Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (24)
Emner Cloud computing, Privacy

Din Cisco-router videresender din internet-historik

En ny firmware-opdatering til visse routere fra Cisco lover smarte cloud-funktioner - og byder på nye brugerbetingelser med mindre privatliv

Af Theis Holtz Hansen Torsdag, 5. juli 2012 - 10:40

En ny firmware-opdatering til en række routere fra Cisco sender data om brugsadfærd ud til netværksgiganten. Det skriver Extremetech.com

Den nye firmware kommer nemlig med Cisco Cloud Connect, en tjeneste som giver mulighed for at fjernstyre sin router og installere en række apps.

Men Cisco Cloud Connect kommer også med en licens, som giver Cisco ret til at indsamle række personlige oplysninger blandt andet internethistorik, internettrafik, hvordan routeren bliver brugt med mere:

»Når du bruger tjenesten, giver du tilladelse til, at vi må tracke bestemte informationer relateret til tjenesten, inklusive - men ikke begrænset til - status og helbred af dit netværk og produkter; hvilke apps relateret til tjenesten du bruger; hvilke features i service-infrastrukturen du benytter; netværkstrafik (fx megabytes i timen); Internet-historik; hvor ofte du oplever fejl på tjenesten og anden relateret information,« skriver Cisco i brugerbetingelserne for Cloud Connect i Version2's oversættelse.

Tilsyneladende er licensen i virkeligheden det eneste nye, som Cisco Cloud Connect tilbyder. For langt de fleste apps, som følger med den nye tjeneste er funktioner, som allerede eksisterede i den tidligere firmware.

Har man en Linksys E2700, E3500, eller E4500 skal man være opmærksom på, at de automatisk opdaterer.

Via: Extremetech.com
Send Tweet
Udskriv

Omtalte virksomheder

Cisco Systems Danmark

Udgivet 6. jan 2012 14.17Opdateret 6. jan 2012 14.17
LokationSøborg

Mere om Privacy

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg dette emne

Justitsministeriet modsiger sig selv: Sessionslogning viser ikke folks position

Udgivet 16. maj 16.13Opdateret 16. maj 16.13

Sådan kommunikerer du uden at afsløre din identitet

Udgivet 15. maj 15.02Opdateret 15. maj 15.02

Microsoft lytter med på dine hemmelige Skype-links

Udgivet 15. maj 9.18Opdateret 15. maj 10.21

Censur? Dansk myndighed bad Google fjerne kritiske Youtube-videoer

Udgivet 6. maj 15.41Opdateret 7. maj 9.24

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
IT Chef til Det Grønlandske Sundhedsvæsen
Udgivet 22. apr 15.22
IT Project Managers for high performance company - Danske Commodities
Udgivet 14. maj 13.30
Forretningsanalytiker til informationsarkitektur
Udgivet 4. mar 14.44
Erfaren IT-profil med lyst til at arbejde med BPM og SOA Governance - Kunne det være dig?
Udgivet 13. mar 19.17

Kommentarer (24)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Peter Olesen 5. jul. 2012 - 11.06
 
Kan man udgå at bruge det cloud halløj?

Skal man benytte deres cloud logon for at kunne bruge routeren, eller er det bare en mulighed? Synes ikke jeg kan finde 100% entydig information om dette? En ting er i hvert fald 100% sikkert, jeg vil aldrig i mit liv købe sådan noget lort. Hvad fanden har de gang i, sådan nogle psykopater??? Man skal da være syg i hovedet, for at man som virksomhed kan synes det er en god ide, det er da at pisse kunderne direkte i fjæset... :(

  • Stem op 3
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mark S. Rasmussens billede
Mark S. Rasmussen 5. jul. 2012 - 11.22
 
Re: Kan man udgå at bruge det cloud halløj?

Ja, det er lavet således at du skal have en konto og tilknytning til deres Cloud system, førend du kan konfigurere din router fremover.

