Battle: Er det bedst at udvikle til Android, iPhone eller Windows Phone?

Android er ét stort rod, Apples iOS et diktatur, og Windows Phone 7 er kommet for sent til festen. Sådan lød det, da tre udviklere battlede om valg af smartphone-platform.

Den klassiske diskussion om valg af styresystem har nu fået selskab af spørgsmålet om valg af smartphone-platform.

Og som udvikler er der store forskelle på, om man kaster sig over iPhone, Android eller Windows Phone 7. Det kom frem, da tre udviklere debatterede på konferencen Community Day i slutningen af maj.

Med Microsoft som hovedsponsor for konferencen kom diskussionen i høj grad til at handle om den nye dreng i klassen ? Windows Phone 7 ? i forhold til de to større brødre, Android og iOS. Og iPhone-udvikler Uffe Koch fra Huge Lawn var glad for det nye selskab.

»Jeg håber, at der bliver solgt mange telefoner med Windows Phone 7, og det får jeg altså ikke noget for at sige. Microsoft er verdensmestre i at håndtere alt muligt forskelligt hardware med Windows. Selvom nogle hardware-drivere er skrevet af en praktikant i sommerferien hos producenten, får Windows det alligevel til at virke, og de erfaringer håber jeg, Microsoft vil overføre til telefonerne, når der kommer flere forskellige modeller,« sagde han.

Problemet med forskellig hardware er ved at vokse sig stort i Android-land, fortalte panelets Android-mand, Kåre Kjelstrøm fra Silverbullet.

»Det er meget dyrt, hvis man skal teste sin applikation, så den kan køre smooth på alle Android-enheder. Det kan man godt glemme. Man må se på, hvilke maskiner, der udgør majoriteten. HTC Desire, Legend og Wildfire ligger i toppen, men også low-end-telefoner som Sony Ericsson X10 Mini,« forklarede han.

Silverbullets Byvejrs-applikation til DMI har 80.000 faste brugere, forklarede han, og 2.500 af dem bruger stadig den efterhånden forældede Android-version 1.5.

»Det er altså mange, og det begrænser os rigtig meget,« sagde Kåre Kjelstrøm.

Hovedsynderen her er nok Sony Ericsson, mente han, for han havde prøvet at opgradere Android på en X10-telefon, og det var et mareridt.

»Man skulle downloade et program til sin computer, og derefter opgradere firmware på telefonen, før man kunne opgradere. Det tog mig to timer, og jeg har trods alt arbejdet med computere i 25 år. På en Desire sker det helt automatisk,« sagde Kåre Kjelstrøm.

Windows Phone 7 bliver indtil videre ikke brugt på så mange forskellige telefoner, og derfor er der ikke så store problemer her, forklarede Mads Laumann, der er Phone 7-udvikler med firmaet Laumania.

»Her er det nemt at være underdog. Der bliver kun brugt én skærmopløsning, selvom der er to godkendte, og test har ikke været noget stort problem. Det største problem var, at vi i begyndelsen ikke havde nogle enheder at teste på, kun en emulator. Der var nogle ting, der ikke virkede i praksis på en touchscreen, fandt vi ud af, da vi fik en device,« sagde han.

Frihed eller diktatur? Mens Android-udviklerne kan få deres applikation i Android Market uden nogle mellemled, er der kontrol og filtrering i Apple- og Microsoft-lejren. Det er både godt og skidt, mente panelet.

»Du får mig ikke til at sige, at det er fedt at vente syv dage på at få en app i Apples App Store. Det synes jeg ikke, det er. Nogle siger, at så tænker man sig mere om, inden man lægger noget op. Det er et søgt argument. Den køber jeg ikke. En virksomhed kan komme til at investere mange penge i en app og få den afvist til sidst,« sagde Uffe Koch, der selv kaldte iOS-miljøet for et diktatur.

Han anbefalede, at man prøvede i det små først, hvis man følte, man var i en gråzone, og så gik videre, når applikationen var godkendt. Men generelt skal man være uheldig for at få noget afvist, hvis man har åbne øjne, lød hans vurdering.

