Du er nummer 10.549 i køen - Skat parkerer danskerne i skyen for første gang

Skat har for første gang taget et køsystem i brug for at undgå at overbelaste systemerne, når danskerne i dag forsøger at se deres årsopgørelser. Systemet bøvler dog stadig med et par svipsere.

Mandag fik danskerne officielt adgang til at se deres årsopgørelse for 2011, og for at undgå en overbelastning af Skats systemer har Skat for første gang taget det danske køsystem Queue-it i brug.

Med systemet bliver brugerne placeret på en særlig venteside, hvor de får at vide, hvilket nummer de er blevet tildelt i køen, og hvor længe de kan forvente at skulle vente.

Mandag formiddag lød beskeden, at man skulle regne med at vente i mere end én time, hvis man var nummer 10.000 i køen.

I praksis kunne man dog ikke helt regne med ventetiden, viste en stikprøve foretaget af Version2. Når man først var kommet gennem køen, kunne man således opleve at få en ny besked om, at man ventede i kø igen.

Tidligere har de besøgende på Skats TastSelv-hjemmeside dog oplevet overhovedet ikke at kunne komme igennem eller bruge siden, når årsopgørelsen eller forskudsopgørelsen lå klar.

Læs også: Ukendt flaskehals driller: Forskudsopgørelser tvinger skats servere i knæ

Skat har de seneste år forsøgt at undgå overbelastning ved blandt andet at åbne for, at et begrænset antal borgere kunne få adgang til at se deres årsopgørelse, før den officielt lå klar. Flere kunne således allerede begynde at tjekke årsopgørelsen i løbet af weekenden.

Læs også: Mindre loopfejl spændte ben for snigpremiere på Skat.dk

Køsystemet Queue-it er udviklet af danske Fourkant og bruger Amazons sky til at aflaste Skats primære hjemmeside ved i stedet at føre trafikken ud i skyen, der har større kapacitet, og derefter slippe brugerne gennem til Skats systemer i mindre grupper, som systemet kan kapere.

Læs også: Skat overvejer kø i skyen som våben mod sløve servere

Kommentarer (19)

Peter Gram

Jeg var temmelig langt tilbage i køen her til morgen.
Mere end 75.000 var foran. Lidt senere, da jeg loggede på igen, hed det bare "mere end 1.000".
For at få det forrige tal op igen sammen med en prognose for, hvornår jeg kunne komme på, trykkede jeg F5, og vupti. Jeg kom udenom køsystemet og direkte ind.

Flemming Jønsson

Det fungerede fint her på matriklen - den annoncerede ventetid passede inden for 1-2 minutter.

Det er selvfølgelig de færreste hjemmesider der kan slippe afsted med at sige til brugeren at de først kan komme ind på sitet om 9-10 minutter og stadig have brugere - men lige i denne sammenhæng fungerer det fint.

Det er trods alt en langt bedre brugeroplevelse for Hr. og Fru Danmark at de får besked om at de kan komme ind om 10 minutter end at de må sidde og reloade på må og få i løbet af dagen.

+1 for en udmærket og relativ simpel løsning --- at utålmodige personer så kan hoppe uden om køen ved at trykke F5 er vel næsten at betegne som en feature :-)

Peter Gram

I mit tilfælde var den annoncerede ventetid mere end 2 timer. Det er der så en vis usikkerhedsmargen på, og da jeg kun får et 10 min vindue, er der en stor sandsynlighed for, at når jeg kommer igen 2 timer efter, så er vinduet passeret.

Michael Hjulskov

Ja det er så et typisk eksempel på hvordan Skat løser et problem. I stedet for at bygge systemet om, så det kan håndtere opgaven, så laver de en teknisk spidsfindighed til millioner af kroner, så folk kan stå i kø og spilde deres liv.