De giver ikke mulighed for at undgå det, men der er flere muligheder for at flashe sin egen firmware på routeren og derved helt omgå deres standard firmware.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Binderup 5. jul. 2012 - 11.28
 
Re: Kan man udgå at bruge det cloud halløj?

problemet er bare at 99% af dem der køber en router flasher dem ikke med anden firmware (eller ved at det kan lade sig gøre).

Jeg tror dog næppe at Cisco slipper godt fra det her - den ligger vist lige til højrebenet for en god amerikansk class action lawsuit.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jeppe Toustrup 5. jul. 2012 - 12.38
 
Re: Kan man udgå at bruge det cloud halløj?

Dette står på i original artiklen fra ExtremeTech:

[...] users were enraged [...], and unhappy at being initially told that there would be no way to roll back to the earlier firmware. Cisco has since retracted this and has provided a public link to the old firmware and a detailed guide on updating the router.

Der er dog ikke noget link til hvor man så finder denne firmware og guide henne, men det skulle åbenbart findes et sted på nettet :)

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bjarke Ravn-Jonsen 5. jul. 2012 - 12.39
 
Man kan godt flashe "tilbage"

Man kan godt flashe "tilbage" til den gamle firmware: http://www6.nohold.net/Cisco2/ukp.aspx?pid=80&login=1&app=search&vw=1&ar...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Sindberg 5. jul. 2012 - 13.00
 
whaaat!

Har Facebook købt Cisco eller hvad fanden sker der?

Virker godt nok som et selvmål det her!

  • Stem op 5
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Pedersen 5. jul. 2012 - 13.06
 
DD-WRT kan redde meget

Eller Tomato skulle også være ganske udemærket!

Sikke en flok tumper inde ved Cisco... Jeg ville aldrig turde røre den slags med en ildtang.

  • Stem op 2
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Andreas Gundersen 5. jul. 2012 - 13.09
 
Cisco's marketingafdeling har

Cisco's marketingafdeling har da vist fået en kollektiv hjerneblødning. Tror det her ender med at blive en PR shit storm for Cisco, kan se Ars Technica også har skrevet om sagen nu. Men lige meget hvordan det ender for Cisco, så er jeg i hvert fald færdig med Linksys/Cisco hjemmeroutere.

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Binderup 5. jul. 2012 - 14.55
 
Re: DD-WRT kan redde meget

Problemet er bare at det kun er EA2700 af de tre der nævnes der understøtter at blive flashet med DD-WRT eller Tomato (jfr. http://arstechnica.com/information-technology/2012/07/freeing-your-route... )

Jeg anbefaler selv folk at købe en Netgear Router - de har en række routere som de supporterer med anden firmware (de opfordre til at man bruger myopenrouter.com se mere på bla http://www.netgear.com/home/products/wirelessrouters/work-and-play/WNR35... )

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Andreas Gundersen 5. jul. 2012 - 15.39
 
Re: DD-WRT kan redde meget

Er enig i at Netgear laver nogen gode routere, men sidst jeg tjekkede, understøttede deres officielle firmware ikke NAT port translation (også kaldet virtual server nogen steder), det gjorde at jeg valgte Dlink i stedet for. Den Netgear router jeg kiggede på den gang, var det ikke muligt at lægge en ikke officiel firmware på, så det var heller ikke en løsning.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Jensen 5. jul. 2012 - 16.54
 
Re: DD-WRT kan redde meget

Andreas, jeg har brugt dem en del (Netgear routers) og de kan ALLE sammen static NAT.
-Nogle af dem skal du saette det op under "Gaming" saa vidt jeg husker...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Nilssons billede
Peter Nilsson 5. jul. 2012 - 19.33
 
er det lovligt, det cisco gør

er det lovligt, det cisco gør?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Pedersen 5. jul. 2012 - 20.29
 
Re: er det lovligt, det cisco gør

De har lavet produktet og man accepterer deres betingelser, så jeg går ud fra det teknisk set er lovligt.

