Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (18)
Emner It-drift, Backup

'December fra helvede' endte med skift til hostet Exchange

It-udfordringen: To store crashes på mindre end en måned fik elektronikvirksomheden Axcon til at gentænke sit it-setup. Nu kører e-mail som en hosted løsning - men det var bestemt ikke den tilkaldte it-supports fortjeneste, at backup'en kom til at virke.

Af Morten K. Thomsen Fredag, 22. januar 2010 - 15:39

Direktør Rolf Østergaard beskriver uden at blinke julemåneden som ?december fra helvede? for elektronikvirksomheden Axcon. Ikke bare en, men to gange crashede firmaets e-mailserver med masser af tabte e-mails, tabte timer for medarbejderne og ikke mindst tabt produktivitet.

»Det var første gang i vores mere end femårige historie, at vores server gik ned. Og så to gange ? det var mega-træls,« siger direktør og grundlægger af Axcon, Rolf Østergaard.

Men der er som bekendt ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. De to crashes fik nemlig Axcon ind på ideen om at lægge email-håndtering ud til tredjepart. Rolf Østergaard fortæller her i ugens it-udfordring om skiftet.

*Hvad går projektet ud på? *

»Som følge af de to crashes ville vi gerne skifte til en hostet exchange-løsning. Dels for at få større pålidelighed, og dels for at slippe for meget af det bøvl, vi hidtil selv har gået og rodet med.

Kort fortalt startede projektet med en Microsoft SBS 2003 server, som efter fem år stort set uden problemer pludselig lagde sig syg med diskproblemer. Og selv om vi havde to spejlede diske med et hjemmebygget RAID-setup, så hjalp det ikke et hak. Begge var syge.«

*Hvad er din rolle i projektet? *

»En konsulentvirksomhed med 20 medarbejdere, heraf 10 freelancere, har ikke råd til en decideret it-person. Så når vi skal bruge en it-afdeling, er det noget vi tilkalder. Som direktør har jeg mange hatte, og i dette tilfælde også den hat at koordinere og løse dele af opgaven, så produktionen af konsulenttimer kan køre effektivt videre.

Vi er en lille virksomhed fuld af ingeniører, så i princippet mente vi ellers at kunne løse alle de it-udfordringer, der måtte opstå. Og endda måske tage det som en interessant adspredelse fra arbejdet med design af avanceret elektronik og software i for eksempel golf-radarer, grafikacceleratorer og ultralydscannere til vindmøller.«

*Hvad er målet med projektet? *

»Når noget går galt, er der vel to mål: Det ene er at redde, hvad reddes kan. Det andet er at lære af det og undgå en gentagelse. Og da vi gennem noget tid havde erfaret, at: - it-administration er spildtid - egen server er billigt, men kræver pasning - tilkaldt ad hoc it-support er af svingende professionalisme,

  • ja så valgte vi at tage skridtet fuld ud. Målet blev, at den løsning, vi skulle bruge fremover, skulle hjælpe på alle tre de ovenstående problemer.«

*Hvilken teknologi bruger I? *

»Emails og delte kontakter kunne vi flytte online. Vi kiggede først på Google ? men der kunne vi ikke få håndteret delte kontakter. Microsoft havde et fint tilbud på hosted Exchange i et irsk datacenter. Det var forholdsvis simpelt at sætte op og krævede ingen it-assistance.

Vi bruger et versionskontrolsystem til udviklingsafdelingen, men ganske meget af det administrative er blot flade, delte filer. Det kunne muligvis også hostes, men vi valgte at sætte to simple NAS-kasser op - den ene som spejl af den anden. Det kræver heller ingen it-assistance og løser vores behov fint.

På samme niveau har vi løst firewall og VPN-behovene med en SoHo-niveau box fra SonicWall. Vi har naturligvis også målt på effektforbruget, og med det nye setup bruger vi kun 25 W mod 125 før ? plus naturligvis et ukendt forbrug i Irland.«

Hvilke problemer har du oplevet?

»Vores tilkaldte 'it-afdeling' fik en åben pengekasse at tage af, bare de fik klaret problemet i en fart. Det gik ikke så godt. Vi skulle bruge redning af filer, mails og kontakter fra serveren. Mails blev reddet ? de andre ting var ubrugeligt. Og backuppen mente man ikke kunne bruges.

Vi var skeptiske og brugte en lørdag på at sætte ny diske i maskinen og indlæse backuppen. Det virkede. Det vidner godt nok om en bekymrende ringe professionalisme hos den tilkaldte assistance.

