en smartphone i hånden.

Kim Østergaard Christiansen

Jeg har brugt Andriod siden Android 2 eller 3. Jeg valgte så at give iOS chancen ved iPhone 5 og jeg kan kun konkludere at begge platforme har helt bestemt hver sin charme.

Når dagen er omme, så er jeg mest interesseret i hvor Google Apps er bedst og det er de, sjovt nok, på iOS. Det er meget mere poleret og fungere bare bedre generelt.

Peter Frandsen

En anden vinkel fra en iOS bruger.

An iPhone lovers confession I switched to the Nexus 4 completely.

"Putting it into a single line: The latest version of Android outshines the latest version of iOS in almost every single aspect."

"But it goes even further: On Android, I can change the default handlers for specific file types – much like I'm used to from desktop operating systems.
...
All of this is entirely impossible on iOS today. I've stopped counting how often I felt annoyed because I clicked a link to a location in Mobile Safari and would have loved the Google Maps app to launch. Instead, Apple's own Maps app is hardcoded into the system. And there's no way for me to change it."

Another great feature mentioned in the article: Google Play allows the complete remote install via the Web. (Point your desktop/laptop browser to play.google.com)

Gert Agerholm

Du har ret i nogle af dine anskuelser, men jeg vil nu alligevel give Jobs ret. Måden du anvender IOS1 og ISO6 har IKKE ændret sig. Det du fikserer på er "teknikken". Den har ændret sig, selv om jeg nu alligevel tror at grundkernen i IOS6 og IOS1 er det samme, de bygger på samme struktur og opbygning. Det er et gær, jeg kan ikke dokumentere det. Det som er sket er at API'et er kraftigt udvidet i og med at der er kommet flere HW muligheder.

Derfor har Jobs ret, måden OS'et betjenes og bruges er først nu på omgangshøjde med hensyn til Android og Microsoft.

Generelt set synes jeg at man kan opdele IT branchen op i 2 grupperinger - dem der fokuserer på teknikken, den anden gruppering er dem som har brugbarheden i fokus. Apple tilhører helt klart den sidste. Det er i det lys man skal se Job's udtalelser.

Da de 2 grupperinger har helt forskellige indgangsvinkler er det også helt rablende galt og sige at kun det ét system er det eneste rigtige. Ja, for den gruppering man befinder sig i, men heldig vis er ikke alle mennesker ens.

Jesper Poulsen

"Det er nemmere end nogensinde at samle apps’ene i mapper, fjerne dem og pakke dem, som du har lyst til."

Det kan jeg også i 2.3.4 på min lille Sony Ericsson - intet nyt i det.

Mark Gjøl

Derfor har Jobs ret, måden OS'et betjenes og bruges er først nu på omgangshøjde med hensyn til Android og Microsoft

Android har ændret udseende voldsomt, men jeg vil ikke mene, at selve hvordan man bruger det er så voldsomt forskelligt nu fra i 2.x serien. Jeg synes det er blevet mere brugervenligt fordi de gennem det grafiske har gjort ting mere indlysende (f.eks at flytte menu-knappen op et sted så man kan se at der er en menu), men jeg mener ikke, at selve måden at betjene telefonerne har ændret sig det store.

Jesper Poulsen

Derfor har Jobs ret, måden OS'et betjenes og bruges er først nu på omgangshøjde med hensyn til Android og Microsoft.

Ikke helt. iOS kan du sammenligne med Windows og Android kan du sammenligne med OS/2. Du har et væld af muligheder for at tilpasse og skræddersy din oplevelse med Android. Fuldstændigt som i de gamle dage med WPS under OS/2. Selv afspejlingerne er der i Android.

Gert Agerholm

Du har tydeligvis ikke brugt tiden på at lære din telefon at kende.


Det har noget med brugbarhed at gøre.
2 muligheder.

  • Brug telefonen som den kommer, du skal IKKE installere ekstra ting, tingene fungerer tilfredsstillende Out of the box.

eller

  • Du skal sætte dig ind i hvordan tingene fungere. Her efter skal du skræddersy systemet så at det fungerer tilfredsstillende.

Det er forskellen mellem at have en "bruger" indgangsviklen eller en "teknisk" indgangsviklen. Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg er det en mega fejltagelse at mene at kun den ene løsning er absolut rigtig.

Artiklen bærer præg af en "bruge indgangvinkel" hvor i mod du lægger lidt mere op til en "teknisk indgangsvinkel", derfor forstår du åben baret ikke kritikpunkterne.

Nogle vælger en bil som opfylder ønskerne "out of the box", andre køber en bil for efterfølgende at tilpasse den til deres ønsker. Begge har sin berettigelse og begge vælger rigtig ud fra deres personlige indgangsvinkel.

Mark Gjøl

For personer som vil kunne ændre disse ting er det ikke godt, for dem som ikke vil bruge krudt på at skulle tilpasse ting er det positivt

Den har jeg aldrig forstået. Hvordan kan det være en god ting, at der er noget man ikke kan? Jeg kan sagtens se at det er en god ting, at man ikke BEHØVER, men ligefrem at sige, at det er bedre, at man ikke KAN gøre noget forstår jeg ikke.

