Ellevilde danskere bruger NemID 1 milliard gange

Tilfredsheden med NemID når nye højder i 2012. 96 procent af de adspurgte i ny undersøgelse er tilfredse med løsningen.

Danskerne har siden sommeren 2010 taget NemID-papkortet frem fra pungen og indtastet de sekscifrede tal på kortet flere end én milliard gange.

Det fremgår af en ny undersøgelse, som NemID-virksomheden Nets har fået mediebureauet MEC til at gennemføre.

Bureauet har spurgt 1.502 danskere om deres mening om NemID. Og generelt er danskerne - især dem med livserfaring - tilsyneladende glade for løsningen.

»96 procent er tilfredse, tilliden er høj, og især ældre over 60 år er flittige brugere af NemID,« fremgår det af en pressemeddelelse fra Nets.

Ifølge undersøgelsen er det en stigning i forhold til sidste år, hvor 90 procent af de adspurgte var tilfredse.

Sikkerheden omkring NemID har flere gange været til debat på Version2. Det kan du blandt andet læse mere om (her)Pærelet at narre NemID fra dig med klonede hjemmesider og (her)

3,7 millioner danskere bruger i dag NemID til både banker, offentlige og private hjemmesider.

Er du en af de mange NemID-begejstrede danskere? Giv dit besyv med i debatten.

Danskerne har for alvor taget NemID til sig. Ny undersøgelse viser, at 96 procent er tilfredse, at tilliden er høj, og at især ældre over 60 år er flittige brugere af NemID.

Siden NemID blev lanceret i juli 2010 har danskerne brugt den sikre, digitale løsning over en milliard gange. Danskerne bruger ofte NemID til netbanken, men også antallet af log-ins på de offentlige og private hjemmesider stiger. Brugen af NemID til det offentlige forventes at stige yderligere i de kommende år i takt med, at det offentlige bliver mere digitalt.

I en ny undersøgelse svarer 96 procent af de adspurgte, at de er tilfredse med NemID. Heraf svarer 36 procent, at de er ’meget tilfredse’. Det er en forbedring i forhold til sidste år, hvor 90 procent var tilfredse, og heraf 31 procent ’meget tilfredse’. 72 procent er enige i, at NemID er en sikker digital adgang, og 85 procent siger, at de har tillid til NemID.

Praktisk digital løsning 75 procent af undersøgelsens deltagere mener, at NemID er en praktisk digital adgang og kun 6 procent finder NemID svær at bruge. Det er en positiv udvikling i forhold til året før. Samtidig giver 71 procent udtryk for at de vil foretrække at logge ind med NemID frem for at have forskellige log-ins til de hjemmesider, de besøger.

De ældre går forrest Ifølge undersøgelsen er danskere over 60 år de flittigste brugere af NemID. Således svarer 27 procent, at de bruger NemID mere end 16 gange om måneden. Blandt de unge mellem 15-29 år svarer 17 procent, at de bruger NemID lige så ofte.

Stor interesse for nøgleviseren Det digitale supplement til nøglekortet, nøgleviseren, blev lanceret i oktober 2011 og har hurtigt vakt interesse blandt danskerne. Knap 80.000 danskere har allerede anskaffet sig nøgleviseren, og undersøgelsen viser, at 22 procent af de adspurgte finder det sandsynligt, at de vil anskaffe sig en.

Om undersøgelsen: Undersøgelsen er udført af mediebureauet MEC. Den baserer sig på svar fra 1502 personer over 15 år. Dataindsamlingen foregik via web-interview i efteråret 2012, og det er femte gang undersøgelsen finder sted. Tre af de foregående undersøgelser foregik i 2010, da NemID blev lanceret. Den fjerde undersøgelse fandt sted i efteråret 2011.

Facts om NemID: • NemID har været brugt over 1 milliard gange siden starten i sommeren 2010. • 3,7 millioner danskere bruger i dag NemID til både banker, offentlige og private hjemmesider. • Ud over alle banker og hele den offentlige sektor, har ca. 400 private virksomheder indgået en aftale om at tage imod NemID på deres hjemmesider.

Kommentarer (24)

Henrik B Sørensen

Fordi jeg er tvunget til den..

Succeskriteri, at en ting er udbredt? Det samme er klamydia.. Gør det klamydia til en succes?

Og uanset hvor mange, man adspørger : Hvis de adspurgte ikke har en kritisk adgang / kendskab til evt. problemer, hvad er undersøgelsen så værd?

Henning Hansen

Ret værdiladet betegnelse - kunne ligeså godt have været kaldt dem uden IT-kendskab ;-)
(det var ikke for at hænge de ældre ud, blot for at erstatte en positivt ladet betegnelse med en negativ - og livserfaring er ikke nødvendigvis det samme som IT-erfaring)

Michael Nielsen

»96 procent er tilfredse, tilliden er høj, og især ældre over 60 år er flittige brugere af NemID,« fremgår det af en pressemeddelelse fra Nets.