Med en Windows Phone 7-applikation tager det mellem tre og fem dage at komme igennem godkendelsen. For Mads Laumann havde den procedure reddet ham fra en dum fejl.

»Vi fik afvist en større patch, men så fik vi en fin rapport med tilbage, der beskrev, hvordan vi kunne løse den fejl, vi havde lavet. Det var en kæmpe brøler, for applikationen frøs, hvis man gjorde noget i en bestemt rækkefølge. Så det var en god oplevelse,« sagde han.

Generelt har Microsoft en række regler for, hvordan en applikation skal opføre sig, så brugerne kan forvente samme logik i alle applikationer. For eksempel må tilbageknappen ikke stoppe et spil, men skal sende brugeren til en pause-menu.

Er Microsoft bare kommet for sent til festen, spurgte ordstyreren fra Microsoft.

Ja, lød svaret, men ifølge Mads Laumann er Windows Phone 7 ved at indhente efterslæbet i funktionalitet med opdateringen Mango til efteråret.

»Der kommer virkeligt mange nye ting. Meget af det er bare mangler, i forhold til de andre platforme, men de skal også lige have en chance for at komme ind i kampen. Om et år kan vi bedre sammenligne platformene,« sagde han.

Med Nokias farvel til Symbian og til dels Meego, er den sidste reelle konkurrent på smartphonemarkedet WebOS fra HP. Men ingen af de tre udviklere havde haft mulighed for at prøve WebOS, selvom de gerne ville.

»Jeg mødte en fra HP, som havde en WebOS-device, men han ville ikke lade mig prøve den. Så det er nok ikke så godt. Hvis Windows Phone kom for sent til festen, så er WebOS slet ikke inviteret,« lød det fra Mads Laumann.

Kommentarer (23)

Peter Müller

Webapplikationer kan med et appcache manifest eller Phonegap installeres direkte på smartphones.
Så kan man pludselig ramme all platforme med den samme kodebase, og tilmed også havae den samme kodebase til at køre som mobil webapplikation.

Som jeg ser det kommer hele denne battle i artiklen til at blive afgjort med webapplikationer som vinderen.

Kasper Johansen

Jeg syntes tit at problemstillinger som: "Hvilket mobilt OS man skal satse på?" bringes op.

Nu har jeg skrevet et par apps i Rhodes (RhoMobile) efterhånden og det fungerer udemærket. De virker både til iPhone, Android, BlackBerry og Windows Phone 7.

UI design laves i HTML og CSS som mange kender. Og så kan deres gratis-version af RhoHub-service lave pakker til alle understøttede platforme, som man kan lægge direkte op i diverse stores.

Jeg vil ikke påstå, at alle problemstillinger kan løses i Rhodes, men det løser mange og langt de fleste for mig selv. Rhodes er heller ikke det eneste projekt, som der kan bruges på flere forskellige platforme. Hvorfor i alverden er der så lidt opmærksomhed på dem, når de netop løser problemstillingen: "Hvad skal man udvikle til?"

Hvad gør dem så uatraktive for jer andre?

Jens Schumacher

Vis mig et UI der er lavet i HTML og samtidig overholder design guidlines for iOS og Phone 7 samtidig, så man kan få den godkendt i begge app stores... Så gir jeg en stor pose familie guf...

Heine Pedersen

PhoneGap skulle give adgang til meget af telefonens hardware, såsom kamera, gps osv. Hvis der er hardware, der ikke er understøttet som standard, skulle det vist endda være muligt at skrive sine egne "drivere".

Claus Junker

Jeg vil anbefale folk at læse Martin Fowler's artikel om cross-platform mobile apps, og hvordan det påvirker kvaliteten og brugeroplevelsen: http://martinfowler.com/bliki/CrossPlatformMobile.html

En app med god UX til iPhone er ikke det samme som at den er god til Windows Phone 7. Specielt ikke når f.eks. WP7 har en dedikeret tilbage-knap, hvilket iPhone ikke har.