Folk der ikke har brug for at dreje på en knap er vel ikke gladere for at knappen ikke er der - de er vel bare ligeglade, hvis den er?

Gert Agerholm

Sidst jeg kiggede efter var det her Version2.dk og ikke Mobilsiden.dk -- vi er teknikere -- allesammen.


En tekniker kan sagtens have "bruger indgangsviklen", det har ikke noget med hinanden at gøre.

Med hensyn til viden er jeg udpræget tekniker. I og med at mit daglige arbejde er blandt "brugere" kan jeg alligevel sagtens se tingene fra deres synspunkt. Som supporter skal man ikke høre hvad brugerne siger, men man skal høre "hvad de mener", det kan godt være meget forskelligt.

Casper Kvan Clausen

Den har jeg aldrig forstået. Hvordan kan det være en god ting, at der er noget man ikke kan? Jeg kan sagtens se at det er en god ting, at man ikke BEHØVER, men ligefrem at sige, at det er bedre, at man ikke KAN gøre noget forstår jeg ikke.


Som jeg forstår det, handler det om at nogle typer brugere bliver utrygge hvis der er for mange muligheder. Det kan f.eks. være fordi de er bange for at komme til at gøre noget forkert, eller blot oplever mindre selvsikkerhed omkring deres evne til at betjene/forstå systemet.

Poul Pedersen

Den har jeg aldrig forstået. Hvordan kan det være en god ting, at der er noget man ikke kan? Jeg kan sagtens se at det er en god ting, at man ikke BEHØVER, men ligefrem at sige, at det er bedre, at man ikke KAN gøre noget forstår jeg ikke.


Fordi muligheder netop også giver sikkerhedshuller og masser af fejlmuligheder. Hvis ikke man kan se at det er derfor iOS og iPads er vildt populære til unger/skoler/whatever som hærger meget, så er man da vist lidt blind.
Hvor er vi mange sysadmins som ville ønske at Windows var sådan, altså bare levede op til de basale forventninger uden at give efter for fristelsen til at implementere crap der ikke virker og sikkerhedshuller.

Men det er så bare et spørgsmål om filosofi bag udviklingen: vil man hellere have nye features end at få det basale til at virke ordentligt.

Gert Agerholm

Den har jeg aldrig forstået. Hvordan kan det være en god ting, at der er noget man ikke kan? Jeg kan sagtens se at det er en god ting, at man ikke BEHØVER, men ligefrem at sige, at det er bedre, at man ikke KAN gøre noget forstår jeg ikke.


I princippet har du ret, det er måske også det jeg i høj grad mener, forkert formuleret. Men i nogle tilfælde kan man også lave "ulykker" når muligheden forefindes. Når man mener at brugeroplevelsen er afhængig af at der ikke sker "systemfejl" skal man i yderste konsekvens blokere for muligheden der fører en ud i problemer. Konsekvenserne ved en sådan holdning er selvfølgelig enorme og er helt forkert, det er et spørgsmål om at finde en balance.

Dette har ikke noget med IT at gøre, men princippet i at beskytte i form af at blokere:
I DK kan man ikke købe våben på samme måde som i USA, loven forbyder og der ved blokerer for det. Det er gjort for at beskytte den enkelte borger, hvilket de måske også har ret i. Ved IT er der ikke liv på spil, så sammenligningen halter i praksis, men skal udelukkende ses som et billede på at det somme tider gavner "at blokere".

Mark Gjøl

Men det er så bare et spørgsmål om filosofi bag udviklingen: vil man hellere have nye features end at få det basale til at virke ordentligt.


Det handler slet ikke om nye features, og det handler ikke om at kalde hinanden for blind. Det handler om, at man ikke kan ramme alle med én løsning og derfor give mulighed for at skifte til et alternativ (Samme feature). Min antagelse var, at iOS var (!) mere populært fordi det havde en brugeroplevelse out of the box, som var mere tiltalende for mange mennesker, ikke fordi det låste dem på hænder og fødder.

Man kan sagtens give en fantastisk oplevelse og samtidig give muligheden for at skifte til noget andet.

Morten Hartvig

Ros for konklusionen, men let me get it straight: Jeg hører brok over, at man ikke kan læse personligt indhold på telefonen (email osv.), når ejeren har været så fræk, at beskytte den med en kode?:-) Hmmm.. Det er helt sikkert en Iphone mand der har skrevet artiklen kan man høre:-)

Desuden kan man fint gøre det som du tror den ikke kan - det kan du bare ikke når du har kode på.

Pelle Ravn

Og måden, man skifter faner på i Chrome-browseren, må gøre enhver Apple-udvikler grøn af misundelse: Placér hurtigt pegefingeren ude i et af browser-hjørnerne, og så bladrer du til næste fane. En reelt innovativ funktion, man kan bruge i hverdagen.

