Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (18)
Emner Løn, It-arbejdsmarked

CSC taber til Prosa: Må gå fra 200 til 10 skruebrækker-vikarer

Den massive brug af vikarer på CSC under strejken er ikke i orden, har Arbejdsretten afgjort i en principiel sejr for Prosa. Der må højst bruges 10 vikarer ad gangen.

Af Jesper Kildebogaard Torsdag, 26. maj 2011 - 16:38

Hvad hjælper det at strejke, når CSC i stedet ansætter vikarer til at løse de opgaver, der er kritiske?

Det har Prosa-medlemmer nok spurgt sig selv om nogle gange siden februar, for i takt med at storstrejken 1. juni nærmede sig, har CSC hyret store mængder arbejdskraft til at tage over.

Men det må CSC ikke, lyder det nu i fra Arbejdsretten, der i en voldgiftsafgørelse har givet Prosa ret i, at der højst må være 10 vikarer ansat. Det skriver Prosa i en kort melding på Prosa.dk.

»Vi er meget tilfredse med dommen. Nu afventer vi, at CSC som følge af afgørelsen ophører med den massive brug af vikarer og holder sig til højst 10 vikarer og kun ved brug til afløsning ved længere tids sygdom og afhjælpning af midlertidige arbejdspukler,« udtaler Hanne Lykke Jespersen, næstformand i Prosa.

Ifølge Prosa er der i dag omkring 200 vikarer hentet ind, et tal som altså så skal skæres ned til ti. I hvert fald hvis CSC og Prosa er enige om fortolkningen af rettens afgørelse, for i dommen er det lidt svært at skelne mellem eksterne konsulenter og vikarer.

En ekstern konsulent er ikke omfattet af vikar-reglen, med mindre vedkommende udfører samme opgaver som en vikar, lyder det i afgørelsen.

Brugen af vikarer har også fået arbejdsklimaet til at falde til frysepunktet på CSC, hvor cheferne beordrede Prosa-medlemmerne til at oplære den nye arbejdskraft til at løse opgaverne, som var i fare for at stå ubemandede, når storstrejken satte ind.

For at sikre, at Prosa-medlemmerne gjorde det ordentligt, skulle vikarerne give de CSC-ansatte karakterer hver uge, ligesom cheferne flyttede ud blandt medarbejderne for at holde øje med oplæringen. Den situation fik i april en gruppe ansatte til at strejke i strid med overenskomsten, hvorefter CSC fyrede 13 ansatte på gråt papir.

Læs hele afgørelsen om brugen af vikarer (pdf)

CSC ønsker ikke at udtale sig om sagen, før Arbejdsretten har taget stilling til, hvordan afgørelsen mere præcist skal fortolkes. Det sker tirsdag den 31. maj.

Send Tweet
Udskriv

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
Senior Business Process Consultant
Udgivet 14. jun 15.02
Nyuddannede udviklere til Netcompanys kundeteam
Udgivet 28. jan 9.08
Dygtig udvikler med forretningsforståelse - IT Udvikling, København
Udgivet 22. feb 17.19
Applikationsarkitekter til IT Udvikling, Aalborg og København
Udgivet 12. sep 2012 10.41

Kommentarer (18)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Mikkel Høghs billede
Mikkel Høgh 26. maj. 2011 - 19.46
 
Skruebrækker-vikarer?

Det ville helt klart klæde Version2 ikke at adoptere fagforeningernes retorik. Skruebrækker er et negativt ladet ord, vel nærmest en slags skældsord.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
per hansen 26. maj. 2011 - 20.18
 
Re: Skruebrækker-vikarer?

men hvis de nu engang ER skruebrækkere,,,så er det vel det ord der skal bruges,,,eller skal artiklen omtale dem som sommervikarer??????

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mikkel Høghs billede
Mikkel Høgh 26. maj. 2011 - 20.44
 
Re: Skruebrækker-vikarer?