Selvom det nye system fungerer fint, er visse ting blevet lidt mere besværligt. Brugeradministration er for eksempel blevet spredt over flere systemer. Hver af dem meget simple, men en samling af det ville være smart. Og med 20 brugere er det til at klare. Men på sigt er vi nok på udkig efter en LDAP-løsning med et ultrasimpelt brugerinterface ? noget LDAP in a box?«

*Hvilke gode råd kan du give videre? *

»Brug katastrofen til at tænke nyt - det er ikke the end of the world. Hostede servere er smarte, men man skal se sig grundigt for, da de måske blokerer for lige den feature, du skal bruge. Stol ikke på it-folk ? selvom de er dyre, kan deres gode råd sagtens være forkerte. Husk at checke din forsikring: Måske er du lige så heldig som os at få dækket tabet, selvom det var langt lettere at få dækket en stor regning til ekstern it-assistance af tvivlsom karakter end at få dækket egne timer.«

It-udfordringen er en serie på Version2, der hver fredag dykker ned i et projekt fra den danske it-hverdag.

Send Tweet
Udskriv

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
Software Developer
Udgivet 2. maj 10.54
Capgemini is seeking an IT Operations specialist in Kolding
Udgivet 24. apr 10.30
Studentermedhjælper til IT
Udgivet 18. maj 10.26
Information Services (IS) Consultant – Internal IT (7173)
Udgivet 24. apr 10.19

Kommentarer (18)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Anonym (ikke efterprøvet) 22. jan. 2010 - 15.58
 
Den er da meget nem !
Brug katastrofen til at tænke nyt

Et Lotus Domino cluster med transaktionslog baseret backup !

Med bare en smule omtanke, kan det skidt holde sig i luften i årevis !

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Flemming Riis 22. jan. 2010 - 16.14
 
Re: Den er da meget nem !

helt sikker , med 46usd pr pvu i liste pris er det også smart at sammenlige med SBS.

Og så lige en TSM agent oven i for at sænke prisen.

Domino Clustering er mange ting billigt og brugbart til mindre virksomheder er ikke en af dem.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mads Bendixen 22. jan. 2010 - 16.38
 
Re: Den er da meget nem !

Det kan Exchange også. Det gik så godt at den blev glemt.

Omtanke er også at kæle grejet under bugen med jævne mellemrum, for at sikre sig det har det godt - det har også brug for kærlighed.

Brug katastrofen til at tænke nyt

Eller: Vær proaktiv (buzz). Undgå katastrofen.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Anonym (ikke efterprøvet) 22. jan. 2010 - 17.28
 
Re: Den er da meget nem !

Flemming,

helt sikker , med 46usd pr pvu i liste pris er det også smart at sammenlige med SBS.

Syntes ikke lige prisen var det fremherskende problem.

Forhold dig lige til "December fra helvede", mon ikke Rolf på det tidspunkt gerne ville have haft et stabilt, omend dyrere system ?

Men du har ret SBS er en pose lort...især hvis du tror at backupfunktionen virker !

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Flemming Riis 22. jan. 2010 - 18.30
 
Re: Den er da meget nem !

Priser er altid fremherskende ellers havde man ikke valgt en SBS løsning , den er aldrig fremherskende når man skal i drift igen.

Det er intet galt i SBS backup hvis man vælger at gøre det korrekt , men det er altid nemmere at restore Domino når der ikke er en OS binding end at skullle have AD på banen først.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian E. Lysel 22. jan. 2010 - 19.55
 
Diaster recovery?
til en hostet exchange-løsning. Dels for at få større pålidelighed, og dels for at slippe for meget af det bøvl, vi hidtil selv har gået og rodet med.

Hvordan er de sikret imod dobbelt fejl?
Hvor tit udføres disaster recovery?

- egen server er billigt, men kræver pasning

Havde de ikke lige kørt i 5 år?
Det lyder som disaster recovery aldrig var testet?

- tilkaldt ad hoc it-support er af svingende professionalisme,

Det ses meget tit ... også når det ikke er ad hoc it-support.

men vi valgte at sætte to simple NAS-kasser op - den ene som spejl af den anden. Det kræver heller ingen it-assistance og løser vores behov fint.

Nu har du blot nogle kasser, ingen ved noget om, når de fejler.
Husk at lav diaster recovery ... ellers gentager i blot historien.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nicolai Nyberg 23. jan. 2010 - 01.05
 
mht firewall

ja, så er der jo altid m0n0wall (http://m0n0.ch/wall/) -- gratis -- og på min hardware, et wrap-board, bruger den 5w.

dækker snildt soho-krav og mere til :)

nå, det var bare lidt spam.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Maciej Szeliga 23. jan. 2010 - 11.31
 
Re: Den er da meget nem !

man kan f.eks. bruge de penge man skal betale for Windows Server + CAL'er på Domino.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Winther 23. jan. 2010 - 12.41
 
Delte kontakter
Emails og delte kontakter kunne vi flytte online. Vi kiggede først på Google – men der kunne vi ikke få håndteret delte kontakter.