Det kan du også på iOS versionen :) Man prøver bare ikke fordi det ikke virker så naturligt at gøre, og app'en ikke viser at man kan.

Men over-all lavede var jeg selv på en Android (Samsung Galaxy S3 4G) hele december, og jeg må virkelig give ret i mange af de ting du skriver. Dog vil jeg også lige tilføje: Androids tilpasningsmuligheder er også alt for voldsomme. Se på programmer eller bare indstillinger i Android, det er et kæmpe menu system der er fuldstændig uoverskueligt med mindre man virkelig kigger i det længe - og hvor mange almindelige brugere ville bare så meget som overveje at gøre det hvis det er så uoverskueligt når de ser det første gang?

Boye Geertsen

Det er ikke overraskende efter sådan en kort test, at man er lidt forvirret når man er vant til iOS. Det skal lige siges at Nexus ikke er den bedste android smartphone. Når det er sagt så er iOS som en Toyota, den kan det den skal, men har man haft android i et stykke tid så føles iOS primitivt og med hensyn til tastatur og ordbog, så hvis man anskaffer SwiftKey pro, har man en ordbog og tastatur som slår alt på markedet. Men nogle vil have Toyota som bringer en fra punkt A til punkt B og andre vil hellere have en Audi, BMW eller Mercedes. iPhone med iOS vil få det svært fremover. Windows 8 tror jeg ikke på får en chance, det er kun en døgnflue som er in lige nu og som bare bliver fremhævet for at dunke android fans oven i hovedet nu hvor iOS er sakket bagud.

Jesper Poulsen

og hvor mange almindelige brugere ville bare så meget som overveje at gøre det hvis det er så uoverskueligt når de ser det første gang?

Det er jo ikke et krav at man skal pille, rode, rage og regere i det. Man kan. Man skal ikke. Du kan også installere software udenom Google Play. Kan. Ikke skal.

Når man så er blevet fortrolig med telefonens basale funktioner kan man gå på opdagelse i de mere avancerede af slagsen. Kan. Ikke skal.

Jørgen Ramskov

Desuden er ordbogen på Android til grin. Google præsenterer ellers ordforrådet fint ved at give bud på, hvad jeg vil skrive, lige under eksempelvis en besked-dialog. Men puha, jeg følte mig ordblind efter de første mange ganges brug af keyboardet - det var en skuffende oplevelse.

Du skulle have prøvet at installere f.eks. Swiftkey, et alternativt keyboard. Jeg har haft en iPhone 4s i et års tid nu og jeg er ganske tilfreds med den. Men iPhone tastaturet + ordbogen, irriterer mig stadigt! Min kone har også en iPhone 4s og gæt selv hvad hun jævnligt klager over? Jeg har ikke fulgt med i hvad der er sket på Android i det sidste års tid, men Swiftkey som jeg benyttede på min HTC Desire var klart overlegen i forhold til IOS.

Jørgen Ramskov

Det har noget med brugbarhed at gøre.
2 muligheder.

Brug telefonen som den kommer, du skal IKKE installere ekstra ting, tingene fungerer tilfredsstillende Out of the box.
eller

Du skal sætte dig ind i hvordan tingene fungere. Her efter skal du skræddersy systemet så at det fungerer tilfredsstillende.


Ikke enig. Det er da nødvendigt at konfigurere begge telefoner før de rigtigt er anvendelige og f.eks. notifikationssystemet i IOS kan godt tage lidt tid at få tilpasset til ens smag. Og så er der lige de ting som bare ikke er muligt overhovedet eller ekstra besværlige i IOS pga. de begrænsninger som Apple sætter.

Til gengæld synes jeg at IOS apps generelt virker lidt mere "polished".

Jeg vil ikke have noget imod at skifte tilbage til Android eller skifte til Windows Phone 8, men det handler ikke om en enkelt feature, det handler om hele pakken. Dvs. både hardwaren og softwaren. iPhonen er bestemt ikke perfekt, men samlet set har det været den med færrest minusser (for mig personligt). Den eneste Android telefon der kommer tæt på er den omtalte Nexus 4.

Kristian Larsen

En "fordel" for WP8 og Apple iOS 6 (modsat IOS 12.x og 15.x som jeg jævnligt bruger) har vel en slags continuity som Android næppe får alene fordi der er så mange udviklere.
En Samsung, HTC, Sony mv. Android er jo ikke helt det samme - det kan så omvendt være en force - f.eks. kan dem som ikke gider tweake stock Android måske få noget der passer mere præcist fra en af Android producenterne - hvor producenten bliver relativt ligegyldig ift. WP8 og fsva. Apple iOS (der er du så også hardware begrænset og kan ikke vælge den "pæne" telefon, jo ikke alle der automatisk falder i svime fordi noget har Apple look).

Bjarne Pedersen

Jeg er helt enig med Thomas Andersen.

