Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (46)
Emner Hacking

Stor politiaktion: 5 personer sigtet for 3F-hackerangreb

OPDATERET: Københavns Politi har ransaget en række lokaliteter og sigtet fem personer for hackerangrebet på fagforeningen 3F's hjemmeside i juli.

Af Henrik Nordstrøm Mortensen Tirsdag, 4. september 2012 - 14:55

Københavns Politi bekræfter, at man har ransaget en række lokaliteter og sigtet fem personer i sagen om hackerangrebet på 3F’s hjemmeside i juli. Københavns Politi oplyser over for Version2, at politiaktionen er foretaget mandag kl. 23.15 hos personer på Sjælland og i Jylland.

»Efterforskerne er i gang med at få overblik over en større mængde computerudstyr,« siger Lars Borg, pressemedarbejder fra Københavns Politi, til Version2.

På baggrund af computermaterialet vil Lederen af tyveri- og røverigruppen i Københavns Politi, Tomas Juhl, ikke afvise, at der kan komme flere sigtelser, når politiet får gravet sig gennem den beslaglagte udstyr. »Jeg vil vurdere, at der sagtens kan komme flere sigtelser i sagen,« siger Tomas Juhl til Version2.

Læs også: Hackere lægger 3F's hjemmeside ned i bitter overenskomstkonflikt

Skulle nogle af de sigtede blive dømt, er strafferammen op til seks års fængsel, fordi 3F’s hjemmeside også har med dagpengemodtagere at gøre på hjemmesiden. Derfor skærpes straffen i forhold til de normale to års fængsel.

Læs også: 3F-hacker risikerer 6 år bag tremmer

Hackerangrebet mod 3F den 20. juli er tidligere blevet kædet sammen med den internationale hackergruppe Anonymous. Angrebet blev sat i værk efter konflikten mellem fagforeningen og Restaurant Vejlegården.

Konkret har en dansk hacker med dæknavnet Elan0r, der hævder at have tilknytning til gruppen, taget ansvaret for angrebet, men sektionsleder Bent Baltzer Sørensen fra Station City vil ikke uddybe, hvilken tilknytning de sigtede har.

»Jeg kan bekræfte, at vi har foretaget en større aktion, men jeg har ingen kommentar om tilknytningen til Anonymous,« siger Bent Baltzer Sørensen til Version2.

It-konsulent fra Vejle hængt ud

Som Version2 tidligere har kunnet fortælle, var den 29-årige it-konsulent fra Vejle Rico Raja ellers blevet hængt ud på den offentlige hjemmeside Pastebin.com for angrebet. Her kunne alle og enhver læse om Rico Rajas private forbindelse til både Anonymous og hackerangrebet. Denne påstand blev dog hverken bekræftet af Rico Raja eller af politiet selv, da it-folk fra politiet foretog en ransagning af vejlenserens hjem for halvanden måned siden.

Læs også: 29-årig it-konsulent fra Vejle hængt ud for 3F-hacking

Det var en overflod af forespørgsler, også kaldet et DDoS-angreb, der midt på sommeren fik fagforeningens hjemmeside til at gå ned.

Version2 følger op på sagen.

Opdateret, 5. september, 11:19: Politiet har ændret antallet af sigtede til fem personer. Opdateret 16:21: Politiaktionen er foretaget mandag aften kl. 23.15
Opdateret 15.56: Det har tidligere fremgået af artiklen, at otte personer var sigtet. Københavns Politi oplyser, at det korrekte tal er seks.

Send Tweet
Udskriv

Mere om Hacking

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg dette emne

Teenager står frem: Derfor hackede jeg Version2

Udgivet 17. maj 16.40Opdateret 17. maj 16.40

CPR.dk affejer hacker-video på Youtube som uinteressant: "Vi er sikre nok"

Udgivet 16. maj 6.29Opdateret 16. maj 6.29

RSA's direktør deler ud: Sådan skal du beskytte dig fremover

Udgivet 15. maj 6.29Opdateret 15. maj 6.29

It-kriminelle stjæler 255 millioner kroner i verdensomspændende bankkup

Udgivet 10. maj 9.34Opdateret 10. maj 11.15

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
C#/.Net software udvikler
Udgivet 14. maj 13.13
Tre unikke ingeniører, dataloger og andre dygtige it-kandidater
Udgivet 22. maj 15.00
IT development graduates
Udgivet 16. jan 19.50
Nyuddannede udviklere til Netcompanys kundeteam
Udgivet 28. jan 9.08

Kommentarer (46)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Tomas Ussing 4. sep. 2012 - 16.13
 
Ressourcer

Så håber vi at politiet allokerer den samme mængde ressourcer på at identificere 3F organiserede stilladsarbejdere der øver hærværk på andres ejendom, samt 3F repræsentanter der organiserer blokader der forhindrer næringsdrivende i deres virke. Lad os få ALLE bøllerne - også dem der gemmer sig under "den danske model" - bag lås og slå!