Er det etisk og kan de blive slæbt i retten alligevel, det er så en helt anden snak...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Eskild Nielsen 5. jul. 2012 - 22.01
 
Re: er det lovligt, det cisco gør

Lovligt? Måske
Etisk? Næppe
Dumt? JA!

  • Stem op 6
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Andreas Gundersen 6. jul. 2012 - 09.35
 
Nu trækker Cisco i land så hurtigt de bryder lydmuren

Det var hurtigere end ventet, Cisco siger nu at deres tåbelige Cloud løsning ikke længere ville blive installeret pr default men i stedet vil blive opt in.
http://arstechnica.com/gadgets/2012/07/cisco-backpedals-after-uproar-dro...

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Andreas Gundersen 6. jul. 2012 - 09.51
 
Re: DD-WRT kan redde meget

Morten, hvis jeg har forstået static NAT korrekt, mappes her en public IP til en intern IP så alle forespørgsler på public IPen altid går til den samme private IP, det er ikke det jeg ønsker. Det vil for første ikke løse min use case, at jeg ønsker en service kan tilgåes på en anden port eksternt end den port servicen kører på internt. For det andet vil static NAT (som jeg forstår det) kræve en ekstra public IP, hvilket jeg ikke er interesseret i at betale for. Det her er ikke ment som en kritik af Netgear routere, jeg konstaterede bare at mit specifikke behov ikke kunne opfyldes og valgte et andet mærke. Må dog sige jeg er ret glad for min DLink router, den kører upåklageligt.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Binderup 6. jul. 2012 - 09.55
 
Re: Nu trækker Cisco i land så hurtigt de bryder lydmuren

Spørgsmålet er om det ikke har været en nøje planlagt proces.

I sidste uge var der i en af Twit.tv's podcasts en lignende situation der blev vendt.

Omskrevet til denne situation: Cisco vil gerne have fingerne ned i brugernes data, de ved at ingen siger ja ved en opt-it (da de fleste aldrig ser deres routers interface), så man laver denne tvangs opt in, men man har forberedt på forhånd undskyldningen i pressen, og opt-out policy er klappet og klar lige til at smide på hjemmesiden.

Timingen er også god - sommerferie periode hvor der ikke er alt for mange der læser IT nyheder (eller skriver om det - jeg har kun set det omtalt her på V2 i den danske presse). Resultatet vil være at langt størstedelen vil ikke opdage at de er i en cloud service der er automatisk installeret, og de vil fremadrettet ikke opt'e out. Historien ændre sig hurtigt til at Cisco lytter til kunderne og ændre deres "fejl"

Jeg tror desværre at det har været meget nøje planlagt i det tilfælde at det blev opdaget som det jo gjorde.

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Binderup 6. jul. 2012 - 09.57
 
Re: DD-WRT kan redde meget

Peter, hvis jeg har forstået static NAT korrekt, mappes her en public IP til en intern IP så alle forespørgsler på public IPen altid går til den samme private IP, det er ikke det jeg ønsker.

Jeg går ud fra at det er Morten du skriver til - det var ham der nævnte det med statisk NAT

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Andreas Gundersen 6. jul. 2012 - 09.59
 
Re: DD-WRT kan redde meget

Du har ret, jeg fik rodet rundt i navnene.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Andreas Gundersen 6. jul. 2012 - 10.21
 
Re: Nu trækker Cisco i land så hurtigt de bryder lydmuren
Spørgsmålet er om det ikke har været en nøje planlagt proces.

Den tror jeg ikke helt på Peter. Og det er ikke fordi jeg tror Cisco ikke kunne finde på sådan et nummer, men fordi jeg ikke kan se Cisco vil få nok ud af det i det her tilfælde.
Som jeg forestår sagen startede det hele jo med en ny firmware der, når man loggede ind på routeren, bad brugeren om at lave en Cisco Cloud konto. Sagde man nej havde man kun et meget begrænset lokalt admin interface. Så man blev nærmest tvunget til at bruge cloud løsningen. Men før de kan tvinge folk til at bruge cloud interfacet skal de jo logge ind på deres router, hvor mange ikke nørder gør lige det mere end den ene gang for at sætte den op?

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Poulsen 6. jul. 2012 - 10.49
 
Re: DD-WRT kan redde meget

min use case, at jeg ønsker en service kan tilgåes på en anden port eksternt end den port servicen kører på internt.

Det kan DD-WRT. Jeg har flashed min Netgear WNR3500L med DD-WRT (jeg har aldrig set dens medfødte firmware - jeg gik direkte til DD-WRT efter udpakning).

Jeg kan så ikke få min mobiltelefon koblet på Wifi, men det gør i princippet ikke noget.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Frandsen 6. jul. 2012 - 14.34
 
Re: er det lovligt, det cisco gør

For at svare på det spørgsmål kan vi gå på YouTube - http://www.youtube.com/watch?hl=en&v=nz20lu2AM2k

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Frandsen 6. jul. 2012 - 14.44
 
Re: er det lovligt, det cisco gør

Also: Arstechnica skriver at Cisco har ændret "default" til at fortsætte med at anvende enhedens eget webinterface/whatever. Det betyder at deres "cloud" nu er "opt-in."

Management Surplus Syndrome strikes again...

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hansen 13. jul. 2012 - 18.28
 
Jeg har faktisk sådan en E 4500 Router

Jeg loggede direkte ind i Routeren fra start af, konfigurerede den op som da jeg havde min trofaste tidligere router. Ingen problemer. JEg valgte automatisk update fra, og har manuelt firmware opgraderet til en version NON CLOUD fra deres website.
Hvorfor skriver nogen herinde at man skal logge ind id en tjeneste for at konfigurere routeren, det er jo faktuelt en usandhed. Hvorfor sidder herinde og skrive noget, man ikke ved noget om.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Teenager står frem: Derfor hackede jeg Version2

Udgivet 17. maj 16.40Opdateret 17. maj 16.40

Fredagshumor: Sådan ser indbakkens pestilenser ud i virkeligheden

Udgivet 17. maj 15.00Opdateret 17. maj 15.00

New Zealand dropper softwarepatenter

Udgivet 17. maj 14.09Opdateret 17. maj 14.09

Microsoft gemmer udspekuleret jobanonnce på Bing

Udgivet 17. maj 11.35Opdateret 17. maj 11.35

Ny wifi-standard med gigabit-hastighed er en gave til it-chefen

Udgivet 17. maj 10.54Opdateret 17. maj 10.54

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Whitepapers

Version2 Insight: Softwaretest

Mediehuset Ingeniøren

Succes historier om OPS – Optimized Print Services

Konica Minolta Business Solutions Denmark

OPS - Optimized Print Services

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Mobile Test Service - Device Strategy & Planning

Testhuset

A visual reality check that makes sense - Affecto customer reference

Affecto Denmark
  • Flere whitepapers

Branchenyheder

Kom ajour med Windows Azure

ProActive

Actian styrker sin position indenfor Big Data

Viteco

Vraa dampvaskeri får booking- og bestillingssystem i Office 365 på rekordtid

ProActive

BoConcept satser stort på Office 365

ProActive

Svendborg Kommune optimerer processerne med Office 365

ProActive

It-virksomheder

NHC
|
IT-Effect
|
Rackhosting
|
Fleron Solutions
|
Simitu
|
VPS Pro
|
Motus
|
Kartel
|
Adactit
|
Atos IT Solutions And Services
|
Uniwise
|
Citrix Systems Denmark
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Cookie- & privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • NemID
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Server 2012
  • iOS 6
  • iPhone 5

Tjenester

  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Trekronergade 26 2500 Valby
  • Tlf. work 33265300