Samtidig er der native controls, f.eks. longlistselector på WP7 (se de sidste 2 billeder på http://code.google.com/p/dmi-city-weather/).

topic

Fra et udvikler synspunkt, synes jeg klart at Microsoft har overtrumfet alle konkurrenterne. Udviklingsmiljøet og værktøjerne til WP7 er fortrufne, og kvaliteten af godkendelses-proceduren er høj, og hurtig. Faktisk plejer det kun at være 48 timer før jeg for svar.

Der mangler en række APIs på nuværende tidspunkt, mens Mango opdateringen (hvor vi allerede i dag har dev-tools, så vi kan bruge dem), vil tillade os at lave endnu federe apps.

Så rent udviklingsmæssigt synes jeg klart at WP7 er en vinder. Fra et business perspektiv, vil jeg dog stadigvæk mene at iPhone er der hvor pengene ligger.

Og så det at Bing Services, som er essentielt for WP7, ikke virker i Danmark, er desværre et stort minus.

Michael Lykke

Der er intet nemt svar som markedet ser ud pt. Dog er der en lang række spørgsmål man kan stille sig selv for at finde vej igennem junglen.

Hvis du ønsker at udgive en ikke-gratis app så vil det primære valg, i de fleste tilfælde, lande på iOS. Der er ganske enkelt flere penge i omløb på den platform og til trods for at der sælges flere Android telefoner så har iOS brugere gentagene gange vist at de er mere villige til at bruge penge på apps.

Android er ramt af ret markante fragmenteringsproblemer hvilket bevirker at udvikling til Android ofte ender op med at koste mellem 25-100% mere i forhold til iOS. Dette er en faktor man ikke må overse når man forsøger at beslutte sig for hvilke platforme man vil udvikle til.
Dermed ikke sagt at man skal undgå Android - Android kan meget vel være en vigtig platform at satse på, men det kræver nøje overvejelser i forhold til typen af app, målgruppen, kompleksiteten osv.

Windows Phone 7 er formentligt den platform med de mest "moderne" værktøjer og som basere sig på kompetencer mange udviklere allerede besidder - Men Windows Phone 7 er dog så lidt udbredt pt. at man nok bør overveje kraftigt om man ikke skal vente med at investere i den platform. Lige pt. er platformens fremtid ganske enkelt alt for usikker og i lyset af hvor få enheder der er i brug så er det en meget lille gruppe man kan ramme pt. og derved bliver omkostningerne pr. bruger ofte alt for høj.

WebOS er så marginal en platform at den på ingen måder er interessant at have med i sine overvejelser pt. og det er tvivlsomt om den nogensinde bliver relevant. Der er ganske enkelt ikke meget moment bag platformen og en stor mangel på enheder gør at de tre andre platforme ligger langt højere på prioriteringslisten.
Dertil kommer også at hvis man kigger på tværs af alle eksisterende smartphones og tablets så findes der et hav af platforme, men det er umuligt at komme i nærheden af at understøtte dem alle sammen og derfor vil valget stå ved om man skal vælge 1 eller 2 platforme(Og evt. tre hvis Windows Phone opnår mere success end pt).

Der er flere der er inde på muligheder for webapps og apps udviklet via tredjeparts frameworks - De kan ganske rigtig løse nogle af problemerne på tværs af platforme, men de kommer også med nogle meget store kompromisser.
Der findes frameworks idag der kan give adgang til en del af hardwarens sensorer, men dette er igen forbundet med begrænsninger og kraftig nedsat performance. Dertil kommer at der er stor forskel på at udvikle en applikation til iOS hvor man har én skærmopløsning at forholde sig til og ingen fysiske knapper til Android hvor man har en enorm kombination af opløsninger og forhold samt fysiske knapper der erstatter on-screen elementer fra iOS. Og igen så har man Windows Phone 7 som har et tredje sæt guidelines for hvordan tingene skal gøres.
Med mindre vi taler om en uhyr simpel applikation der ikke består af meget andet end en simpel liste eller to, så er det næsten umuligt at lave en applikation efter princippet "Code once, run everywhere" - Forskellene er simpelthen for store.