  • Stem op 24
  • Stem ned 17
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mads Bendixen 4. sep. 2012 - 16.43
 
Re: Ressourcer

Og de indiske "Microsoft-hackere" som narrer penge fra private. Det har stået på længe, men de fortsætter ufortrødent.

  • Stem op 8
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Brodersens billede
Peter Brodersen 4. sep. 2012 - 17.40
 
Re: Ressourcer

Så håber vi at politiet allokerer den samme mængde ressourcer på at identificere 3F organiserede stilladsarbejdere der øver hærværk på andres ejendom, samt 3F repræsentanter der organiserer blokader der forhindrer næringsdrivende i deres virke. Lad os få ALLE bøllerne - også dem der gemmer sig under "den danske model" - bag lås og slå!

I'll bite...

Stilladshærværksfolk bliver netop anholdt - det er netop klart kriminelt, politiet sætter ind over for det, det er helt forskellige afdelinger i politiet med forskellige ressourcer, som behandler de to forskellige typer kriminalitet, og har slutteligt ikke noget med den danske model at gøre.

Er det lovgivningen, man har noget imod, så må man få den lovgivende magt til at ændre loven. Som selvstændig er jeg til gengæld forfærdet over, at der en del såkaldte "liberale" politikere, der vil ændre loven og nægte mig og andre selvstændige til selv at bestemme, hvem vi vil levere serviceydelser til. Et større indgreb i friheden og de liberale markedsvilkår skal man lede længe efter. Desværre er det tydeligt, at selv dem, som prøver at score stemmer ved at være "liberale", blot ønsker en anden form for tvang (spærring af medicin- og spil-websites er de mest tydelige eksempler på hykleriet).

Det her virker lidt som en omgang "min kriminalitet er bedre end din kriminalitet" eller et forsøg på at vaske sig ren i andres skidt. Det er desværre også en tendens, man også ser i andre tråde, fx i Samsung-blogger-artiklen, hvor den første argumentation er at bringe en anden virksomhed på banen, som heller ikke altid opfører sig lige pænt - uagtet at det intet har med sagen at gøre.

  • Stem op 29
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Anders Eiler 4. sep. 2012 - 20.49
 
Inkompetent politi!

Politiet har ransaget hos en af mine kammerarter, fordi de har en chat-log, hvor han i en public irc chan. skriver med elan0r. That's it. Stormet lejligheden med 7 betjente, taget al IT udstyr (inkl. 17-årig piges ipad og iphone?!), ødelagt inventar i lejligheden i processen og efterfølgende sigtet ham. Alt sammen baseret på en grænsende til irellevant chatlog i en public irc chan. De har intet andet på ham (og finder iøvrigt heller ikke mere).

Det siger alt om hvor inkompetente og stupide politiet er og håndterer disse sager.

Hvor jeg dog håber, at han får sin advokat til at køre hårdt mod hårdt - for det her er simpelthen for dumt.

  • Stem op 24
  • Stem ned 4
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Gødvad 4. sep. 2012 - 21.00
 
Spændende

Så får vi nok også svar på den her :-)

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
David Konrad 4. sep. 2012 - 22.01
 
Hackerangreb?

Forstår ikke hvorfor Version2 vælger at bruge betegnelsen hackerangreb? I bedste fald var der tale om noget ddos / ping of death. Poul Erik Skov Christensen forklarede selv på TV2 News, at de havde haft 800.000 besøg på 4 dage. Det svarer til cirka 139 i minuttet. Hvis det kan lægge 3F's side ned, og de i forvejen skulle servicere tusindvis af dagpengemodtagere på få dage, så er det jo nærmest 3F der er kriminelle.

Spøjst i øvrigt så effektive politiet er i den sag. Kokainhandlere kan deale uforsyrret og fuldkommen uden risiko i månedsvis, borgere henvender sig forgæves - politiet kan ikke engang opklare hvem der har vagten eller har taget en telefon i egne rækker. Men når Poul Erik Skov Christensen kører spin på et højst tvivlsomt ikke-påvist "hackerangreb", så er man hypereffektiv, slår til med en landsdækkende aktion og står til overflod klar med færdige sigtelser.

  • Stem op 17
  • Stem ned 8
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Jensen 4. sep. 2012 - 22.54
 
Re: Hackerangreb?