Google apps har da haft delte kontakter i over et år nu.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Steen Christensen 23. jan. 2010 - 12.51
 
Et dårlig setup er = et dårligt setup

Så kan platformen være lige meget, SBS, Exchange, Domino, hostet eller ej.

Man skal altså vedligeholde sin installation lige meget hvilken man vælger, og en test af restore muligheder etc. er selvsagt en del af denne vedligeholdelse.

Hvis man fejler på den front eller benytter ikke kompetente konsulent huse til det, er det selv forskyldt så fremt et nedbrud opstår.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jon Linde 23. jan. 2010 - 16.23
 
RE: Et dårlig setup er = et dårligt setup

Yess. Tak! Helt enig med Steen,

Hele beskrivelsen af virksomhedens fremgangsmåde og setup (gammelt såvel som det nye) får alle mine alarmklokker til at reagere.
Efter min mening tyder alt på at virksomheden fra starten har taget deres IT alt for useriøst - muligvis pga. dårlig rådgivning.

Deres nye løsning rummer stadig et antal potentielle problemer og har egentligt ikke adresseret deres grundlæggende problem: Seriøsitet og viden.
Deres nye løsning har dermed blot spredt ansvar, risiko og administration.

En hosted/cloud løsning er ingen garanti for noget som helst. Det er stadig IT-systemer som kan gå ned eller hosting virksomheden kan lukke - Det er sket for relativt nyligt, nationalt og internationalt. Selveste Google har haft flere problemer med noget så "simpelt" som webmail.

Et dobbelt NAS system er ikke meget anderledes end en dobbelt server: Det skal stadig overvåges, serviceres og have taget backup.

Gad vide hvem som tager backup af deres cloud-data... hmm...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jens Jönsson 23. jan. 2010 - 19.31
 
Det lugter langt væk af at virksomheden ikke har ønsket at g ...

Som tidligere infrastrukturkonsulent har jeg flere gange oplevet setup som nævnte, der efter mange år i drift uden service og vedligehold går kold og uden en brugbar backup, for det har jo kørt...

Primær årsag er at det skal koste så lidt som muligt og at der altid er en medarbejder med "IT viden", som selvfølgelig har lige så meget eller mere viden end den konsulent der tilkaldes.

Hvilken tosse laver service på egen bil år efter år uden at være mekaniker ? IT skal altså også serviceres løbende...

SBS backup virker strålende, selv i recovery situationer, hvis det vel og mærke er korrekt konfigureret.

Hardware der har kørt i plus 5 år ? Er det så ikke på tide at skifte ?

Altid nemt at skylde skylden på andre....
Men der er altså en årsag til at en dygtig konsulent koster over kr. 1.000,- pr. time...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian E. Lysel 23. jan. 2010 - 20.02
 
Re: RE: Et dårlig setup er = et dårligt setup
Gad vide hvem som tager backup af deres cloud-data... hmm...

Eller har testet om det virker i en anden sky!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jan Skinnerup 24. jan. 2010 - 15.01
 
Re: Et dårlig setup er = et dårligt setup

@ Steen Christensen. Spot on!

Et klassisk eksempel på, at man indkøber "noget IT" og stiller det over i hjørnet og regner med, at så kører det nok til al evig tid.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rasmus Nielsen 25. jan. 2010 - 08.23
 
Re: Det lugter langt væk af at virksomheden ikke har ønsket ...
Som tidligere infrastrukturkonsulent har jeg flere gange oplevet setup som nævnte, der efter mange år i drift uden service og vedligehold går kold og uden en brugbar backup, for det har jo kørt...

Det forklarer måske hvorfor den tilkaldte support ifølge artiklen ikke engang gad prøve om backuppen virkede. Det gør den selvfølgelig ikke når systemet ikke er sat op af en dyrt betalt konsulent.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jon Bendtsen 25. jan. 2010 - 13.00
 
Re: Det lugter langt væk af at virksomheden ikke har ønsket ...
Det forklarer måske hvorfor den tilkaldte support ifølge artiklen ikke engang gad prøve om backuppen virkede. Det gør den selvfølgelig ikke når systemet ikke er sat op af en dyrt betalt konsulent.

Konsulenter plejer da ellers ikke at sige nej til at bruge mange timer på at forsøge at redde data.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rasmus Nielsen 25. jan. 2010 - 13.54
 
Re: Det lugter langt væk af at virksomheden ikke har ønsket ...
Konsulenter plejer da ellers ikke at sige nej til at bruge mange timer på at forsøge at redde data.

Nej, men det ville jo også være svært at bruge mange timer på at indlæse en backup. På den anden side:

Men der er altså en årsag til at en dygtig konsulent koster over kr. 1.000,- pr. time...

så skulle det nok lykkes :-).