Nokia's windowsphone fungerer ganske enkelt fremragende, og kvaliteten er
i særklasse.
Mange anmeldere har travlt med at Iphone og Android phones har mange flere apps, men helt ærligt: hvor mange apps er det lige man har brug for i dagligdagen.

Thomas Ehler

Hej Henrik

Det er trist når folk ikke sætter sig ind i præmisserne for de ting de tester.
Android /iOS er to fundamentalt modsat rettede filosofier!

Hele ideen med Android er jo netop at du har friheden til at gøre som du vil.
Googles Nexus serie er endda helt speciel, idet den er barberet for features, sammenlignet med fx HTC og Samsung distributioner.

Android Tastatur; Installer Swiftkey og du vil forbløffes over HVOR ringe iOS tastatur er. WP’s og Googles eget er lige så ringe! Helt enig.
Du kan IKKE skifte tastatur leverandør på iPhone eller WP.

Det er simpelthen en grundlæggende præmis, du vælger at lægge dig ind under når du køber;
Du kan købe en pakkeløsning hvor næsten intet kan ændres, og slet ikke de pisse irriterende ting.
Eller du kan købe en customizable telefon som du dermed kan få NØJAGTIG som du vil have den.

Alene det faktum at du ikke finder markedet (Google Play) særlig interessant, fortæller at du er i iPhone kundesegmentet.
Telefonen skal bare virke og du gider ikke fedte rundt i måske 20 timer for at få ALT præcis som du vil have det.

Da min datter i december forrige år, dengang 11 år, fandt ud af at den brugte iPhone, hun havde fået i gave af onkel, kunne byttes lige over med en ny Galaxy II, skete det omgående og hun har den stadig. Hun følte sig totalt låst af begrænsninger på iPhonen efter 14 dage.
Hun ER måske heller ikke helt almindelig. Hun kan lide at bestemme selv og hun er f.eks. også OP på flere Minecraft servere.

Mit eget helt store problem med iPhone, ud over det håbløse tastatur, er Browseren.

Zoom på en bred ikke mobil hjemmeside, dem er der flest af, på din iPhone og gør det samme på en Android.
På iOS skal du sidde og skøjte vandret hen over teksten, fordi den ikke skalerer til din skærms bredde.
Og du kan ikke skifte Browser.
Android; Se hvordan teksten dynamisk ombrydes, så den hele tiden passer til skærmens bredde ift. dit zoom niveau.
Og kan du ikke lide Crome browseren, installerer du bare Firefox, eller en anden.

Jeg bruger min telefon rigtig meget på nettet og iPhonen er tæt på ubrugelig på Technet og lignende sider.

MVH

Lars Juul

...og på andre fora ser BMW-ejere ned på Toyota-ejere, fordi de ikke har samme fokus på kubik og motortuning. Derudover stinker udvalget af dobbeltspoilere, kromudstødningsrør og guldbelagte pornofælge.

Indse dog, at brugerkrav til udstyr er forskellige, og bare fordi man ikke har lyst til at bruge samtlige weekender i smøregraven under sin android telefon, så behøver man altså ikke være teknisk ubegavet, mangle selvtillid eller være fanatisk. Vi vil bare køre og nå frem til tiden!

Mvh fra en tilfreds ejer af en gammel 3GS (hvilket i bilverdenen ville svare til en '97 Corolla hatchback)

Jesper Lund Stocholm

Indse dog, at brugerkrav til udstyr er forskellige, og bare fordi man ikke har lyst til at bruge samtlige weekender i smøregraven under sin android telefon, så behøver man altså ikke være teknisk ubegavet, mangle selvtillid eller være fanatisk. Vi vil bare køre og nå frem til tiden!


Tja, hvis du spørger mig, så er der jo altid i disse diskussioner en nedladende tone overfor de, der ikke ønsker maksimal fleksibilitet. Jeg synes at denne tone siger meget mere om den intellektuelle habitus hos de, der afsender den end hos de den er rettet imod :o).

For mig personligt har jeg det forskelligt med forskellige ting. Der er område, hvor jeg er ekstremt kræsen og bruger rigtig lang til på at finde den rigtige løsning. Men der er også områder, hvor jeg har det lige omvendt. Jeg har det fx fint med, at ved hvor jeg skal fylde benzin, sprinklervæske og olie på bilen - og ellers ingen anelse har om, hvad resten kan og skal bruges til. På lidt samme måde har jeg det med min telefon. Den er for mig ikke "et nyt projekt" men skal bare virke uden for meget tilpasning og bøvl for at komme på et passende startniveau. Jeg kan også godt lidt "god finish og design" og generelt, at der er kælet for det jeg har - uanset om det er min telefons hardware og OS, mit fjernsyn eller min computer.

Og så synes jeg, at mange af jer glemmer, at valg af fx en telefon ikke nødvendigvis er et spørgsmål om at finde den bedste telefon ... ever! Det er for langt de fleste et spørgsmål blot om at finde en telefon, der passer en rigtig godt. ... men det er ikke det samme som at der ikke er andre telefoner derude, som man også kunne bruge.

