Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Emner
  • Opret bruger
  • Log ind
Se kommentarer (24)
Emner

Dokument-afklaring på vej allerede i dag

Videnskabsminister Helge Sander (V) og partiernes it-ordfører ventes allerede i dag at træffe en beslutning om at indføre to dokumentformater som åbne standarder i det offentlige.

Af Torben R. Simonsen Torsdag, 21. juni 2007 - 10:43

Det nærmer sig sidste udkald for en beslutning om, hvordan åbne standarder på dokument-området skal implementeres i det offentlige.

Ifølge videnskabsministeriets pressetalsmand Allan Boldt er en udmelding på området nært forestående - måske allerede i dag.

Ifølge Version2s oplysninger vurderer politikerne i disse timer et konklusionspapir, der skal pålægge de offentlige myndigheder fra næste år at kunne modtage elektroniske henvendelser i både ODF og OOXML. De to formater bliver endvidere gjort til obligatoriske dokumentstandarder i det offentlige.

Beslutningen er dog ikke endelig, for Folketinget vil bruge tiden fra 1. januar 2008 og frem til 1. juli 2009 på at vurdere betydningen af indførelsen af de to dokumentformater. Først når eksempelvis OOXML, der er udviklet af Microsoft, i praksis kan vise, at dokumentstandarden kan fungere uafhængigt af leverandører og platforme, vil OOXML kunne gøres til obligatorisk standard.

I følge oplægget bliver det obligatorisk for de offentlige institutioner at indkøbe it-systemer, der kan understøtte mindst en af de to standarder.

Folketinget vedtog sidste år beslutningsforslag B103, der pålægger de offentlige myndigheder og institutioner at gå over til anvendelse af åbne dokumentformater per 1. januar 2008.

Siden har It- og Telestyrelsen udarbejdet et oplæg, der anbefaler, at myndighederne får mulighed for at vælge mellem to dokumentformater nemlig Open Document Format (ODF), der er ophøjet til standard af blandt andet den internationale standardiseringsorganisation ISO, og så det Microsoft-udviklede Office Open XML (OOXML), der af industriorganisationen ECMA er certificeret som standard.

Anbefalingen af to dokumentformater har fået hård kritik over en bred kam, men ses også af mange, som den eneste farbare vej hen mod åbne standarder.

Kritikerne er især optaget af, at ODF er det eneste dokumentformat, der er standardiseret fra ISO, og er udviklet i en åben udviklingsproces, mens OOXML er udviklet af Microsoft og først efterfølgende gjort åbent med offentliggørelsen af specifikationsgrundlaget, der fylder over 6000 sider.

Send Tweet
Udskriv

Kommentarer (24)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Christian Nobel 21. jun. 2007 - 11.03
 
What??

"I følge oplægget bliver det obligatorisk for de offentlige institutioner at indkøbe it-systemer, der kan understøtte mindst en af de to standarder."

Så betyder det i praksis, at hvis jeg som ODF bruger sender et dokument til det offentlige (som har valgt gæt selv hvilket format), så er de ikke forpligtet til at kunne læse det?

Det skal nok blive godt, men hvad kan man forvente af "videnskabsministeren".

I øvrigt underligt at det siges der træffes en beslutning måske i dag - beslutningen er da truffet for lang tid siden af vennerne i Redmond - høringen har jo bare været en parodi.

/Christian

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Therese  Hansens billede
Therese Hansen 21. jun. 2007 - 11.13
 
Spændende

Det virker ikke som om de er klar til at tage denne beslutning - og jeg håber virkelig ikke at Christian har ret i at "vennerne i Redmond" får deres vilje.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 21. jun. 2007 - 11.29
 
Re: What??

Det lyder faktisk som en ganske rimelig og afbalanceret beslutning, de åbenbart er ved at tage. Interfacet til de offentlige myndigheder skal dermed indadtil understøtte begge standarder, hvorimod en offentlig institution som fx en vuggestue blot skal understøtte den ene.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Nobel 21. jun. 2007 - 11.55
 
Afbalanceret vrøvl!

" Det lyder faktisk som en ganske rimelig og afbalanceret beslutning, de åbenbart er ved at tage. Interfacet til de offentlige myndigheder skal dermed indadtil understøtte begge standarder, hvorimod en offentlig institution som fx en vuggestue blot skal understøtte den ene."

Og du kunne så måske være så venlig at fortælle mig hvordan det kommer til at fungere i praksis, for jeg tror ikke en meter på den!

