Derfor brugte Microsoft 7 milliarder kroner på Yammer

Det værste ved det sociale virksomhedsnetværk Yammer er, at folk kan bruge de ting, der ikke er en del af arbejdet. Det bedste er, at folk gør netop det. Læs hvorfor Yammer-grundlægger Adam Pisoni synes sådan.

LAS VEGAS Da Microsoft i sommeren 2012 hev syv milliarder kroner op af den store tegnebog og købte det sociale virksomhedsnetværk Yammer, blev handlen visse steder mødt med skepsis. Hvad skulle softwaregiganten dog med et socialt netværk, der havde forpasset chancen til at blive det næste Facebook eller Twitter?

Nu er svaret kommet. Med integrationen af Yammer i onlineversionen af Sharepoint 2013 og i enterprise-versionerne af Office 365 vil Microsoft gentænke den måde, vi arbejder på og den måde, vi organiserer arbejdet på.

»Målet med opkøbet var ikke, at Microsoft skulle kunne sige 'tjek, nu har vi også social på hylden.' Målet er at ændre måden, vi arbejder på,« siger teknisk direktør og medgrundlægger af Yammer, Adam Pisoni, i et interview med Version2.

Yammer er en konkurrent til eksempelvis danske Podio, der i april blev opkøbt af det amerikanske virtualiseringsfirma Citrix for et trecifret millionbeløb.

Læs også: Dansk Podio-stifter: IBM, Salesforce og Microsoft er end ikke i nærheden af os

Ifølge Adam Pisoni er det i dag chefens job at identificere de opgaver, der skal løses og herefter uddelegere dem til medarbejderen. Men med Yammer håber han på et radikalt skifte i den tankegang:

Foto: Morten K. Thomsen

»Mange chefer tror, at deres fornemste opgave er at sætte medarbejderne i stand til at samarbejde. Men i virkeligheden er det, de laver, blot koordination. Tænk hvis medarbejderne selv kunne finde ud af at koordinere opgaverne i en Yammer-strøm,« siger Adam Pisoni til Version2.

Ja, Yammer kan misbruges

Microsofts marketingdirektør med ansvar for Sharepoint, Jared Spataro, bryder ind i interviewet med et eksempel:

»Jeg kender en virksomhed, der har filialer i hele USA og 15 shipping-medarbejdere i lige så mange stater. De har besluttet at droppe e-mail og koordinerer nu alle forsendelser over Yammer. Det er en mange-til-mange-kommunikation, der er sindssygt effektivt,« siger Jared Spataro til Version2.

Men er faren ved Yammer ikke, at man ligesom på Facebook risikerer at få en lang strøm af irrelevant sniksnak, som ingen gider bruge tid på?

»Selvfølgelig er det muligt at bruge Yammer til at fortælle hvad du fik til frokost, men erfaringen viser, at det gør folk ikke. Som ethvert andet kraftfuldt værktøj kan det misbruges - men vi forbyder jo heller ikke knive, bare fordi man kan skære sig på dem, vel?« lyder modargumentet fra Jared Spataro, der suppleres af Adam Pisoni:

»Det dårlige ved Yammer er, at det sætter medarbejderne i stand til at gøre noget, der ikke er en del af deres arbejde. Men det er også det gode ved Yammer - man kan opdage og løse problemer, ledelsen måske ikke engang havde erkendt. Jo mere, folk eksponeres for hinandens ideer, desto bedre er vilkårene for innovation,« siger Adam Pisoni til Version2.

Version2s rejseomkostninger i forbindelse med Sharepoint 2012-konferencen er dækket af Microsoft.

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

CXD-205 Citrix XenDesktop 7.5 Skills Update

Hvornår: 2015-09-28 Hvor: Østjylland Pris: kr. 16050.00

Access 2007 Grundlæggende

Hvornår: 2015-11-02 Hvor: Østjylland Pris: kr. 4950.00

Forny dit medie

Hvornår: 2015-10-05 Hvor: Fyn Pris: kr. Efter aftale

Power View kursus grundlæggende

Hvornår: 2015-12-21 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 3500.00

CERT 70-415 Implementing a Desktop Infrastructure

Hvornår: 2015-10-16 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 4950.00