Jesper Lund Stocholm

Jeg går også altid på restaurant, da hjemmelavet mad ellers bliver alt for dyr, når jeg skal bruge en time i køkkenet på den hver dag.


Nu skal du huske på, at du jo også skal til/fra restauranten, så med mindre du bor ovenpå restauranten, og du kan komme derhen, bestille maden og spise den og komme tilbage inden en time, så bliver det en dårlig forretning for dig. Men derudover har du jo ret - hvis du i stedet havde bestilt en pizza og ellers arbejdet en time, så ville du da være idiot, hvis du spildte tiden på at lave maden selv.

Mark Gjøl

hvis du i stedet havde bestilt en pizza og ellers arbejdet en time


Og lige her er pointen. For de fleste mennesker er det ikke et spørgsmål om enten at sidde og lege med deres telefon, eller at arbejde. Bemærk ordet "lege": Det er sjovt. Det er ikke nødvendigt. Jo, hvis hele dit liv drejer sig om hvordan du kan tjene penge, så er det en dårlig forretning at anskaffe dig en telefon du kan sætte op (med mindre, naturligvis, du sidenhen sparer tid på ikke at skulle bruge et elendigt keyboard, at skulle ind i alle mulige informationer for at få information osv. Eller at du ikke gør det, fordi du er ligeglad). Men for nogle af os der ikke kun tænker på hvor mange penge vi kan nå at tjene, der kan det være ganske fornøjeligt at sidde og finde ud af hvordan man kan tilpasse telefonen bedst muligt. Man kunne f.eks gøre det mens man ventede på bussen og alligevel ikke havde den store mulighed for at få lidt kode fra hånden.

Og nej, jeg synes ikke jeg er en idiot for at lave mad selv, når jeg kunne få bragt en pizza ud på kortere tid. Jeg kan godt lide at lave mad, og maden jeg får ud af det er bedre end hvis jeg fik et pizzaria til at lave den. Jeg har det på samme måde med min telefon.

Jesper Lund Stocholm

Og lige her er pointen. For de fleste mennesker er det ikke et spørgsmål om enten at sidde og lege med deres telefon, eller at arbejde. Bemærk ordet "lege": Det er sjovt. Det er ikke nødvendigt. Jo, hvis hele dit liv drejer sig om hvordan du kan tjene penge, så er det en dårlig forretning at anskaffe dig en telefon du kan sætte op


Det drejer sig ikke om kun at tjene penge - det drejer sig om tid brugt på det. Det er også en omkostning.

Lad mig komme med et andet eksempel:

Jeg skulle for noget tid siden sætte noget mediecenter-sjov op herhjemme. Jeg valgte som udgangspunkt et gratis system med "maksimal fleksibilitet" - reelt meget sammenligneligt med det Thomas argumenterede for. Men jeg kunne ikke få det til at virke som jeg ønskede det. Jojo - det virkede sådan nogenlunde "out of the box", men ikke på den måde jeg skulle bruge det. Derfor ville jeg jo gerne udnytte "fleksibiliteten" i systemet og rette/konfigurere det så det passede mig. Det skulle kunne lade sig gøre - konfigurationssystemet var voldsomt omfangsrigt.

Men efter at have brugt i retning af 50 timer på det, gav jeg op. I stedet valgte jeg at bruge kr. 600 på noget software, som jeg fik til at virke som jeg ønskede det på en halv time. Jeg kan ikke alt det jeg ville have kunnet med det oprindelige system, men det jeg kan gør den bare mere intuitivt og lettere. Jeg siger ikke, at jeg kunne have arbejdet i de 50 timer i stedet - men jeg kunne dælme have brugt tiden bedre på alt muligt andet - eksempelvis at være sammen med kone og unger.

Men måske har du fat i noget med dit brug af ordet "lege". For måske er det netop præcist forskellen på købsgrunde for hhv iPhone og en Android-telefon - nemlig at hvis du kan lide at sidde og lege og rode og konfigurere din telefon, så skal du da have dig en Android-telefon. Hvis du derimod ikke synes, at det er voldsomt sjovt eller interessant, så er du nok bedre stillet med en iPhone (eller WP). Forstå mig ret - jeg har fuld forståelse for, at folk ønsker at lege og rode med deres telefon - jeg har selv haft det sådan engang, hvor jeg ikke kunne få fingrene hurtigt nok i fx seneste betaudgave af de programmer jeg brugte ... jeg gider bare ikke mere.

Lars Juul

I stedet for denne pubertære ondt i rumpetten over andres valg af konsumelektronik, burde vi glæde os over tilstedeværelsen af de forskellige produkter. Vi kan vælge mellem frihed til at ændre og friheden til ikke at behøve at ændre.

Hvis ejere af forskellige bilmærker godt kan acceptere hinandens tilstedeværelse på offentlig vej, uden absolut at skulle vædre de andre ned i grøften, burde smartphonefans vel godt kunne magte det samme.