Jeg har også minder om at jeg fik en guide fra Skat, som havde overskriften Sådan læser du guiden. Altså en guide nr 2, som forklarer hvordan man skal læse guide 1, som så skulle forklare hvordan man udfyldte blanketten. Blanketten var så ubrugelig og uvenlig og smækfyldt med fejl, at en folkeskole elev kunne lave det bedre.

Vedtag følgende regler:
- Vi accepterer ikke at borgerne skal stå i kø nogen steder mere
- Vi laver ikke flere guides, men laver løsninger som er intuitive

Stram op!!!! Ellers udliciter administrationsopgaverne hvis I ikke kan løse dem effektivt.

Thomas Bundgaard

Ja det er så et typisk eksempel på hvordan Skat løser et problem. I stedet for at bygge systemet om, så det kan håndtere opgaven, så laver de en teknisk spidsfindighed til millioner af kroner, så folk kan stå i kø og spilde deres liv.

Nu er der jo ingen, der tvinger dig til at "stå i kø og spilde dit liv". Du kan bare vente et par dage og så se din årsopgørelse der.

I mine øjne har Skat valgt den helt rigtige fremgangsmetode. Det ville være tåbeligt at skalere backenden efter den trafik, der er nu her.

Erik Jensen

Ja det er så et typisk eksempel på hvordan Skat løser et problem. I stedet for at bygge systemet om, så det kan håndtere opgaven, så laver de en teknisk spidsfindighed til millioner af kroner, så folk kan stå i kø og spilde deres liv.

Dermed mener du, at det er billigere at bygge hele systemet om så det kan håndtere presset en dag om året, end at indsætte en kø, som er et hyldevareprodukt, de har købt af et dansk firma?

Skal indrømme at jeg ikke helt forstår problematikken med at vente i kø. Du kan jo gå ind på deres side sidst på ugen, hvis du ikke vil vente. Så er der næppe nogen kø. De behøver jo ikke sidde hele dagen og vente i køen.

Og hvorfor er det i øvrigt så vigtigt at se årsopgørelsen på dag 1? Det er jo ikke fordi tallene i den ændrer sig, hvis man venter et par dage.

Jeg synes, det er fint, at Skat har valgt den simple kø-løsning på noget, som mest af alt er et luksusproblem. Personligt var jeg nok gået efter en endnu simplere løsning, hvor sidste tal i ens personnummer afgjorde, hvornår man kunne få adgang til siden - ligesom ved telefonafstemninger i tv.

Anders Rosendal

I stedet for at bygge systemet om, så det kan håndtere opgaven, så laver de en teknisk spidsfindighed til millioner af kroner, så folk kan stå i kø og spilde deres liv.


Hvor mange millioner har denne kø løsning kostet?

Er det ikke pænt dumt at have en hardware løsning som kan klare denne belastning? Den vil jo være ubrugt 364 dage om året.

Jeg er ret sikker på at skat på denne måde har sparet os alle for en masse millioner.

Morten Birkelund

Det vil koste uforholdsmæssigt meget at skalere systemet så det kan håndtere en så stor belastning uden ventetid, og det er spild at have så meget kapacitet til overs resten af året.

Kø løsningen er langt den letteste og billigste, ikke at det er super let at lave et kø system.

Jørgen Ramskov

Jeg fik godt nok i første omgang at vide at "køen er pauset" men den opdaterede automatisk og efter et stykke tid kom jeg ind og kunne se opgørelsen. Det kunne efter min mening ikke have kørt meget bedre.

Henrik Rathje

vil give de andre ret.. at videreudvikle et system, der skal kunne skalere til at betjene muligvis 1 million brugere samtidigt, ville være stort set spildte penge.
Denne løsning har næppe! kostet millioner at sætte på(det er jo hele pointen i kø systemet), det er et simpelt system de har købt fra den danske virksomhed der har udviklet det.

jeg synes det er yderst prisværdigt at de netop IKKE prøver at skalere noget så voldsomt, når det normalt kun skal betjene en brøkdel af de brugere som i dag prøver at komme ind samtidigt.