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rolf Østergaard 26. jan. 2010 - 09.13
 
Backup'en virkede fint

Bare for at afklare: Den backup som SBS lavede virkede 100% fint trods fleres postulater om det modsatte.

Der var således planlagt med 3 niveauer af sikkerhed: 1) RAID, 2) backup og 3) dyr data-redning fra crashede diske. For en del ting var der yderligere en lokal kopi.

Trin 1 fejlede. Trin 2 virkede. Men trin 3 fejlede også med den valgte IT konsulent (og han var ikke billig :-). Det var noget mere uheldigt end forventet.

Det ny mail-setup har en masse postuleret sikkerhed og overvågning i Microsofts irske datacenter. Dertil en lokal kopi i Outlook cache.

Det ny fil-setup har også 3 niveauer af sikkerhed: 1) RAID, 2) kopi på anden NAS, 3) backup. Der er muligvis også en mulighed for en dyr data-redning, men det er måske lidt mere tvivlsomt og indgår ikke i planen.

Selvfølgelig skal sådan noget overvåges og afprøves - det bliver det også. Ligesom der skal være en fornuftig ballance mellem omkostninger/indsats og udbytte.

@Morten Winther: Vi skulle kunne dele kontakter gennem Outlook, hvor vi power-bruger kontakt-foldere. Det kunne ikke fungere out of the box med Googles løsning.

Ingen med forslag til ultra-simpel LDAP-in-a-box (på 10-15W)? Måske er der et marked der?

Rolf (http://www.axcon.dk)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Bruger du to skærme? Se hvad Windows 8 bringer

Udgivet 23. maj 7.53Opdateret 23. maj 7.53

EMC: Derfor skal du undgå både public og private cloud

Udgivet 23. maj 6.59Opdateret 23. maj 6.59

GOTO Copenhagen dag 2 i billeder: Op med hænderne!

Udgivet 22. maj 16.02Opdateret 22. maj 17.02

Staten køber hardware for 1,2 milliarder - her er de syv heldige

Udgivet 22. maj 15.37Opdateret 22. maj 15.37

Firmaer leder efter ’ninjaer’ - men skriv det ikke på CV’et

Udgivet 22. maj 14.54Opdateret 22. maj 15.48

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Whitepapers

Kick-start your master data management initiative

Affecto Denmark

Affecto Data Quality Assessment: Er din indsigt og beslutning baseret på validt data?

Affecto Denmark

Framework til datamigrering i SAP miljøer - spar op til 50% på dine Data Migration udgifter

Affecto Denmark

Få et Data Warehouse (DW) review hos Affecto

Affecto Denmark

Ressourcehåndtering

Projectplace
  • Flere whitepapers

Branchenyheder

HP sætter fokus på udviklingen af mobile applikationer

HP

HP giver bedre overblik over virksomhedens it-ricisi

HP

Sådan sparer du på både papir og CO2

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Konica Minoltas stand på drupa 2012 slog besøgsrekord

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Komplex it er blevet Brocade Premier Partner

Komplex IT

Seneste debat

  1. Bruger du to skærme? Se hvad Windows 8 bringer

    1 comment.
    Last update 8 minutter 23 sekunder
    Skrevet af Bjørn Froberg
  2. Partner solgte Netgroups 'test-platform' med overskriften 'fuld redundans'

    17 comments.
    Last update 14 minutter 52 sekunder
    Skrevet af Carsten Hansen
  3. Microsoft fjerner umoderne bling-effekter i Windows 8

    38 comments.
    Last update 25 minutter 5 sekunder
    Skrevet af Bjørn Froberg
  4. Dart: Dynamisk Statisk Programmering

    13 comments.
    Last update 1 time 38 sekunder
    Skrevet af Lars Bjerregaard
  5. Cisco kan være en dyr netværksreligion

    15 comments.
    Last update 1 time 15 minutter
    Skrevet af Bjørn Connolly
  6. Finansminister afliver teori om NemID som spionsoftware

    22 comments.
    Last update 8 timer 43 minutter
    Skrevet af Niels Elgaard Larsen
  7. Datamatikere i Skive får gratis smartphone til .Net-udvikling

    3 comments.
    Last update 8 timer 56 minutter
    Skrevet af Martin Slot
  8. To psykologiske årsager til at IT-projekter går galt

    15 comments.
    Last update 9 timer 55 minutter
    Skrevet af Robert Voje

Mere debat »

It-virksomheder

BEC
|
Computerfriend.DK
|
ITX
|
Webdanmark.Com
|
TOPdesk Danmark
|
NetDesign
|
Incube
|
Clockwork Consulting ApS
|
Deltek Danmark
|
Planahead
|
Propeople
|
Zap Technology
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Download Windows 8
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Mountain Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300