Dertil kommer at de eksisterende web-frameworks stadigvæk er meget unge og de fleste er behæftede med ret markante fejl og mangler der gør at man ofte ender med at investere mere tid i en cross-platform løsning i forhold til at få udviklet sin applikation som fx 2 native applikationer.

Tingene er selvfølgelig mere komplicerede og nuancerede end som så men det er umuligt at berøre det hele i en kort kommentar.

Kasper Johansen

Tak for artiklen fra Martin Fowler - den var rigtig god. Jeg er enig i, at man bør lægge arbejde i, at få ens app til at overholde design guidelines for den platform man udvikler til. Men at den rigtige løsning er at skrive ens app til hver platform og derved skulle vedligeholde måske 6 apps er jeg bestemt ikke enig i.

En overvejelse der mangler i hans artikel, kunne være om man ikke kunne skrive en app i et cross-platform toolkit, men selve UI-delen kunne skrives til hver enkel platform (måske et universielt UI og to unikke til Android og iPhone - siden de er de to største?)

Jeg syntes ikke det er specielt svært, at få en flydende og nøjagtig opførsel i Rhodes på f.eks. Android. Jeg har dog implementeret de forskellige ting fra iPhone direkte i koden - f.eks. tilbage-knappen i toppen der ikke behøves på Android:

<%if System.get_property("platform") != "ANDROID"%>
<div class="leftItem backButton">
<a href="javascript: history.back(-1);"><%=_("Back")%></a>
</div>
<%end%>

Når det bliver for omstændigt, så ender det jo nok med, at selve viewet bliver skrevet i flere forskellige versioner til hver platform.

Altså: Skriv UI til hver platform i et cross-platform-toolkit, men skriv kun controllers og modeller en gang.

Lasse Reinholt

Lige pt. er platformens fremtid ganske enkelt alt for usikker og i lyset af hvor få enheder der er i brug så er det en meget lille gruppe man kan ramme pt. og derved bliver omkostningerne pr. bruger ofte alt for høj.

Det er lige præcis de få brugere og antal apps, der gør den attraktiv at tjene penge på lige nu, da man har mulighed for at komme først med et bestemt produkt.

Se fx hvor stort et antal downloads de første Android widgets til at aktivere/deaktivere lydløs, har fået, mens alle de talløse efterfølgende kloner må kæmpe om brugerne :)

Det er lidt som Klondyke, bare i en meget kort periode :)

Casper Bang

Altså: Skriv UI til hver platform i et cross-platform-toolkit, men skriv kun controllers og modeller en gang.

Helt enig. Nu er mobil-platformen jo heller ikke første gang man forsøger at forene UI/UX. Den officialle Java platform (JSE fra Sun/Oracle, ikke Google's Android fork) beviste for mange år siden, at cross-platform UI/UX bare ikke holder i praksis.

Af andre pragmatiske toolkits der deler M og C men ikke V, kan nævnes Mono - der jo interesant nok har tænkt sig at gå efter alle 3 platforme, blot med forskellige UI libraries. Dét er ikke dumt, så kan man have eller hyre enkelte UI/UX eksperter men ellers have hovedparten koncentrere sig om backend og business logik.

Nikolaj Brinch Jørgensen

Nu er mobil-platformen jo heller ikke første gang man forsøger at forene UI/UX. Den officialle Java platform (JSE fra Sun/Oracle, ikke Google's Android fork) beviste for mange år siden, at cross-platform UI/UX bare ikke holder i praksis.

Jeg er ikke helt enig. Java har bevist at det kan man godt, både med Swing og IBM viste det senere med SWT.
Siden har Apple m.fl. vist at man med Swing sagtens kan lave native L'n'F, ved brug af hints skræddersyet til den enkelte platform.
Så ja, du har ret i en ting Swing var ikke kønt for mange år siden.

HTML/CSS er en anden teknologi der har vist at cross-platform UI/UX holder.
Desuden har de omtalte webapps vel den fordel at CSS kan laves for de forskellige platforme, men at man kan bibeholde HTML'en.