Skuebrækker er lige som neger, åndsvag, fremmedarbejder og lign., en negativt ladet betegnelse, her en som fagbevægelsen har opfundet for at stemple dem som ikke deltager i en strejke. Det er ikke nødvendigt i overskriften, og i brødteksten kunne man nøjes med at skrive at CSC iflg. arbejdsretten ikke må bruge vikarer som erstatning for de strejkende.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Erichsen 26. maj. 2011 - 21.07
 
Tal dansk!

Skrue er det oprindelige, danske ord for en arbejdsnedlæggelse og har været det siden tømrerskruen i 1794. Strejke (Strike) er et engelsk ord. Og en, der bryder eller brækker en skrue, er en skruebrækker.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mikkel Høghs billede
Mikkel Høgh 26. maj. 2011 - 21.18
 
Re: Tal dansk!

Og neger, åndsvag, fremmedarbejder osv., har ligeledes været en del af det almindelige sprog før i tiden, men i dag er de at betragte som nedsættende.

Der er ingen grund til at Version2 adopterer fagbevægelsens sprogbrug. De kunne nøjes med at forholde sig til fakta.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Torben Frandsen 26. maj. 2011 - 21.29
 
Re: Tal dansk!
Skrue er det oprindelige, danske ord for en arbejdsnedlæggelse og har været det siden tømrerskruen i 1794. Strejke (Strike) er et engelsk ord. Og en, der bryder eller brækker en skrue, er en skruebrækker.

Etymologi er jo ingen hindring for at et ord over tid får nye konnotationer. Forleden fortalte min søn med strålende stolte øjne sin kammerat, at jeg, hans far, er total psykopat. Knægten mente ikke at jeg er karakterafviger, og jeg lærte at den opvoksende generation tillægger ordet en positiv konnotation.

'Skruebrækker' er et ord, der gennem historisk brug har vundet en entydig negativ konnotation. 'Strejkebryder' er mere neutralt.

Det bemærkelsesværdige er dog, at Prosa ikke selv anvender nogen af ordene, men blot omtaler de pågældende mennesker som 'vikarer'.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
per hansen 26. maj. 2011 - 21.48
 
Re: Tal dansk!

Og fakta er at de er skruebrækkere

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Adam Tulinius 26. maj. 2011 - 23.39
 
Re: Skruebrækker-vikarer?

Arbejdsretten har erklæret dem som værende skruebrækkere, og så er den vist ikke rigtig længere.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nikolaj Brinch Jørgensen 26. maj. 2011 - 23.51
 
Re: Skruebrækker-vikarer?
Arbejdsretten har erklæret dem som værende skruebrækkere, og så er den vist ikke rigtig længere.

Ordet findes ikke i det pdf dokument der linkes til, så hvorfor mener du det?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Robert Voje 27. maj. 2011 - 00.51
 
Hvor er profitten?

Det jeg undrer mig over i denne sag, er hvad CSC egentlig tjener på hele denne operation.

Som jeg ser det, så taber de flere penge ved, at fyre medarbejdere, ansætte nye, og oplære de nye, end at beholde de gamle arbejdere med deres eksisterende aftale i den tid det tog, inden deres aftale løb ud, og ansætte fremtidige medarbejdere på andre vilkår med f.eks. HF aftale.
Selv med x mndr. garanteret løn efter fyring, må det da være billigere at fyre folk på normal måde.

Jeg er, som I forstår, ingen økonom, men det ville glæde miv om en af slagsen ville regne på det, og finde ud af hvor mange penge CSC har tabt på dette.

For jeg er sikker på at de har tabt økonomisk på dette, ikke mindst hvis man regner på den ekstra tid det tager for en ny medarbejder at yde tilsvarende som den "gamle".

I tillæg kommer de bøder de får fra deres kunder, dersom servicen ikke er oppe at køre, samt udgifter for advokater i forhold til Prosa og meget andet.