Fordi især dem over 60 kan generelt ikke gennemskue sikkerhedsproblematikker, ej mens omtrent 96% af folk heller ikke kan gennemskue konsekvenserne, og dårligt design.

Folk har ikke noget valg ud over NemID, så selv. bliver det brugt.

Kaare Kyndal

"96 procent er tilfredse, tilliden er høj, og især ældre over 60 år er flittige brugere af NemID,« fremgår det af en pressemeddelelse fra Nets."

At få folk som intet ved om it og sikkerhed til at sige at de er ok tilfredse med den "eneste" løsning som foreligger er totalt ligegyldigt!

Blev de spurgt om de forstod problemstillingerne ved NemId?

Hvorfor blev undersøgelsen ikke sendt til alle som er på Version2?? Det ville give brugbart feedback!

"Danskerne har siden sommeren 2010 taget NemID-papkortet frem fra pungen og indtastet de sekscifrede tal på kortet flere end én milliard gange."

Tror nok at mindst 60 % af danskerne har et billed af deres papkort på mobilen eller andet steds digitalt!

NemID er en direkte pinlig løsning for et land som er så langt fremme teknologisk!

Henrik Mikael Kristensen

Danskerne har siden sommeren 2010 taget NemID-papkortet frem fra pungen og indtastet de sekscifrede tal på kortet flere end én milliard gange.

Jeg kan ihvertfald tælle 25 gange, hvor et nummer et blevet brugt forgæves, fordi den bagvedliggende service, eller Java applet'en ikke fungerede korrekt.

F.eks. har CVR været nede i snart en måned, således at jeg ikke kan få udstedt en NemID administrator for medarbejdersignaturer der skal skiftes fra den gamle digitale signatur. Det har nu kostet 12.000 kr, fordi der ikke kan skaffes adgang til NemRefusion og refusionsfristerne er udløbet. Skriver man til NemID folket, siger de naturligvis at man bare må vente, og det er selvfølgelig heller ikke deres skyld alene.

Jeg har det lidt ligesom den lille knægt der har fået taget sin vinterhue af en af dem fra de store klasser, og jeg må ikke få den tilbage igen...

Ligeledes, når der er lidt for hård belastning hos SKAT, taster man forgæves.

Jeg har stadig et problem med den feedback, man får fra applet'en, der fungerer som en selvstændig enhed inden i browseren og derfor ikke "arver" browserens respons-egenskaber.

Er tekstfeltet i fokus? Nej, ikke selvom markøren står i den. Er applet'en gået ned? Venter den på data? Skal jeg vælge at genindlæse siden eller vente 10-15 minutter mere på et svar? Jeg har nemlig været ude for at applet'en en enkelt gang svarede først efter 15 minutter...

Måske har DanID så mange logins, fordi der efterhånden er så mange single point of failures i kommunikationen mellem de forskellige ministeriers systemer, at det kræver adskillige forsøg at komme igennem ved dagligt brug.

Christian Nobel

Er der nogen der har tal for hvor meget de gamle netbankløsninger, før "NemID" blev benyttet.

Hvis man ellers glemmer sin fascination over et tal med mange nuller, og deler lidt ned, så betyder det at hver "NemID" bruger i snit har brugt "NemID" ca. 0,3 gange om dagen - ikke specielt imponerende i virkeligheden!

Herudover, at benytte det totale antal transaktioner som succeskriterie for en tvangsløsning er normalt kun noget der er regimer vi ellers ikke ønsker at være sat i bås med værdigt.

Og så kunne det være mægtig interessant at se hvilke DanID medløbere der konsekvent giver "NemID" kritiske indlæg thumbs down.

Pelle Söderling

Selvfølgelig er 96% tilfredse - mange, især ældre over 60, har aldrig prøvet andet end NemID løsningen.
For mange er NemID formentlig synonymt med adgang til netbanken og ja det er da meget nemmere end at skulle rende ned i banken eller på posthuset, så selvfølgelig er folk tilfredse - de aner jo ikke hvordan et alternativ kunne se ud eller hvilke problemstillinger der er med NemID og f.eks. tablets/smartphones osv.

Det er for nemt at lave sådan en undersøgelse, hvor man på forhånd er garanteret at den vil fortælle at det er en dundrende success.

Peter Wiese

NemID er stadig en overvurderet, knap så godt gennemtænkt, usikkert og på tvunget løsning som mangler alternativer, ikke er teknologisk tidsmæssigt og er oven i købet alt for omkostnings intensiv.
Nej, jeg kan stadig ikke sige at denne allerede siden opstart forældede og altid omkostnings intensiv forsinkede projekt er et succes.
Jeg kommer stadig ikke af med den dårlige bismag af en avanceret kopi af den tyske pin/tan løsning.