Casper Bang

...at det kan man godt, både med Swing og IBM viste det senere med SWT.

Ja man kan godt, men det vil altid være en emuleret og halvhjertet oplevelse. Prøv f.eks. at se SWT på Mac og/eller få en screen reader til at fungere til et Swing program, eller få Swing til at fungere godt med Compiz+Unity på Linux. Det kan lade sig gøre, ja, men det vil altid være en konstant kamp efter "laveste fællesnævner".

Michael Lykke

men det vil altid være en konstant kamp efter "laveste fællesnævner".

Netop dét er hvad en mobil webapp, i de fleste tilfælde, vil ende med at være.

En løsning efter laveste fællesnævner med dårlig performance. Idéen med webapps konceptet er god, men den tekniske udførsel halter gevaldigt.
Og hvis man først er ude i at man alligevel skal skrive mange versioner af koden til forskellige platforme så må man overveje om det i virkeligheden ikke ville være næsten lige så hurtigt at lave det som x antal native apps.

Af egen erfaring kan jeg fortælle at vi her i huset startede med at lave de første par mobile apps i Appcellerator Titanium netop fordi det var cross-platform men gav mulighed for native UI - Altså det bedste af begge verdener... I teorien.
I praksis endte det med at de fleste af projekterne blev skrottet og lavet fra bunden i native kode - Hvilket faktisk endte med at være markant hurtigere rent udviklings-mæssigt end det var at forsøge at få et cross-platform framework til at virke ordentligt på tværs af flere platforme. Og det er endda med oplæringstid inkluderet i processen til native udvikling.

Der er ingen tvivl om det ville være fedt at skrive en applikation én gang og så have den tilgængelig på tværs af en hel række platforme, men vi er ikke i nærheden af at det kan lade sig gøre på en solid og effektiv måde.

En anden vigtig ting man skal huske på når man benytter disse frameworks er at i dét sekund du har valgt det framework så har du ikke alene låst dig til den udbyder, men du har også låst dig til at være KRAFTIGT begrænset i de muligheder du har udviklingsmæssigt - For ikke at snakke om det faktum at når Apple/Google/Microsoft udkommer med nye features så skal du vente i lang tid før dit framework understøtter de muligheder.

Jakob Damkjær

"»Du får mig ikke til at sige, at det er fedt at vente syv dage på at få en app i Apples App Store. Det synes jeg ikke, det er. Nogle siger, at så tænker man sig mere om, inden man lægger noget op. Det er et søgt argument. Den køber jeg ikke. En virksomhed kan komme til at investere mange penge i en app og få den afvist til sidst,« sagde Uffe Koch, der selv kaldte iOS-miljøet for et diktatur.
Med en Windows Phone 7-applikation tager det mellem tre og fem dage at komme igennem godkendelsen. For Mads Laumann havde den procedure reddet ham fra en dum fejl."

Så når Microsoft laver kvalitets kontrol så er det godt men når Apple gør det samme er det diktatur... suk bare suk.

og hvis du følger de regler der er udstukket for at komme ind i den butik der udbetaler 20 gange så mange penge for salg 4 pay software som android market til udviklerene så er det noget de udviklere hvis apps der bare går lige igennem siger jatak til... og det er 95% af eftersynene... så hvis man ikke kan finde ud af hvad 95% kan så bør man tage det op til overvejelse.

Desuden--- Den der WebOS kommentar til sidst... har du hørt om NDA og hvad der sker med folk der ikke kan finde ud af hvad N og D delen af den forkortelse ?

og det med at komme for sent er et mystisk koncept for en branche der inden for de sidste 2-4 år har set giganter forgår og opstå... HP og Microsoft har penge nok til at de ikke sidder på markedet flere gange så lang tid som fx det tablet/Pad dims format der har vist sig at kunne sælges har eksisteret... Så at sige de kommer for sent er at ignorere de sidste par års historie på det markede.