@David Konrad

Spøjst i øvrigt så effektive politiet er i den sag. Kokainhandlere kan deale uforsyrret og fuldkommen uden risiko i månedsvis, borgere henvender sig forgæves - politiet kan ikke engang opklare hvem der har vagten eller har taget en telefon i egne rækker. Men når Poul Erik Skov Christensen kører spin på et højst tvivlsomt ikke-påvist "hackerangreb", så er man hypereffektiv, slår til med en landsdækkende aktion og står til overflod klar med færdige sigtelser.

Det har nok næppe noget med politiets måde at håndtere sagen på - de er formentligt presset ovenfra af andre og mere magtfulde politiske instanser.

  • Stem op 7
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund 4. sep. 2012 - 23.01
 
Re: Inkompetent politi!

Det siger alt om hvor inkompetente og stupide politiet er og håndterer disse sager.

Hvis din beskrivelse er korrekt, kan vi også konkludere at ransagningskendelsen er udstedt af en dommer som er decideret inkompetent for så vidt angår IT kriminalitet.

  • Stem op 8
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Hans Peter Nielsen 4. sep. 2012 - 23.03
 
Re: Hackerangreb?
Poul Erik Skov Christensen forklarede selv på TV2 News, at de havde haft 800.000 besøg på 4 dage

Jeg er enig i dit indlæg generelt, men jeg vil dog blot lige pointere, at når en server og et netværk bliver lagt ned af et DDOS-angreb (eller bare overvældende trafik generelt) så stopper de fleste tracking-værktøjer også med at virke. At de har haft haft 800.000 besøgende siger blot, at det er antallet af besøg, der nåede igennem til deres tracking.
Man kan se på 3F.dk at de bruger både Google Analytics og Clicky. Hvis en af dem er grundlaget for Poul Erik Skovs tal, så er det rigtige tal for antallet af forespørgsler til deres website nok langt større.

  • Stem op 8
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Bengtsson 4. sep. 2012 - 23.07
 
Re: Inkompetent politi!

@Jesper
Jeg synes jeg har hørt noget om at dommerne er meget lydhør overfor politiet når de udsteder en dommerkendelse. Så det er nok et ja i dette tilfælde, men på den anden side er det jo nok heller ikke helt nemt er være korrekt i alle tilfælde.

Hæ, det kan være at vedkommende kan få noget erstatning af skatteyderne, det plejer politiet jo at være flinke til at uddele.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund 4. sep. 2012 - 23.13
 
Re: Inkompetent politi!

@Jesper Jeg synes jeg har hørt noget om at dommerne er meget lydhør overfor politiet når de udsteder en dommerkendelse. Så det er nok et ja i dette tilfælde, men på den anden side er det jo nok heller ikke helt nemt er være saglig i alle tilfælde.

Ja, det er også et kæmpe problem for retssikkerheden i Danmark, men selv om dommerne er meget (alt for) lydhøre overfor politiet, bør man forvente en vis uafhængig kontrol af det mistankegrundlag som politiet fremlægger.

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Hans Peter Nielsen 4. sep. 2012 - 23.23
 
Re: Ressourcer

Det er fint, at politiet skrider ind overfor hærværk, men hvad om de også tog fat i de ulovlige blokader?

For godt halvandet år siden var Kongens Nytorv fyldt op med stilladsarbejdernes vogne, som de havde parkeret på tværs af indkørsel og udkørsel fra Bredgade, Store Kongensgade og Gothersgade. Al trafik var spærret i næsten en time.
http://www.b.dk/nationalt/stilladsarbejdere-skabte-kaos-i-morgentrafikken
Ved siden af vognene gik stilladsarbejderne rundt og tog det stille og roligt - og ligeså gik der en håndfuld betjente passivt rundt på pladsen.
Jeg kan ikke forestille mig andet end at det må være ulovligt at iværksætte en sådan blokering af offentlig vej til enorm gene for private og erhverv. Jeg var selv på cykel, så jeg kunne heldigvis snige mig omkring, men der var et hav af bilister i "fælden" og deriblandt en familie, der måtte hoppe ud af en bil godt nede af St. Kongensgade og løbe med baby og kufferter op mod Metroen. Jeg håber de nåede flyet.

Så jo, der er tilsyneladende en forskel.

Edit: En del synes at være uenige med mit indlæg. Hvis jeg tager fejl eller mangler facetter i mine observationer, så lytter jeg gerne. Hvis det blot skyldes at kendsgerningerne ikke passer ind i nogle debattørers politiske overbevisning, så vil jeg lige tilføje at jeg ikke skriver for at hænge fagbevægelsen ud, men blot synes at folk skal opføre sig anstændigt uanset hvilken fløj, man tilhører, samt at alle bør være lige for loven.

  • Stem op 8
  • Stem ned 6
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund 5. sep. 2012 - 00.15
 
Re: Hackerangreb?