Det er billigt, det virker(i hvert fald bedre end en 404 side!), og der skal ingen kæmpe analyser og projekter til, som risikerer at påvirke et ukendt antal andre systemer.

THUMBS UP skat.. altså told&skat ;-)

Gert Agerholm

Jeg har lige været inde for at se min opgørelse samt den for min mor. Jeg må sige at kø systemet fungerer yderst glimrende. Havde første gang en kø på "over 1000", men det tog ikke mange min. så var jeg klar til login.

Perfekt løsning.

Uffe Kousgaard

Man kunne også bare have sendt det som en e-mail til skatteborgerne. Så havde ingen behøvet vente. Eller som minimum åbnet for systemet efter 16.00, så flertallet ikke bruger arbejdstiden på det.

Leif Neland

I stedet for at billetsalgskøer, der bryder sammen, og har udsolgt på 15 minutter, så kun de, der har adgang til en pc kl 10 om formiddagen kan købe billetter, så lad der være åbent i en uge for bestilling af "lodder".

Efter ugen er gået, træk lod mellem de indkomne lodder.
Der skal være begrænsning på antal billetter pr kort, så nogen ikke bestiller 1000 lodder.

Er der ledige billetter derefter, sælges de på normal vis.

Henrik Kramshøj

Vedtag følgende regler:
- Vi accepterer ikke at borgerne skal stå i kø nogen steder mere
- Vi laver ikke flere guides, men laver løsninger som er intuitive

Stram op!!!! Ellers udliciter administrationsopgaverne hvis I ikke kan løse dem effektivt.

Det ER effektivt at sætte folk i kø, og det kræver formentlig væsentlig færre ressourcer end en løsning der til hver en tid kan klare presset fra alle på een gang.

Det er helt forkert at lave regler for hvor længe man skal stå i kø, for det er bestemt ikke en god løsning at man ALDRIG skal stå i kø nogen steder. Tænk hvad det ville koste at have operationsstuer stående tomme hele tiden, eller 10 personer i skranken fordi der efter arbejde kommer netop 10 kunder samtidig på et offentligt kontor? Tænk dig om, det giver ikke mening det du skrev.

Dernæst kan vi fint blive enige om at Skats rod og lovgivningen generelt i DK kunne skæres ned. Alle love burde have en prøvetid og så crowdsourcet kunne man stemme på hvilke der skulle nedlægges.

Så ja, Skat - helt perfekt, det virkede, jeg havde ca. 25.000 i kø foran mig og det gik en anelse hurtigere end i sagde, men jeg kom fint ind! Det samme gjorde min hustru. Det var hmm ca. kl 19 aften eller noget.

Thumbs up også herfra, gør det samme næste år :-)

Hans Schou

Bo Grünberger

Forgæves, desværre, da min årsopgørelse ikke er tilgængelig endnu...


Det var egentlig smartere om man bare kunne få den tilsendt med e-mail, når den var klar.

Skattevæsnet har allerede min e-mail-adresse, så der mangler blot en funktion så jeg kan uploade min OpenPGP offentlige nøgle til dem, og de så kan kryptere opgørelsen. Så sender de blot opgørelsen når den er klar. De kunne friste skatteyderne med at, at de får den hurtigere på denne måde.

Alternativt kunne Skattevæsnet nøjes med at give adgang til årsopgørelsen for dem der har IPv6, den første måned. Årsopgørelsen er jo en "killer app", så man kan lige så godt udnytte det til udbrede kendskabet til ipv-sex.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Praktisk legepladssikkerhed kursus

Hvornår: 2015-09-29 Hvor: Fyn Pris: kr. 6500.00

MSP® Practitioner - Managing Successful Programmes

Hvornår: 2015-10-05 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 11900.00

Grundl?ggende programmering i C

Hvornår: 2015-09-14 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 19500.00

Java EE - Java Enterprise Edition 7 - Foundation

Hvornår: 2015-10-19 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 21200.00

Styrk de kompetencer, som kan aflæses på nøgletal (og bundlinjen)

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale