Bring Your Own Device i praksis: Sådan gør IBM

Det gælder om at have de store linjer på plads, når én politik for 425.000 medarbejderes egne it-apparater skal bruges på jobbet. Se hvordan IBM håndterer udfordringen.

At skære 425.000 medarbejdere over én kam rent it-udstyrsmæssigt lyder som en umulighed. Og det er det da også.

Men at lade alle 425.000 medarbejdere selv bestemme, hvilket udstyr de ønsker at bruge, lyder som en næsten lige så indlysende umulighed. Det er det bare ikke.

Version2 har talt med IBM's globale it-chef Jeanette Horan om udfordringen ved Bring Your Own Device-bølgen (BYOD), der netop nu skyller ind over it-chefernes skriveborde som en tsunami.

»Jeg har ansvaret for 425.000 it-kyndige medarbejdere, så hvis ikke jeg stiller en brugbar løsning til rådighed, så skal de nok finde et smuthul. Det betyder, at jeg er nødt til at være ekstremt pertentlig med, hvilke hvilke teknologiske løsninger, jeg bruger, og hvilke værktøjer jeg stiller til rådighed,« siger Jeanette Horan til Version2.

Læs også: Kommunalt ansatte forsøgskaniner tester egne iPads på jobbet

Når Jeanette Horan bliver inviteret til at holde oplæg for andre it-chefer, er der ifølge hende selv "så godt som altid" at de vil høre om Bring Your Own Device - altså, at medarbejderne selv køber og (med)finansierer deres foretrukne it-arbejdsapparat, som også kan bruges i arbejdssammenhæng.

»BYOD handler dybest set om at give medarbejderne et godt og brugbart alternativ til standard-hardwaren,« uddyber hun.

Læs også: Rebelske danskere bruger privat hardware på jobbet - selv om it-chefen siger nej

Men selv om der altså er tale om medarbejderens egen computer, egen tablet eller egen smartphone, har IBM alligevel besluttet sig for en vis grad at bestemme over apparatet:

»Vi opererer både med ufravigelige regler og med de lidt blødere retningslinjer. I førstnævnte kategori skal apparatet have vores Tivoli Endpoint Manager installeret. Det skal være låst med et password. Og al IBM-relateret information skal gemmes i krypteret form,« siger Jeanette Horan til Version2.

Retningslinjerne er dog ikke meget blødere i deres essens end de ufravigelige regler:

»Det er sådan noget som at bruge VPN-forbindelse, når man er på et offentligt netværk. Og så har vi tjenesten My Mobile Hub, som medarbejderne skal bruge i stedet for Dropbox eller iCloud. Vi kan ikke lide, når fortrolige IBM-data ligger i den slags tjenester,« forklarer Jeanette Horan til Version2.

Hvorfor giver I ikke bare medarbejderne en virtuel desktop?

»Vi har høstet de første erfaringer med tynde klienter, som vi har prøvet af til helpdesk-brug, og har overført læringen til virtuelle desktoppe. Til videnarbejdere, der er rejser meget, må vi erkende, at kvaliteten af de tilgængelige internetforbindelser slet ikke god nok. Og ja, det er også tilfældet i USA.«

Følg forløbet

Kommentarer (4)

Thomas Hansen

Jeg lægger mærke til at der er krav om at benytte VPN. Og at IBM har krav om, at medarbejderne benytter IBM's egen løsning, i stedet for at benytte en mere åben Cloud-løsning.

Janus Holmgaard

Dog noget nemmere i en virksomhed hvor mange af medarbejderne er mere it kyndige end gennemsnittet. Det er ikke min umiddelbare erfaring at det er ligeså 'nemt' at indføre i de fleste andre virksomheder...

Michael Myrhøj

Hvad der intet står om, er at IBM har meldt klart ud at der kun er support på det hardware IBM stiller til rådighed med enten en Linux udgave(mener det er Debian - men jeg er ikke sikker) eller Windows XP/Windows 7(afhængig af hvor nyt ens hardware er - og fik man en maskine med XP er der ingen ret til opgradering)

Så dem der bruger Apple må selv downloade, installere og konfigurere et Notes og der kan kun søges hjælp på intranettet hos frivillige.

Janus> Nok er der store dele af virksomheden der er meget IT kyndige, men det gælder ikke nødvendigvis i den meget store salgsstyrke eller i management konsulent afdelingen ;)

Maciej Szeliga

Hvad der intet står om, er at IBM har meldt klart ud at der kun er support på det hardware IBM stiller til rådighed med enten en Linux udgave(mener det er Debian - men jeg er ikke sikker) eller Windows XP/Windows 7(afhængig af hvor nyt ens hardware er - og fik man en maskine med XP er der ingen ret til opgradering)


Det er en del af ideen med BYOD... det er ikke kun IBM.

Så dem der bruger Apple må selv downloade, installere og konfigurere et Notes og der kan kun søges hjælp på intranettet hos frivillige.

Dem er der så rigtigt mange af hos IBM. Iøvrigt er installation af Notes på OS X og Linux er lige så simpel som på Windows, vi bruger Notes både på Windows, OS X og Linux så det er noget jeg ved (der kan dog være lidt bøvl med lokalisering på Linux).

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Få succes ved forhandlingsbordet

Hvornår: 2015-09-09 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5990.00

IT til Facilities Management organisationen

Hvornår: 2015-11-02 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5990.00

Strategisk rekruttering i praksis

Hvornår: 2015-10-22 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 11400.00

PRINCE2 business casen

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

ATEX diplomkursus

Hvornår: 2015-11-18 Hvor: Sydjylland Pris: kr. 12500.00