Man kan se på 3F.dk at de bruger både Google Analytics og Clicky.

I den forbindelse mener 3F åbenbart at de er hævet over cookie bekendtgørelsen. 3F informerer også Facebook om besøg på deres sider.

  • Stem op 9
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Brodersens billede
Peter Brodersen 5. sep. 2012 - 00.30
 
Re: Inkompetent politi!

Stormet lejligheden med 7 betjente, taget al IT udstyr (inkl. 17-årig piges ipad og iphone?!)

Hvis politiet er ude for at indsamle beviser på lagermedier, så giver det da netop mening også at konfiskere iPads og iPhones. Jeg ville netop revse politiet, hvis de kun tog bærbare og stationære og så ignorerede tablets, telefoner, hjemme-NAS og andet storage (hvilket efterhånden også dækker over printere, m.m.).

Det er ikke de betjente, der er ude på ransagningen, der lige skal tage stilling til om en tilfældig iPhone mon er spændende nok eller om det lyserøde cover tyder på, at en nørd i hvert fald ikke ville bruge den ud fra deres stereotyp-opfattelse. Tværtimod ville det være uhensigtsmæssigt, hvis politiet konsekvent valgte ikke at tjekke iPhones eller iPads - jailbroken eller ej.

Om ransagningen er hensigtsmæssig er en anden sag, og jeg synes selv, det lyder som et meget tvivlsomt grundlag, hvis en chatlog med en tilfældig samtale er det eneste, der ligger til grund (her forudsat at samtalen netop ikke handler om at bryde loven). Men såfremt en domstol endelig har givet tilladelse til ransagningen, så kan vi vel være enige om, at det ville inkompetence, hvis en betjent netop valgte at efterlade tilfældigt udstyr.

  • Stem op 24
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mogens Rasmussen 5. sep. 2012 - 09.17
 
Utroligt

Tænk at politiet kan skaffe resourcer til at undersøge dette hackerangreb.
Vi må blot konstaterer at vor anmeldelse om misbrug og hacking af vor hjemmeside for flere år siden end ikke er efterforsket, men blot tildelt et anmeldelsesnummer! Men vi er jo heldigvis heller ikke 3F!!!!

  • Stem op 10
  • Stem ned 4
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Deichmann 5. sep. 2012 - 09.56
 
Re: Inkompetent politi!

Hvis du nu havde hørt efter i Samfundslære timerne i skolen, så ville du vide at ved at sigte ham får han faktisk en beskyttelse iht Retsplejeloven. Han har nemlig derved ikke pligt til at udtale sig. Det er standard procedure.

  • Stem op 2
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund 5. sep. 2012 - 10.33
 
Re: Inkompetent politi!

Hvis du nu havde hørt efter i Samfundslære timerne i skolen, så ville du vide at ved at sigte ham får han faktisk en beskyttelse iht Retsplejeloven. Han har nemlig derved ikke pligt til at udtale sig. Det er standard procedure.

Du får det nærmest til at lyde som om at han skulle være glad for at politiet stormede lejligheden kl 23 om aftenen.

En ikke-sigtet har heller ikke pligt til at tale med politiet (andet end at oplyse navn, fødselsdato og adresse). Du må også gerne lyve overfor politiet sålænge du ikke retter beskyldninger mod andre. Det er kun i retten at du har pligt til at svare og svare sandt på spørgsmål (medmindre du selv er anklaget).

  • Stem op 5
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jette Hartmanns billede
Jette Hartmann 5. sep. 2012 - 11.14
 
Re: Utroligt

Tænk at politiet kan skaffe resourcer til at undersøge dette hackerangreb. Vi må blot konstaterer at vor anmeldelse om misbrug og hacking af vor hjemmeside for flere år siden end ikke er efterforsket, men blot tildelt et anmeldelsesnummer! Men vi er jo heldigvis heller ikke 3F!!!!


Nu er din hjemmeside så nok heller ikke vital for de mange arbejdsledige, som skulle ind og udfylde skemaer for at få derees understøttelse udbetalt. Derfor!

  • Stem op 8
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Bengtsson 5. sep. 2012 - 11.28
 
Re: Inkompetent politi!

@Jesper Lund
Hvor har du det fra at det er straffrit at lyve hvis man er anklaget?

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 5. sep. 2012 - 11.31
 
Re: Utroligt

Nu er din hjemmeside så nok heller ikke vital for de mange arbejdsledige, som skulle ind og udfylde skemaer for at få derees understøttelse udbetalt. Derfor!

Kan man gradbøje alvorligheden af en lovovertrædelse på den måde?

Om man kører for stærkt på en landevej eller en motorvej er vel (i lovens øjne) for så vidt ligegyldigt.