Jeg sender et ODF dokument til børnehaven - vild panik fordi den Orifice de har fået påduttet ikke åbner ODF dokumentet uden en et plug-in.
Nå langt om længe har de fået åbnet dokumentet, skrevet hvad de skulle skrive til mig, og så gemt det som tadaaaah: OOXML.

Og så modtager jeg et OOXML dokument, og så skal jeg til at bøvle med at finde en konverter.

Eller jeg skal måske skrive via kommunen, hvor der så sidder en ansat kun til at lave dokumentkonverteringer - ja lad os da endelig få mere bureaukrati og dobbeltadministration!

Men selvfølgelig hvis man synes en Lose-Lose situation er fed, så er der noget at gå efter.

Nå men hvad kan man forvente.

/Christian

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nicholas Colding 21. jun. 2007 - 12.06
 
Tilbage til begyndelsen

Åh ja...
Hvorfor skulle vi have denne omkostningstunge process, når regeringen alligevel vælger MS dokument ”Standart”?

Nu er vi tilbage til hvor vi begyndte. Dog må jeg rose Microsoft for deres markedsføring af ooxml. Det er det mest utrolige man kan bilde folk ind.

Jeg har fire gange telefonisk og to gange via mail, forsøgt at få MS til at udleveret info om deres format. Her flere måneder efter, er det stadig ikke lykkedes – ikke engang et link har de kunne give mig!. Jo ooxml er sørme' åben!

Den mest nedslående nyhed siden introduktionen af slidgigt.

Venlig hilsen
Nicholas Colding

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Simon Lyngshede 21. jun. 2007 - 12.18
 
Virker baglæns

Det virker som om at der er tænkt den forkerte vej. For at to standard kan fungere, bør reglen så ikke være at jeg som borger kan sende et af de to dokument format. Det offentlige derimod er forpligtét til at modtage og behandle begge formater lige. Svar til borgerne bør således også være tilgængelig i begge formater, da det jo ikke kan forventes at jeg kan åbne det format de tilfældigvis vælger at svare i.

Hvad skulle formålet med to formater være, for mig som borger, hvis jeg ikke frit kan vælge hvilket jeg ønsker at benytte.

Det er vidst lidt en politiker måde at sige "Vi vil gerne have en standard, men vi kan egentligt også godt li' MS Office pakken".

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Eskild Nielsen 21. jun. 2007 - 12.41
 
sammenblanding

Hele miseren skyldes at sandhedsministeren ikke kan skelne imellem formater og applikationer, en forvirring som hans foretrukne leverandør kan have set en interesse i at fastholde.

/eskild

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Adam Tulinius 21. jun. 2007 - 12.52
 
Trist

Med to åbne standarder (jeg er flink i dag, og kalder også ooxml for en åben standard..) er vi ikke kommet videre end vi er i dag, og hele ODF-understøttelsen fra det offentlige ender nok med at fungere som en dårlig joke.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 21. jun. 2007 - 13.25
 
Re: Trist

> og hele ODF-understøttelsen fra det offentlige
> ender nok med at fungere som en dårlig joke.

Tja - men sådan går det jo, når man ikke gør sit arbejde færdigt inden man sender det ud i verden.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jørgen Henningsen 21. jun. 2007 - 14.26
 
Der er kun eet standardiseret format

Det er da positivt at der tilsyneladende tages forbehold over for OOXML:


Beslutningen er dog ikke endelig, for Folketinget vil bruge tiden fra 1. januar 2008 og frem til 1. juli 2009 på at vurdere betydningen af indførelsen af de to dokumentformater. Først når eksempelvis OOXML, der er udviklet af Microsoft, i praksis kan vise, at dokumentstandarden kan fungere uafhængigt af leverandører og platforme, vil OOXML kunne gøres til obligatorisk standard.


Det lægger jo fortsat et vist pres på MS. Hvis de ikke lægger sig i selen og gør noget drastisk for at få gjort OOXML til en udbredt ISO standard, så er løbet kørt. Man skal jo også huske at udviklingen af ODF ikke stopper.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jørgen Ramskov 21. jun. 2007 - 14.54
 
Re: Trist

Af Jesper Lund Stocholm:
"Tja - men sådan går det jo, når man ikke gør sit arbejde færdigt inden man sender det ud i verden."

Den kommentar nærmer sig kraftigt "trolling" efter min mening...

Jeg er fortsat af den mening at det er komplet tåbeligt at vælge 2 formater. Det vil helt sikkert give en masse mere arbejde, besvær og forvirring.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 21. jun. 2007 - 15.15
 
Re: Trist

Trolling?

Altså mere end fx

Christian Nobel:
"beslutningen er da truffet for lang tid siden af vennerne i Redmond - høringen har jo bare været en parodi."