Som jeg ser det, så kan det meget godt være et kalkuleret tab, kun for at kunne afvikle CSC i Danmark.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Brian Matzon 27. maj. 2011 - 07.30
 
Re: Hvor er profitten?

helt enig ... ROI på denne manøvre er meget svær at se...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Frimann 27. maj. 2011 - 07.34
 
ROI

Ja ROI'en er meget svær at få øje på i det her for CSC.

// Jesper

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Louis Tim Larsen 27. maj. 2011 - 08.31
 
Re: Hvor er profitten?

Det ville være en stor sejr for CSC samt andre udenlandske virksomheder hvis de kunne komme tættere amerikanske tilstande i Danmark.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Albert Jensen 27. maj. 2011 - 10.15
 
Re: Hvor er profitten?

CSC behøver ikke tænke på profitten i denne sag. De er i konflikten bakket økonomisk op af Dansk Arbejdsgiverforening og Dansk Erhverv, der har deres egen interesse i generelt at få sænket IT lønningerne på det danske arbejdsmarked. Gerne til indisk niveau om muligt.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Frimann 27. maj. 2011 - 11.14
 
Re: Hvor er profitten?

@Albert Jensen.

Tja, det kan være du har ret. Men så er det da fordi de ikke forstår en brik af den branche de er i.
Der er stadig en katastrofal mangel på kvalificerede IT folk i Danmark.

Det jeg ser ske rundt omkring, er at vi får store organisationer fuld af Djøffer som laver store og komplekse ineffektive processer, hvor det ikke er IT faglig kvalitet der er i højsædet. Du kan ikke erstatte IT faglig kvalitet med processer og øgede non-IT stabs funktioner. Du kan derimod godt højne den.

Igen vi har brug for at skære noget af fedtet fra, i en verden, hvor den omvendte ledelsespyramide ser ud til at være det nye sort. Og det hjælper altså ikke at erstatte bunden af pyramiden med offshorede indere/kinesere/Svenskere/marsmænd whatever. Det gør bare at du skal bruge flere stabs funktioner til at holde styr på tingene.

Dermed ikke sagt at vi ikke, i vores 24/7 verden, ikke kan have en afdeling i Indien eller Kina eller.. til at klare ærterne når vi ikke er på.

// Jesper

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 27. maj. 2011 - 11.30
 
Re: Hvor er profitten?

Profitten ligger I at CSC får knækket fagforeningernes strejkevåben.

Hvis CSC vinder over PROSA, vil PROSA for alle praktiske formål have mistet muligheden for at presse arbejdsgiverne.

Fagforeninger er ikke noget store ansvarsfrie virksomheder som CSC, Wall-Mart og Mærsk bryder sig om.

Overenskomster og fagforninger koster for mange penge at behandle medarbejderne godt og forhindrer at man kan bruge underbetalt arbejdskraft fra U-lande istedet for at hjælpe med at opretholde middelklassen i værtslandet.

Virksomheder af denne internationale karakter har ikke underskrevet "den sociale kontrakt" og de kan slet ikke se nogen grund til at at de skulle gøre det for de har kun et må: At tjene penge.

CSC's mål er derfor at knække halsen på PROSA, hverken mere eller mindre.

Poul-Henning

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nikolaj Brinch Jørgensen 27. maj. 2011 - 15.37
 
!(Fagforening) <> dårlig behandling af medarbejdere

Lidt off topic. Men snakken på de her debatter om CSC og PROSA, går på at man formoder at CSC vil behandle PROSA ansatte dårligt hvis man indgår en overenskomst som siger noget andet end sådan som den er i dag. Eller hvis overenskomsten helt forgår.
Det bliver ligeledes holdt op imod, at alle amerikanske store internationale virksomheder er sådan, fordi de har et stygt system som ikke er "det danske system".

Det er en træls og forkert retorik.