  • Stem op 3
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Nierlsen 5. sep. 2012 - 11.39
 
Endnu mere spændende

Om der er politikere indblandet i det her halløj.

Det skorter jo ikke på ideologiske udmeldinger.

Mon der er en bagmand? Man kan jo aldrig vide i disse tider.

Måske for konspiratorisk? Men kun måske!

  • Stem op 2
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund 5. sep. 2012 - 12.03
 
Re: Inkompetent politi!

@Jesper Lund Hvor har du det fra at det er straffrit at lyve hvis man er anklaget?

Fordi der ikke eksisterer nogen lov som gør det strafbart at lyve over for politiet (vi har ikke "obstruction of justice" som i amerikansk ret og TV serier). Du er aldrig forpligtet til at oplyse andet end navn, adresse og fødselsdato (ikke cpr).

Se evt. her
http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-565.html

  • Stem op 7
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas (bbb) Hansen 5. sep. 2012 - 12.17
 
Re: Utroligt

På en motorvej er der vel trods alt større sandsynlighed, for at man kan være til skade for andre.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Makholms billede
Peter Makholm 5. sep. 2012 - 13.29
 
Re: Utroligt

Kan man gradbøje alvorligheden af en lovovertrædelse på den måde?

Straffeloven er en stor gradbøjning af lovovertrædelser og nogle handlinger betragtes som forskellige lovovertrædelser alt efter omstændighederne.

Hærværk eller tyveri der lammer S-togsnettet bliver betragtet som mere alvorlige end simple drengestreger som ødelægger læskærmen ved busstoppestedet.

Eftersom handlingen rettet mod 3F også har ramt dagpengesystemet, så sidestilles det direkte med en lammelse af S-togsnettet - i begge tilfælde sigtes man efter straffelovens §193 der har en strafferamme på 6 år og ikke de mindre alvorlige paragraffer der bruges mod hærværk og lignende.

Men netop fordi handlingen har ramt et samfundsvigtigt system, så betragtes det som en anden lovovertrædelse end havde det bare været en hvilken som helst andet websted. Men de sigtede kan muligvis forsvare sig med at dagpengesystemet kun er ramt utilsigtet og der i forhold til §193 højst er tale om grov uagtsomhed (strafferamme 6 måneder).

På tilsvarende vis gradbøjes der mellem vold mod embedsmand i funktion (§119) og andre voldshandlinge, selv om det i nogen henseender lige så vel kunen have været betragtet som samme lovovertrædelse.

Hele terrorismeparagraffen (§114) er en stor gradbøjning af en lang række lovovertrædelser hvor et bestmt motiv til at begå disse overtrædelser anses for at være specielt slemme.

Alvoren af sex med mindreårige gradbøjes alt efter om den sigtede har et autoritetsforhold til ofret. Selv aldersgrænsen for hvornår man er mindreårig gradsbøjes afhængig af forholdet mellem den sigtede og ofret.

Denne gradbøjning er i høj grad et indarbejdet element i det danske retssystem. Det er i høj grad et signal om hvor alvorlig man opfatter forskellige overtrædelser og dermed hvilke resurser der skal bruges mod at dæmme op for overtrædelserne.

Men uanset hvilke resurser politiet har til at opklare en forbrydelse, så bliver det unægteligt noget lettere når folk praler med handlingen med offentlighedens opmærksomhed.

  • Stem op 9
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Makholms billede
Peter Makholm 5. sep. 2012 - 13.37
 
Re: Utroligt

Om man kører for stærkt på en landevej eller en motorvej er vel (i lovens øjne) for så vidt ligegyldigt.

Mjnahhh, på motorvejen tror jeg kun det vil blive betragtet som en overtrædelse af færdselsloven selv i ekstreme tilfælde. Hvis man gør det i midtbyen kan det overvejes om man skal sigtes efter straffelovens §252 om at volde nogen nærliggende fare ved grov kådhed.

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas (bbb) Hansen 5. sep. 2012 - 13.59
 
Meld dig selv Elan0r1

Meld dig selv Elan0r1, og få en afslutning på det.

Det er hvis personen læser med herinde eller nogle kender ham.

  • Stem op 2
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Finn Aarup Nielsen 5. sep. 2012 - 14.05
 
DoS og hackerangreb

Jeg synes man bør kritisere medierne for brug af ordet hackerangreb, hvis der som i dette tilfælde er tale om et DDoS-angreb. Et egentligt hackerangreb vil betyde at personer skaffer sig uretmæssig adgang til for eksempel 3F personlige data i 3F's database.

Som Peter Brodersen mener jeg også det er relevant at kigge på tablets. Hvis ellers jeg forstod og husker korrekt på talerne ved Hacktivisme-mødet på Information med DR og Bitbureauet i går så er DoS programmer som Low Orbit Ion Cannon også tilgængelige til tablets.