Jens Jönsson

Hvis vi nu kun kunne købe en model/mærke bil:

Ellevilde danskere har åbnet/lukket døren i deres bil 6 milliarder gange.
Bilfirmaet har fået deres marketing bureau til at spørge ejerne om de er glade for deres bil. 96% er tilfredse.... LOL

Hold kæft hvor er det useriøst. Hvad med at lave en tilsvarende rundspørge i Nordkorea. Hvad de synes om deres ledere....

Thorvald Johannes Pedersen

Ja, jeg er supergodt tilfreds med NEM-ID løsningen. Den fungerer fint og simpelt. Jeg bruger den mest til netbank og måske en sjælden gang i mellem på "skattesiden" - kan ikke huske hvordan jeg sidst loggede ind på den - om jeg brugte NEM-ID eller en anden loging løsning. Jeg er 39 år og sidder foran en computer hele dagen.

Jesper Mørch

For os der er gamle nok til at huske hvordan der så ud i Østberlin før murens fald, så melder udsagn om "Ellevilde" visse minder - og nakkehårene står vinkelret ud.


Det får nu mere mig til at tænke på "Det Store Spring Fremad" i Kina i 1958-61 (mener jeg det var) ...
Så vidt jeg husker (det er før min tid), brugte man fiktive afkast-rater på flere ton hvede pr kvm ...
Bønderne, som faktisk høstede, kunne godt se at det ikke gjorde sig gældende netop hvor de var, men styret havde en anden dagsorden nu man havde forbudt privatisering for at bevise hvor fantastisk man kunne administrere landet fra Bejing, langt fra virkeligheden ...

I sin iver efter at fremstå uovervindelig, kastede styret med sin absurde ignorance Kina ud i nogle års hungersnød.
Mon dansk økonomi skal nå at lide samme skæbne, blot fordi nogle uvidende politikere endnu en gang har stolet blindt på lobbyister og "eksperter" på området?

Allan S. Hansen

Jeg bruger det mindre og mindre.
Jeg benytter Mobil App til banken så jeg ikke behøver NemID når jeg blot vil tjekke kontoen.
Desuden benytter jeg Mobil App til Bet365 så jeg ikke behøver NemID når jeg spiller på fodbold.
Jeg logger meget mindre på E-Boks og Skat end jeg gjorde før NemID.

Så nej - jeg er ikke en af de ellevilde og 'glade' NemID brugere. Stadig en besværlig omgang synes jeg.

Martin Wolsing

Jeg har aldrig brugt min netbank så lidt, som efter introduktionen af Nem ID. Jeg bruger faktisk netbank så lidt som overhovedet muligt. Af og til også for lidt, da jeg ikke får betalt en regning ril tiden.

For mig handler det ikke om sikkerhed, men brugervenlighed. Det er ganske enkelt et unødigt skridt for mig, at skulle finde mit papkort frem, for at logge på en hjemmeside.

Lars Christensen

En smule regnearbejde på Nets egne tal viser at HVER ENESTE bruger af NemID i gennemsnit har logget ind hver tredie dag året rundt i 2,5 år. Kan det virkelig passe?
(tallet rykker virkelig hvis man regner på opstartsperioden, hvor antal brugere jo var mindre)
Eller er der måske lidt uorden i statistikken? Sådan noget som at alle de gange hvor skidtet ikke har virket og brugerne derfor har forsøgt gentagende gange at logge på - at alt er talt med.

Måske en opgave for DR Detektor at se på?

Mvh. Lars plbrake.dk

Leif Guldbrand

Artiklen viser at 1502 personer er blevet kontaktet, hvoraf 96 % er tilfredse.
Dette er jo en total "skævforvridning" af fakta, når hele DK nærmest
er tvunget ud i dette "NemId-crap".

Jeg har stadig problemer vedr. LogIn til banker og via OCES delen til det offentlige.
Har kontaktet DanId/Nets flere gange men aldrig hørt fra dem.

Altså.... generelt.... jeg har ikke haft andet end problemer, og må
prøve mig frem mellem mine PC'er for at finde ud af hvilke der nu
lige virker til privat/OCES delen - Flash on/off.

Åh ja... og så mangler vi bare at SKAT ændrer deres PDF "mega-fejl" :-)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

CERT 70-463 Implementing a Data Warehouse with Microsoft SQL Server 2014

Hvornår: 2015-11-13 Hvor: Østjylland Pris: kr. 4950.00

PowerPoint kursus grundlæggende

Hvornår: 2015-09-16 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 2950.00

Master i it, Softwarekonstruktion

Hvornår: 2016-04-07 Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

Samfundsvidenskabelig analyse og metode

Hvornår: 2015-08-27 Hvor: Østjylland Pris: kr. 8100.00

Word 2013 Grundlæggende

Hvornår: 2015-09-08 Hvor: Østjylland Pris: kr. 2950.00