Eller er det endnu en indskrænkelse af friheden? ;-)

Mark Gjøl

Jeg kan godt se din pointe, og jeg er helt enig i, at hvis der ligger for meget arbejde i at rette til, så er det ikke sjovt mere. For mig ligger Android et godt sted. Jeg synes faktisk ikke der er så voldsomt mange knapper jeg kan dreje på, men hvis jeg er utilfreds kan jeg helt udskifte komponenten med en jeg bedre kan lide (som måske har flere knapper, eller måske bare passer mig bedre out of the box).

Jeg kan også relatere til det. Jeg har tidligere kørt Debian og brugt enormt meget tid på at sætte alt op selv (og nydt at jeg har lært hvordan det hele hænger sammen) - men det har jeg mistet tålmodigheden med. Ubuntu klarer alt selv, og er langt mere plug&play.

Nikolaj Brinch Jørgensen
Jesper Lund Stocholm

SÅ er det heldigt man bare kan installere nogle andre browsere, f.eks. Chrome på iOS.


Men som du jo ved, giver det ikke nær den optimale oplevelse som Safari. Hvis man bruger technet meget og modtager nyhedsbreve med links til det, så er det sgu lidt kluntet af skulle starte Chrome manuelt for at gå fra mail til browser.

Mark Gjøl

Men som du jo ved, giver det ikke nær den optimale oplevelse som Safari. Hvis man bruger technet meget og modtager nyhedsbreve med links til det, så er det sgu lidt kluntet af skulle starte Chrome manuelt for at gå fra mail til browser.

Ikke kun det - man må ikke lave sin egen browser på iOS, man skal bruge Safari's backend. Som i øvrigt bruger en dårligere javascript engine end Safari. Hvordan dette er bedre for brugeren skal jeg ikke kunne sige.

Mark Gjøl

Er det rigtigt?


Ifølge de hjemmesider jeg har set skrive om det ja. F.eks denne (taget tilfældigt fra en Google-søgning):
http://googlesystem.blogspot.dk/2012/06/chrome-for-ios.html

Obviously, Chrome for iOS doesn't use the V8 JavaScript engine and it's has to rely on Safari's old JavaScript engine. The bad news for Chrome and all the other third-party apps is that they can't use Apple's fast Nitro JavaScript engine and the only app that can use it is Safari. That means Chrome on iOS is slower than Safari and slower than Chrome on Android. According to Anandtech.com, Chrome's JavaScript performance is almost three times worse than Safari's performance

Jacob Nordfalk

Android Tastatur; Installer Swiftkey og du vil forbløffes over HVOR ringe iOS tastatur er. WP’s og Googles eget er lige så ringe! Helt enig.
Du kan IKKE skifte tastatur leverandør på iPhone eller WP.

Jeg vil påstå at på iPhone og andre ikke-konfigurérbare telefoner må man nøjes med en skrivehastighed på under en 1/3-del af den man kan opnå med Android.

"Skat, jeg kommer sent hjem" tager præcis 6 hurtige tryk stort set det samme sted på skærmen, fordi Swiftkey er så god til forudsige sætningerne man vil skrive.

Min søn i 2. klasse kan skrive lange fejlfrie sætninger med Swiftkey. Deruover kan han i øvrigt ikke skive endnu.

Og det er så bare én af de ting der skal praktiseres i en seriøs sammenligning.... ellers er det som én der sammenligner DUPLO og Lego Teknik ud fra en DUPLO-byggers synspunkt.

Det samme med f.eks. Chrome-to-phone: Ét klik og så åbner den webside du kigger på på din PC, op på din telefon. Uundværligt til f.eks. rejseplanlægning (hvor et link til en ruteplan fra maps.google.com naturligvis åbner i Maps-app'en).

Det være sagt mener jeg at mange mennesker kan leve fint med mindre smarte "DUPLO-telefoner" a la iPhone, og at f.eks. skelnen mellem hjemmeskærm og 'alle apps'-listen er forvirrende i Android-"teknik"telefoner.

Jeg mener at So Ein Ding afprøvede en Android og iPhone på en 'telefonjomfru' og at udfaldet var at telefonerne alt i alt var nogenlunde lige begyndervenlige.

Boye Geertsen

Jacob Nordfalk!
Endelig en god kommentar og en som har sat sig ind i tingene i modsætning til Henrik Nordstrøm Mortensen. Og med hensyn til SwiftKey, ja hvor spare man mange tryk og systemet lære jo af den skrivemåde man har. Men lad bare alle modstanderne af Android blive i deres iPhone osteklokke.

Kasper Krogshave

"iPhone 5 er hurtigere på multitouchdelen"
Dette relaterer sig i høj grad til, at Nexus 4 er født med en skærm, der er meget ufølsom. Problemet er nævnt i rigtig mange anmeldelser. Det har intet med Android at gøre - artiklen går mest på Android og ikke på selve mobilen -, men gør naturligvis brugeroplevelsen på Nexus 4 dårligere.