Endelig kan man diskuttere i hvilken grad et ikke-zombie-baseret DoS angreb bør være tilladt. Store lovlige fysiske demonstrationer kan påvirke samfærdsler, men de skal da være lovlige. Det er ikke unormalt at demonstrationer blokerer på en sådan måde at det besværliggøre at at kunder, ansatte, foreningsmedlemmer etc. har svært ved at komme igennem. I USA er det ikke ualmindeligt at man opfordrer til "Call your congressman". I de tilfælde kan man forestille sig at telefon-forbindelsen i Kongressen går i mætning hvis mange benytter opfordringen til telefonstorm. Vil det være lovligt med "manuel" DoS hvor mange digitalt demonstrere mod en organisation bag en webside ved manuelt at klikke mange gange? I hvilken grad må man floode med emails til en organisation?

  • Stem op 1
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 5. sep. 2012 - 14.06
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Denne gradbøjning er i høj grad et indarbejdet element i det danske retssystem. Det er i høj grad et signal om hvor alvorlig man opfatter forskellige overtrædelser og dermed hvilke resurser der skal bruges mod at dæmme op for overtrædelserne.

Jeg tror måske du misforstod mig lidt (takket være mit vagt formulerede spørgsmål) :)

Min pointe var mere, om det er "mere ulovligt" at DDoS'e 3F.dk end det er at nedlægge ethvert andet firmas hjemmeside.

Eller for at sige det på en anden måde - ville det være "mere ulovligt" at brænde 3Fs hovedkvarter ned end det ville være at brænde f.eks. Chevrolets hovedkvarter ned?

Meld dig selv Elan0r1, og få en afslutning på det.

Med din holdning om, at han begår terrorisme, så er jeg ikke sikker på, at han har lyst til at følge dit råd.

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Bengtsson 5. sep. 2012 - 14.23
 
Re: Inkompetent politi!

@Jesper Lund
Det jeg henviste til var:

Det er kun i retten at du har pligt til at svare og svare sandt på spørgsmål (medmindre du selv er anklaget).

Hvor jeg forstår det sådan at du siger at man gerne må lyve under en retssag hvis man er anklaget. Hvor har du det fra?

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas (bbb) Hansen 5. sep. 2012 - 14.23
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Hr. Bundgaard.

Når jeg ser på hvordan mine indlæg er blevet modtaget herinde omkring 3f og VG. Så ville jeg da ikke ligge skjul på at jeg har holdt mig lidt væk.

Er det da ikke formålet med terrorisme?

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Makholms billede
Peter Makholm 5. sep. 2012 - 14.25
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Min pointe var mere, om det er "mere ulovligt" at DDoS'e 3F.dk end det er at nedlægge ethvert andet firmas hjemmeside.

Hvis du accepterer strafferammen som et mål for ulovlighed, så er det mere ulovligt at lamme et samfundskritisk system end andre systemer. Ifølge sigtelsen anses dagpengesystemet for at nyde denne ekstra beskyttelse.

Dermed har angrebet haft en effekt der anses for at være mere ulovlig end et angreb på et normalt firmas websted.

Med din holdning om, at han begår terrorisme, så er jeg ikke sikker på, at han har lyst til at følge dit råd.

Nu er det vidst kun mig, og ikke Thomas, der har nævnt terrorisme. Mener du lige såvel at jeg beskylder vedkommende for vold mod embedsmand i funktion og sex med mindreårige som begge er nævnt på samme måde som terrorismeparagraffen?

  • Stem op 5
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 5. sep. 2012 - 14.29
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Jeg har ingen intentioner om at gå ind i en diskussion med dig. Skulle nogen være i tvivl om hvorfor, så kan man se her, hvad der skete sidste gang:

http://www.version2.dk/artikel/hackere-laegger-3fs-hjemmeside-ned-i-bitt...

Et par guldkorn, hvis nogen skulle kede sig her en onsdag eftermiddag:

"Hovedmanden bag det skal selvfølgelig have livstid."
"Men siden du ikke kommmer med nogen svar Hr. Bundgaad, skal jeg så gå ud fra du er en del af den organiseret kriminalitet på nettet?"
"Men hvorfor forsvarer du organiseret kriminalitet på nettet?"

og andet godt.

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 5. sep. 2012 - 14.31
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Hvis du accepterer strafferammen som et mål for ulovlighed, så er det mere ulovligt at lamme et samfundskritisk system end andre systemer. Ifølge sigtelsen anses dagpengesystemet for at nyde denne ekstra beskyttelse.