"Nå men hvad kan man forvente."

Nicholas Colding:
"Den mest nedslående nyhed siden introduktionen af slidgigt."

"Dog må jeg rose Microsoft for deres markedsføring af ooxml. Det er det mest utrolige man kan bilde folk ind."

Adam Tulinius":
"(jeg er flink i dag, og kalder også ooxml for en åben standard.."

?

Eller er reglen, at det kun er vi, der ønsker to tilladte formater, der skal opføre os pænt ... imens der er fri leg på blå stue for ODF-only fortalerne?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 21. jun. 2007 - 15.22
 
Re: Trist

> Jeg er fortsat af den mening at det er komplet
> tåbeligt at vælge 2 formater. Det vil helt sikkert
> give en masse mere arbejde, besvær og forvirring.

Jeps - men nu står vi jo i den kattepine, at valget står imellem et format, der ikke er modent nok (ODF) og et format, hvor politikerne er usikre på, om det kan anvendes af andre end Microsoft (OOXML). Derfor er det den helt rigtige beslutning at vælge begge formater og så om et år kigge på, hvordan det er gået.

:o)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Nobel 21. jun. 2007 - 15.38
 
Hørings parodi.

Jesper det er da en parodi at der laves en skinhøring, hvor ca. 80% af svarende siger at 2 formater er en dårlig løsning, ca. 70% peger på kun ODF, ca. 20% er ligeglade, og kun et høringssvar (gæt fra hvem) går 100% helhjertet ind for OOXML!

Og så sneg du dig elegant uden om at svare på mit spørgsmål om hvordan jeg skal kommunikere med børnehaven!

Bortset fra det, så vil jeg ikke kalde dig for en troll, for jeg synes nok du har argumenteret dygtigt og sobert for din sag, vi er bare ikke enige.

/Christian

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jørgen Ramskov 21. jun. 2007 - 15.58
 
Re: Trolling (Was: Re: Trist )

Jesper Lund Stocholm: Nej, det gælder selvfølgeligt alle og du har fuldstændigt ret i at de andre kommentarer er lige så slemme. Grunden til at jeg lagde mærke til din kommentar er nok som Christian bemærker, at du indtil nu har holdt dig væk fra trolling :) Det gør det nok også lidt uretfærdigt at jeg slår ned på lige netop dig, sorry :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 21. jun. 2007 - 16.05
 
Re: Hørings parodi.

Nu er en høring jo ikke en afstemning. Da DELL spurgte deres kunder om fremtidige tiltag bad et grotesk stort flertal for at kunne få en maskine fra DELL med Linux på. Størrelsen af flertallet modsvarede slet ikke markedspenetrationen for Linux. På samme måde stiller jeg mig tvivlende over for dine "flertals-betragtninger".

Mht din pointe med børnehaven, så lad mig lige understrege, at jeg faktisk slet ikke svarede dig (og dermed ikke undveg) og at du/I ikke med rimelighed kan forvente, at jeg svarer alle, der "kaster sig over mig". Jeg vil gerne svare godt og grundigt på det jeg svarer på, og derfor tager det for lang tid for mig at svare alle. Det var bla. derfor jeg så brat måtte trække mig ud af en diskussion for en uges tid siden. jeg begyndte simpelthen at få stress over det. Derudover skal der jo også tjenes nogle penge ind imellem :o).

Det korte svar på dit eksempel er, at jo, det er besværligt - men det er for mig at foretrække frem for udelukkende at kunne bruge ODF.

> Bortset fra det, så vil jeg ikke kalde dig for
> en troll, for jeg synes nok du har argumenteret
> dygtigt og sobert for din sag

Tak :o)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 21. jun. 2007 - 16.12
 
Re: Trolling (Was: Re: Trist )

Tak for dine betragninger :o). Det er rart at se, at vi trods alt stadig kan tale civiliseret sammen - uanset vores uenigheder. Jeg bliver jo næsten helt rørt. Jeg kan dog mærke, at det stress jeg forsøgte at undgå ved at trække mig ud af debatterne (min kolde tyrker holdt desværre kun i 8 dage) stadig ligger og lurer under overfladen ... jeg er nok stadig lidt "edgy". I skal derfor ikke forvente, at jeg er tilbage med fuld kraft som tidligere. Jeg har derfor oprettet en blog, hvor jeg vil skrive om de ting vi snakker om herinde, og jeg forventer, at jeg dermed bedre kan "styre" omfanget og dermed stressniveauet.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Ebbe Hansen 21. jun. 2007 - 17.34
 
standarden hedder pdf

Når du skal skrive til din børnehave, altså så længe det handler om at sikre overlevering af informationer.