Der findes en del virksomheder i USA, som behandler folk bedre end folk i Danmark som er på overenskomst. Selv deres branches i Danmark som heller ikke er på overenskomst.

Af dem kan nævnes: SAS Institute (mange år i top 3 i USA for bedste arbejdspladser), Google, Microsoft osv.

At CSC skulle have til hensigt at knække PROSA, det tror jeg ikke på, og ingen her uden indsigt i CSC's ledelse kan med sikekrhed sige hvad målet er. CSC, tror jeg, har til hensigt at skære ned på sine driftsomkostninger, og de har fundet at løn er en meget stor post, og et punkt hvor de betaler væsenligt mere end andre sammenlignelige virksomheder. Derfor gør de noget ved det. Hvis PROSA (som jo så prøver at trække netop dette punkt i den anden retning) knækker pga. det, er det jo sørgeligt, men ikke lige CSC's problem. Deres ansvar ligger overfor forretningen, derefter overfor medarbejderen.

/Nikolaj

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Klaus Elmquist Nielsen 27. maj. 2011 - 17.36
 
Re: Hvor er profitten?
CSC's mål er derfor at knække halsen på PROSA, hverken mere eller mindre.

Meget enig i at det handler om at få et større råderum uden at skulle lade sig begrænse af detaljer så som den danske arbejdsmarkeds model.

Tilbage er der at håbe på at denne konflikt får deres offentlige kunder til at genoverveje om det er den type virksomhed staten gør være kunde hos, særligt for personfølsomme og sikkerhedskritiske systemer så som polsag, skat, cpr, osv.

Endnu bedre ville det være hvis der blev gjort en seriøs indsats for at multinationale virksomheder rent faktisk betaler den skat de retmæsigt skal.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Kommune udvider mobil selvbetjening uden om NemID

Udgivet 18. jun 15.44Opdateret 18. jun 15.44

Whistleblower: Ja, NSA overvåger dig uden dommerkendelse. Obama: Nej - i hvert fald ikke amerikanere

Udgivet 18. jun 14.19Opdateret 18. jun 14.19

Mogens Nørgaards Miracle-mareridt: »Velkommen til IBM«

Udgivet 18. jun 13.23Opdateret 18. jun 15.11

Verdensrekord: Nyt printhoved i A4-bredde sprøjter 70 sider ud i minuttet

Udgivet 18. jun 12.02Opdateret 18. jun 12.03

Mobil-løsning forsinker nyt Oddset-system

Udgivet 18. jun 10.44Opdateret 18. jun 11.12

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind en iPad mini.

Whitepapers

Version2 Insight: Bring Your Own Device (BYOD)

Mediehuset Ingeniøren

Version2 Insight: Business analytics

Mediehuset Ingeniøren

MobileTest Service – App Performance Evaluation

Testhuset

IT challenges in the mobile community

Interxion Danmark

Redpill Linpro Learning Management System

Redpill Linpro
  • Flere whitepapers

Branchenyheder

Anbragte unge jubler over bærbare

GlobalConnect

Talend - førende open source produkt - har fået dansk support

Viteco

Samarbejde med open-source softwareproducenten SUSE

Komplex IT

Forca tilbyder selvbetjening til 500.000 pensionskunder med ny kundeportal

ProActive

Redpill Linpro lancerer Open Source Learning Management System

Redpill Linpro

It-virksomheder

HardwareHippo
|
Structura - IT
|
Secu
|
Mobile Advisor
|
Rackhosting
|
Climber Danmark
|
Futurecom Business Solutions
|
Efferbach
|
Propeople
|
Headnet - open minds
|
Inmobile
|
Clockwork Consulting ApS
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Cookie- & privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Business Intelligence
  • CSC-hacking
  • Cloud computing
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • NSA Prism
  • NemID
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Storage
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • iOS 7

Tjenester

  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind en iPad mini.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Trekronergade 26 2500 Valby
  • Tlf. work 33265300