Tak for infoen, den var lige glippet ved første gennemlæsning. Jeg er dog enormt uenig i denne vurdering, men det gør næppe nogen forskel :)

Nu er det vidst kun mig, og ikke Thomas, der har nævnt terrorisme. Mener du lige såvel at jeg beskylder vedkommende for vold mod embedsmand i funktion og sex med mindreårige som begge er nævnt på samme måde som terrorismeparagraffen?

Min kommentar til Thomas Hansen er baseret på sidste gang vi diskuterede sagen.

Jeg går ikke ud fra du beskylder nogen for noget i den dur.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Makholms billede
Peter Makholm 5. sep. 2012 - 14.33
 
Re: DoS og hackerangreb

Store lovlige fysiske demonstrationer kan påvirke samfærdsler, men de skal da være lovlige.

Men de skal anmeldes så politiet har mulighed for at vurdere de ordensmæssige forhold. En demonstration der vil lamme samfærdslen vil næppe blive godkendt og vil formodentlig blive opløst af politiet somfremt den alligevel vil blive søgt afholdt.

Rette til demonstration halder om retten til at ytre sig, ikke om rette til at være til gene. En handling der kun har til effekt at forhindre andres handlinger kan næppe betragtes som en ytring. Selv ikke efter USA's noget mere fleksible betragtning af hvad der er en ytring.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas (bbb) Hansen 5. sep. 2012 - 14.48
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Hr. Bundgaard.

Igen tager du ting ud af kontekst, som jeg skriver. Jeg har ikke kunne forstå du ikke
tager afstand for denne meget kriminel handling.

Men igen forsøger du at sætte mig i "bad standing" ved at tage ting ud af kontekst.

Mener at kunne huske du kalder mig en troll ( for at sætte mig i "bad standing") bare for at påpege en kriminel handling.

Og så ville jeg også lige gøre opmærksom på at jeg ikke taler for 3f, men imod en kriminel handling.

  • Stem op 0
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 5. sep. 2012 - 15.33
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Det har intet med kontekst at gøre. Det er direkte citater fra din side.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Makholms billede
Peter Makholm 5. sep. 2012 - 15.49
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Tak for infoen, den var lige glippet ved første gennemlæsning. Jeg er dog enormt uenig i denne vurdering, men det gør næppe nogen forskel :)

Jeg ved ikke selv hvad jeg skal mene om sagen. Men hvis der ikke er nogen klar retspraksis på området finder jeg det dog berettiget at anklagemyndigheden overlader vurderingen til domstolene som er de rette til at foretage den vurdering.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas (bbb) Hansen 5. sep. 2012 - 16.00
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Hr. Bundgaard.

Hvad er det for en side du taler om? Giv mig gerne et link til den side du taler om. Jeg synes ærlig talt bare du skaber forurening i denne og mange andre debatter.

  • Stem op 0
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 5. sep. 2012 - 16.04
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Hvad er det for en side du taler om? Giv mig gerne et link til den side du taler om. Jeg synes ærlig talt bare du skaber forurening i denne og mange andre debatter.

Jeg taler ikke om en hjemmeside, men om "din side". Det er et udtryk man bruger på dansk.

Om jeg skaber forurening eller ej, vil jeg lade være op til andre at vurdere, men jeg har ikke interesse i at debattere med en, der anklager mig for at støtte organiseret kriminalitet.

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 5. sep. 2012 - 16.06
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Jeg ved ikke selv hvad jeg skal mene om sagen. Men hvis der ikke er nogen klar retspraksis på området finder jeg det dog berettiget at anklagemyndigheden overlader vurderingen til domstolene som er de rette til at foretage den vurdering.

Det kan vi sagtens være enige om. De må alt andet lige være de mest kompetente til at vurdere det. Generelt set, så synes jeg dog, at 6 års fængsel (som strafferammen tilsyneladende er) er alt for meget for at ddos'e en side.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas (bbb) Hansen 5. sep. 2012 - 16.17
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Hr. Bundgaard.

Nu tager du helt fejl igen. DU ( Bundgaard ) støtter ikke organiseret kriminalitet.

Men når du ikke tager afstand fra det, så giver det stof til eftertanke.

Forstår du det?

  • Stem op 0
  • Stem ned 6
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 5. sep. 2012 - 17.21
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Der er ikke så meget at forstå Thomas. Jeg har ikke interesse i at diskutere med dig, når du anklager mig for at forsvare organiseret kriminalitet på nettet.

"Men hvorfor forsvarer du organiseret kriminalitet på nettet?"

Du bedes lade være med at kontakte mig.

  • Stem op 5
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas (bbb) Hansen 5. sep. 2012 - 18.10
 
Re: Meld dig selv Elan0r1

Hr. Bundgaard.