ODF og OOXML kan kun anvendes til at dokumentere processen, de er ikke velegnede til at overdrage informationer mellem tredjemænd, ikke til at sikre at information når modtager. Eller sagt på en anden måde: Både ODF og OOXML er arbejdsformater, ikke dokumenteringsformater.

Alt andet ville være galimathias, nærmest som at indsende et underskrevet blankt brev og bede modtageren udfylde det med et passende indhold.

Formålet med åbne standarder må være at sikre at brugerne kan samarbejde uden at skulle tage hensyn til formatet. Og derfor er to parallelle formater - rent galmandsværk. To formater gør selve målet med standardformat uopnåeligt...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Eskild Nielsen 21. jun. 2007 - 18.12
 
OT Dell (@Jesper Lund Stocholm)

'Nu er en høring jo ikke en afstemning. Da DELL spurgte deres kunder om fremtidige tiltag bad et grotesk stort flertal for at kunne få en maskine fra DELL med Linux på. Størrelsen af flertallet modsvarede slet ikke markedspenetrationen for Linux.'

Som jeg tolker det, så spurgte Dell deres kunder om hvilket tiltag der kunne bringe dem i kontakt med et markedssegment, som Dell endnu ikke havde fat i.
Blandt svarene var 'færdigbyggede maskiner med preinstalleret LINUX' det dominerende.

Med hensyn til Linux markedsandel:
Mere end 90 % af alle fabrikssamlede maskine ikke kan leveres uden preinstalleret Windows.
Mere end 99 % af Linux- og BSD installationerne er ikke ledsaget af en betaling.
Hvordan vil du på den baggrund pålideligt estimere andelen af tændte PC'er der kører Linux eller BSD?
(Den kryptiske formulering skal dække over multi boot maskiner, som måske bootes hyppigere med det ene eller andet valg...)

/eskild

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 21. jun. 2007 - 18.17
 
Re: standarden hedder pdf

> Både ODF og OOXML er arbejdsformater, ikke
> dokumenteringsformater.

Det er pudsigt du nævner det (jeg havde faktisk næsten glemt det), for OOXML har faktisk indbygget understøttelse for x.509-certifikater og dermed kan du bruge din digitale signatur fra TDC til at signere dit OOXML-dokument inden du sender det til fx børnehaven. Dette er (endnu) en af de ting, som ODF mangler understøttelse af. Dette kan naturligvis også anvendes i de offentlige forvaltninger med de såkaldte medarbejder-certifikater og det kan anvendes ved automatisk dokumentgenerering til udsendelse af dokumenter fra en offentlig myndighed.

Tak fordi du huskede mig på det :o)

http://blogs.infosupport.com/wouterv/archive/2007/06/13/Office-Open-XML-...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
michael rasmussen 21. jun. 2007 - 18.33
 
Re: indbygget understøttelse for x.509-certifikater

"Dette er (endnu) en af de ting, som ODF mangler understøttelse af"

Det er da noget være sludder! Min OOo har ingen problemer med at lave en digital signering af mine dokumenter. (OOo 2.2)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bjarke Walling 21. jun. 2007 - 19.20
 
Re: indbygget understøttelse for x.509-certifikate ...

Michael Rasmussen: Er det ikke en OpenOffice-specifik implementation?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 21. jun. 2007 - 19.22
 
Re: indbygget understøttelse for x.509-certifikate ..

Eskild skrev:
> Hele miseren skyldes at sandhedsministeren ikke
> kan skelne imellem formater og applikationer,

Det er åbenbart ikke kun Helge Sander, der har dette problem. Jeg sidder nu og kigger på ODF-standarden fra ISO og jeg kan ikke finde nogen forekomster af hverken ord som "digital", "signature" eller "x.509". Måske du kan fortælle mig sidenumrene? På Wikipedias side om ODF står der i øvrigt:

"Even though OpenOffice.org allows digital signatures and stores them in ODF files according to XML-DSig, the OpenDocument Format 1.0-1.1 itself has no reference to the digital signature. Digital signature is application-specific feature of OpenOffice and not part of the document standard and other applications implementing ODF (e.g. KOffice) do not implement digital signature. However, ODF 1.2 will incorporate XML-DSig in the same fashion as in OpenOffice.org. Thus ODF will have interoperable digital signatures with KOffice 2.0."

Det turde ellers være klart for alle, at ODF og OpenOffice.org ikke er det samme ... eller det troede jeg i hvert fald.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Nobel 21. jun. 2007 - 22.35
 
Re: Parodi (og PDF)

"Nu er en høring jo ikke en afstemning."