"Det notifikations-center, man får frem ved at trække en finger fra toppen af skærmen og ned, indeholder stadig alt for mange ligegyldige informationer. "
En smagssag. Når jeg fx tager et screenshot, deler jeg det med andre 9 ud af 10 gange. Her er det ekstremt praktisk, at jeg direkte i notifikationscenteret kan tykke på billedet. Der er faktisk en dedikeret deleknap jeg kan trykke på.
Men som du naturligvis ved - fordi du er en techfan og naturligvis har læst changelogs for de forskellige udgaver af android -, så blev det i Android 4.1 muligt at slå notifikationer fra for hver enkelt App. Gå ind under indstillinger --> "Programliste" --> "Alle". Klik på det program du vil fjerne notifikationer fra, fx "Google Play Butik". Fjern det lille flueben i "Vis besker". Du vil aldrig mere se en besked fra Google Play i din notifikationsbar.

Henrik Nordstrøm Mortensen

Hej Jacob

Tak for dit indlæg - bliv endelig ved med dem. Samme opfordring skal lyde til alle andre, som kommenterer på denne artikel og alle andre artikler på Version2.

Din glæde ved Swiftkey er naturligvis forståelig - en fin funktion, som dog IKKE følger med Android fra start. Derfor mener jeg ikke, Swiftkey er et validt argument imod den dårlige ordbog i Android 4.2.

Ja, jeg er bevidst om, at MULIGHEDERNE er til stede for at udbygge Android lige så tosset, smartphone-brugerne måtte mene. Og gud ske lov for det. Men jeg har IKKE anmeldt Android på baggrund af en total omlægning af styresystemet. Jeg har anmeldt Android 4.2 på baggrund af det system, der kommer 'ud af pakken', så at sige.

Så argumentationer ud fra ekstra ydelser holder ikke. Men tak for informationen omkring fluebenet i Google Play.

Vh

Henrik, Version2.

Per Hansen

Jeg har anmeldt Android 4.2 på baggrund af det system, der kommer 'ud af pakken', så at sige.


Nu er installation af EN app og justering af et par settings, ikke en total omlægning af styresystemet i min optik.

Men fair nok. Jeg formoder at din iPhone derfor stadig må være med alle de originale settings, og kun de oprindelige apps installeret? :)

Du har ihvertfald IKKE google maps på din iphone, for det vil være en total omlægning af styresystemet at benytte andet end apple maps.

Kasper Riedel

Det er sjovt, at se hvordan Andriod users nu opfører ligesom Apple fanboys og sviner de andre til. Finder blogs/reviews hvor en eller random person har skiftet fra enten IOS til Andriod eller omvendt, og ligepludselig er deres ord lov og den eneste sandhed.

Jesper Poulsen

Hvis ejere af forskellige bilmærker godt kan acceptere hinandens tilstedeværelse på offentlig vej

Det drejer sig ikke om hinandens accept af hinandens tilstedeværelse. Vi accepterer alle hinandens tilstedeværelse og hinandens behov.

For at fortsætte din bilanalogi i den rigtige retning, så er det dette der er situationen her:

En bilist med automatgearsbil skal køre med manuelt gear for første gang. Han kan ikke finde ud af det og klandrer bilen for at være noget møg. I virkeligheden har han ikke sat sig ind i, hvad han har sat sig ind i. Det er ikke bilens skyld, at det ikke virker i denne situation. Det er udelukkende bilistens skyld.

Jesper Lund Stocholm

Hvilket forklarer din oplevelse af, at Safari er bedre på iOS. :-)


Øeh ... har jeg sagt det? Jeg har faktisk aldrig brugt andet end Safari på iOS (jeg har installeret Chrome på min iPhone men kun brugt den bogstaveligt talt én gang), så det vil faktisk undre mig meget, hvis jeg har udtalt mig om alternativernes dårligdomme.

?

Jesper Poulsen

"Det notifikations-center, man får frem ved at trække en finger fra toppen af skærmen og ned, indeholder stadig alt for mange ligegyldige informationer. "

Jeg synes derimod at det er dejligt at få at vide at der er opdateringer og efterfølge få at vide hvilke opdateringer der ikke blev installeret (dårlig dækning eller overbelastet netværk). Og så er der "Ryd"-knappen der rydder oversigten når man har set det man ville.

Jesper Poulsen

eg har anmeldt Android 4.2 på baggrund af det system, der kommer 'ud af pakken', så at sige.

Det system der kommer 'ud af pakken' har alle muligheder for tilpasning. Det system der kommer ud af en iPhone-pakke har praktisk taget ingen.

Hvis du ikke sætter dig ind i det du sidder med, så får du ikke det fulde billede af det du sidder med.

Hvis du alle dage har kørt med automatgear og pludseligt skal køre med manuelt gear, så påhviler det dig at lære manuelt gear at kende. Det er ikke bilens skyld at du ikke har den viden. Det er heller ikke Androids skyld, at du ikke har den viden.

Jesper Lund Stocholm

Ja, men du mente det sikkert ikke...