Jeg synes ærlig talt du er for langt ude. Du kan da ikke besvare mine indlæg med at jeg ikke må besvare dine indlæg. Synes du ikke det er lidt barnligt?

Og Hr. Bundgaard. SKAL vi ikke lige gøre en TING klart. Jeg KONTAKTER IKKE DIG PÅ NOGEN MÅDE.

  • Stem op 0
  • Stem ned 6
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Finn Aarup Nielsen 5. sep. 2012 - 21.57
 
Re: DoS og hackerangreb

Men de skal anmeldes så politiet har mulighed for at vurdere de ordensmæssige forhold. En demonstration der vil lamme samfærdslen vil næppe blive godkendt og vil formodentlig blive opløst af politiet somfremt den alligevel vil blive søgt afholdt. Rette til demonstration halder om retten til at ytre sig, ikke om rette til at være til gene. En handling der kun har til effekt at forhindre andres handlinger kan næppe betragtes som en ytring. Selv ikke efter USA's noget mere fleksible betragtning af hvad der er en ytring.

Man kunne vel forestille sig at man gjorde DoS lovligt og at det skulle anmeldes til politiet. Store strejker som nu Lufthansa kan i alvorlig grad påvirke folk og skal vel helt klart være lovlige? COP15 marchen blokerede vel i flere timer vejen på Amager? Sitdown strike og sit-in er eksempler på metoder til at blive hørt. Typisk vil sådanne ulovlige aktioner fører til at politiet fjerner de aktionerende, men vel ikke at de får 6 års fængsel.

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Anders Andersen 6. sep. 2012 - 13.51
 
Re: Inkompetent politi!

Det næste bliver vel at pga man har kommenteret på sagen om Elan0r / 3F kan risikere at blive ransaget af politiet.

Eller en eks-kæreste som skriver falske beskyldninger på pastebin..

NITEC mangler åbenbart penge til IT kurser/efteruddannelse.

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Bengtsson 6. sep. 2012 - 14.01
 
Re: Inkompetent politi!

Jeg vil tro politet har en vis rutine i at vurdere anonyme anmeldelser. Det er jo ikke kun muligt via pastebin.com. Så jeg tror ikke risikoen i den forbindelse er blevet større.

På den anden side er der også risiko for at alle mulige efterretningstjenester udenlandske og indenlandske, samt kriminelle grupper ved en fejl mistænker dig for at være farlig og du derved kommer ud for en "ulykke", eller dine computere bliver taget. Og hvor meget kontrol er der fx med FET / PET?

Men det legitemeres jo som regel af "lov og orden" politikerne, som sjovt nok er tavse i sagen om 3F.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Danske cyberspioner vil hjælpe med ny NemID-løsning - men afviser bagdør

Udgivet 24. maj 6.29Opdateret 24. maj 6.29

Fagforeninger: It-virksomheder må tage deres egen udfordring op

Udgivet 23. maj 16.35Opdateret 23. maj 16.35

Mac-udviklers signatur misbrugt til målrettede spyware-angreb

Udgivet 23. maj 15.59Opdateret 23. maj 15.59

Nokia Lumia-telefon med 41 megapixel-kamera kommer til juli

Udgivet 23. maj 15.15Opdateret 23. maj 15.15

Open source-projekt til CPR-numre sparer kommuner for hundredetusinder

Udgivet 23. maj 14.20Opdateret 23. maj 14.20

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Whitepapers

Version2 Insight: Softwaretest

Mediehuset Ingeniøren

Mobile Test Service - Device & Test Coverage

Testhuset

Succes historier om OPS – Optimized Print Services

Konica Minolta Business Solutions Denmark

OPS - Optimized Print Services

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Mobile Test Service - Device Strategy & Planning

Testhuset
  • Flere whitepapers

Branchenyheder

Digitale samarbejdsværktøjer vokser eksplosivt

Projectplace

Lyncs stormløb - høje ambitioner og køb af Skype

GlobalConnect

Redpill Linpro hjælper kunderne ud af IBM Notes' databaser

Redpill Linpro

VP SECURITIES skaber overblik over kunderne med ny Microsoft CRM løsning

ProActive

Johan Ekelund som Business Advisor og Project Manager hos Affecto Denmark A/S

Affecto Denmark

It-virksomheder

Netfors
|
Esec
|
C-Tilsted
|
Citrix Systems Denmark
|
Intelliglobe
|
Atriumweb
|
Incube
|
Contest
|
Media Function
|
Tiger Media
|
CodeSealer Aps
|
TOPdesk Danmark
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Cookie- & privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • NemID
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Server 2012
  • iOS 6
  • iPhone 5

Tjenester

  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Trekronergade 26 2500 Valby
  • Tlf. work 33265300