Nej det er helt korrekt, men er det ikke spil for galleriet at lave en høring, endda i to omgange, hvor man på forhånd har besluttet sig til at man på ingen måder vil høre på hvad der bliver sagt, og at den implicitte beslutning alligevel ikke er til at rokke?

".. Størrelsen af flertallet modsvarede slet ikke markedspenetrationen for Linux."

Dette er et "eat shit - 50 billion flies can't be wrong" argument, der ikke bør benyttes når vi taler om standarder for det offentlige.

"På samme måde stiller jeg mig tvivlende over for dine "flertals-betragtninger"."

Hvis du kikker på høringssvarene vil du altså se at ret vægtige foretagender som Sun, Oracle, IBM, samt f.eks. region Midtjylland på det kraftigste fraråder dobbelt standard, men alligevel negligeres deres argumenter.

Mht. at du ikke svarede på børnehaven er fsv. fair nok, man blive nemt forvent med svar fra din side :-)

"Det korte svar på dit eksempel er, at jo, det er besværligt - men det er for mig at foretrække frem for udelukkende at kunne bruge ODF."

Se der er vi så absolut uenige, for hvis det betyder at jeg ikke kan kommunikere med offentlige foretagender vha. ODF i praksis, så er der intet vundet, og at acceptere mere besvær på den bekostning, bare fordi MS' fuldt færdige og standardiserede vidunderformat (host host) kan mere (som MS' anser for sagliggørende) er ikke vejen frem.

Og som jeg har sagt før, hvis der mangler noget i ODF, så er det altså bedre at indgå i OASIS samarbejdet end blindt bare at acceptere MS' bud på en ny verdensorden (og tænk det kunne jo være at der var noget som MS' i al deres visdom ikke havde fået proppet ned i OOXML!).

Og så en sidebemærkning til Ebbe - ja det er rigtigt at PDF (og det er sandelig også en af mine kæpheste) er det rigtige format til udveksling af færdige dokumenter, men børnehavecasen kunne godt gå ud på et dokument hvor der skulle fyldes mere i f.eks. et bestyrelses dokument.

/Christian

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Adobe: Vi laver ikke Flash til Android-udgaven af Chrome

Udgivet 9. feb 15.15Opdateret 9. feb 15.15

Så oldnordisk er politiets it-miljø: Nostalgisk gensyn med 1980’erne

Udgivet 9. feb 14.22Opdateret 9. feb 15.12

EMC lægger flash-cache på PCIe-kort: 4.000 gange hurtigere end harddiske

Udgivet 9. feb 13.39Opdateret 9. feb 13.39

Egedal Kommune sparer 100.000 om året med open source-CMS

Udgivet 9. feb 12.56Opdateret 9. feb 12.56

Forsmået hacker slipper Symantecs kildekode løs på nettet

Udgivet 9. feb 12.12Opdateret 9. feb 12.12
Flere it-nyheder »
Få it-nyheder og blogs hver dag med Version2's nyhedsbrev.

Seneste debat

  1. ACTA er i orden!

    47 comments.
    Last update 16 minutter 12 sekunder
    Skrevet af Nikolaj Brinch Jørgensen
  2. Så oldnordisk er politiets it-miljø: Nostalgisk gensyn med 1980’erne

    1 comment.
    Last update 17 minutter 4 sekunder
    Skrevet af Lars Hansen
  3. Stop SOPA, PIPA, ACTA, TPP og alle dem der kommer efter

    37 comments.
    Last update 22 minutter 11 sekunder
    Skrevet af Nikolaj Brinch Jørgensen
  4. Dansk spil-indmad i LG's nye tv-apparater

    2 comments.
    Last update 34 minutter 34 sekunder
    Skrevet af tue kyndal
  5. Grotesk jobinterview i 2007: »Tag ikke jobbet, vi får alligevel aldrig Polsag til at virke«

    14 comments.
    Last update 38 minutter 43 sekunder
    Skrevet af Nikolaj Brinch Jørgensen
  6. Egedal Kommune sparer 100.000 om året med open source-CMS

    8 comments.
    Last update 38 minutter 46 sekunder
    Skrevet af Thomas Løcke
  7. Populær iPhone-app downloadede alle dine kontakter

    19 comments.
    Last update 39 minutter 38 sekunder
    Skrevet af Christian Sindberg
  8. It-advokat: Nu går grænsebommene ned over internettet

    9 comments.
    Last update 1 time 12 minutter
    Skrevet af Niels Didriksen
Mere debat »

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Digitaliseringsstyrelsen
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Få it-nyheder og blogs hver dag med Version2's nyhedsbrev.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300