Ja ok - men den kommentar var udelukkende møntet på andre brorwseres manglende integration i iOS som Safari har. Uanset om Chrome er bedre end Safari ( det tror jeg bestemt godt kunne være tilfældet - også med andre features end lige netop performance), så kan du ikke åbne links i emails i Chrome og alle de andre ting iOS insisterer på at bruge Safari til. Derfor kan jeg forestille mig, at brugen af selv en bedre browser end Safari kunne komme til at føles "halvtamt", da den fulde integation i iOS mangler.

Dette er ikke et forsvar for Safari - snarere tværtimd.

Jesper Poulsen

Ja ok - men den kommentar var udelukkende møntet på andre brorwseres manglende integration i iOS som Safari har.

Det skyldes nok, at Apple har hardcoded default apps ind i OS'et (som en tysk blogger har irriteret sig over).

Det bremser innovationen, når den frie konkurrence sættes ud af spillet. Når Apples egne apps ingen seriøs konkurrence har, så bliver de heller ikke forbedret voldsomt - de er jo alligevel de eneste spillere til de givne opgaver. Det er synd.

Jesper Lund Stocholm
Lars Larsson

Jeg hæfter mig ved at Henrik i artiklen skriver at det er værd at skifte fra IOS til Android. På hardwarefronten er Apples design nu stadig ekstra lækker, så hvis det tæller såeeh...
Efter at have været med siden Android 1.6 og nu med en Nexus 4 må jeg også sige at Den telefon /det OS er altså også bare fantastisk. Det er første gang (dvs. ikke engang med 4.0) at Android bare funger så godt or flydende.
For mange brugere fungerer det også fint lige ud af boksen, hvor Android tidligere krævede meget konfig eller ekstra apps.
Jeg forstår slet ikke kommentaren omkring tastatur og ordbog. Uden at købe tastatur har man swype indbygget, som gør det så meget lettere og hurtigere at indtaste ord. Måske er det ikke swiftkey, men det fungerer supre godt. Og jeg forstår slet ikke kommentaren omkring ordbogen. Jeg bliver sindsyg af min Ipad der gang på gang foreslår de forkerte ord og som man tit ikke får "annuleret" ved at klikke på dem. Her er ordbogen markant bedre.
Min kone der har Iphone har overvejet at skifte til Android bare forat får en ordentlig ordbog og swipe funktionalitet.
At google tjenester er mere poleret på IOS har jeg ikke lagt mærke til - men jeg vil ikke afvise det. Men historisk har Google haft de nye cool ting i deres app på Android et godt stykke tid, før det er kommet på IOS. Google maps med navigation er et markant eksempel, men der er også andre. Og så forvandt Youtube da også lige på IOS en overgang.
Man kan også vende det om at sige at det er stærkt at Google leverer deres "killer apps" i super kvalitet til konkurrenten. Det ville nok ikke ske den anden vej rundt.

Google Now er en af de ting, som lige nu kun er på Android. At anmdelderen kun har haft den på prøve gør at han nok ikke helt har lagt mærke til hvad det kan allerede nu.
På min computer søgte jeg efter en virksomhed og læste på deres hjemmeside adressen (og ikke mere).
Når jeg så ser Google Now, viser det mig lige vejen til adressen på et lille kort inkl. forventet køretid i nuværende trafik. Noget at bruge til: tjoee, faktisk. Og sådan er der flere brugbare oplysninger der bare diskret er der når de skal bruges. Derudover er der jo alternativet til SIRI som er markant stærkere end SIRI, men som jo ikke er så interesant i Danmark så længe det ikke er på dansk. Men det ser ud til at det snart kommer på dansk og så får Google Now lige noget af et boost.

Apple er dog markant stærkere i deres opdateringer. Jeg har købt en ny telefon for at få 4.2. Der står Apple brugere godt nok bedre, de får opdateringer lige hurtigt og gratis adgang til mange nye funktioner.
Og hvis man tager alting samlet, kamera, skærm, hastighed, brugervenlighed osv. så tror jeg stadig Iphone5 er den bedste telefon. Men det er nok også sidste gang at det sker.

Kasper Riedel

Det er vist tydeligt at se, at de fleste af Version2 user har en Android i lommen. Men hvor mange bruger den til arbejde?

Nu kommer jeg jævnligt både i udlandet og i Danmark hos mange større virksomheder og jeg har i 5 år, måske set under 5% af dem, som tilbød Android. Alt andet er IPhone eller Blackberry.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Excel kursus udvidet

Hvornår: 2015-09-07 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5100.00

ITIL® Lifecycle: Service Transition (ST)

Hvornår: 2015-11-02 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 11900.00

MCP 10747 kursus: Administering System Center 2012 Configuration Manager

Hvornår: 2015-12-07 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 18750.00

Project 2013 Videregående

Hvornår: 2015-11-26 Hvor: Østjylland Pris: kr. 3500.00

CERT 70-331 Core Solutions of Microsoft SharePoint Server 2013

Hvornår: 2015-10-09 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 4950.00