/Jakob

Henning Godske

Hvis Mads Laumann nu havde taget sig sammen og virkelig ville sammenligne WebOS med de andre, så havde han blot behøvet at google det og finde det frit tilgængelige SDK inklusive device emulatore.

Og ja, der er endnu ikke et market i Danmark for WebOS (der er ved at være det i USA), men det kommer og så er det jo smart at være først.

Nikolaj Brinch Jørgensen

Ja man kan godt, men det vil altid være en emuleret og halvhjertet oplevelse. Prøv f.eks. at se SWT på Mac og/eller få en screen reader til at fungere til et Swing program, eller få Swing til at fungere godt med Compiz+Unity på Linux. Det kan lade sig gøre, ja, men det vil altid være en konstant kamp efter "laveste fællesnævner".

Det lader faktisk gøre, når de ansvarlige (platformsleverandøren) gør noget ved problemet:
Se f.eks. MacWidgets: http://code.google.com/p/macwidgets/
Eksempel her: http://explodingpixels.wordpress.com/2009/03/23/swing-can-be-oh-so-sweet/
Jeg ville nu nok vælge Swing på Mac (jeg ville generelt vælge Swing over SWT, med mindre jeg kun udviklede til Windows).

Omkring laveste fællesnævner, så er jeg uenig. Der er ikke nogen kamp om laveste fællesnævner. Laveste fællesnævner er default. Man customizer så på de forskellige platforme.
Det er gammel kendt arkitektur at gå efter et MVC, hvor hele eller dele V er byttet ud på de forskellige platforme. SWT er faktisk et eksempel på at en meget lille specifik del er byttet ud, ligesom Swing er det.
Flere desktop apps der også findes som webapps deler også i hvert fald hele eller dele af M, og det er fornuftigt, men stiller selvfølgelig krav til arkitektur og design.

Men kerne i problemet har du ret i. UI paradigmet er meget forskelligt på de forskellige platforme, ligesom UI komponenterne og designguidelines er. Det er ligesom det i dag er mellem f.eks. Windows og Mac (Mac har enormt mange andre knap-typer sammenlignet Windows).

Jens Schumacher

HTML5 applikationer skal jo netop IKKE godkendes i nogen appstores, men køres fra browseren.

Læs venligst mit post i sammenhæng. Jeg snakker ikke om html fra zhe web....
Jeg svarer på.

UI design laves i HTML og CSS som mange kender. Og så kan deres gratis-version af RhoHub-service lave pakker til alle understøttede platforme, som man kan lægge direkte op i diverse stores.

Det fremgår ganske tydeligt at der er tale om endnu et cross platform app udviklings framework som bruger html til at designe brugerfladerne.
Det fremgår også ganske tydeligt at pointen netop er at lave apps som man kan proppe i app store.
Derfor min invending i forhold til at overholde UI design guidlines for de forskellige app stores ved brug af HTML.

Jeg er sku godt klar over at en hjemmeside ikke skal overholde nogen guidlines.

Kasper Johansen

Bare for at gøre det helt klart, så har Jens Schumacher ret, når han siger Rhodes-platformen bruger HTML til at vise sit UI. Mere præcist starter den en app med selve browser-komponenten fra telefonen - så appen køres ikke igennem telefonens browser normalt (selvom det står i deres docs, at man godt kan gøre det sådan også - en ting jeg ikke selv har prøvet).

Nikolaj Brinch Jørgensen

Klovneriet som er fordyrende er vel at det er svært at udvikle i samme teknologi på tværs.
En hel del kunne været gjort nemmere, hvis man f.eks. kunne beytte Java, .NET, C/C++ på tværs af platformene, med tilgængelige API'er, og man så kun behøvede fragmentation på UI delen (og for enkelte dele sensor mm., men denne del har man løst før med en-driver model).

Det er vel der hoved-omkostningen ligger? Den eneste fælles udviklings teknologi der er, er nævnt, som er HTML, CSS og JavaScript. Med den kan man nok komme langt i mange Apps. Men nogle Apps vil alligevel kræve en bedre udnyttelse af device, så man er nødt til at gå mere low-level til værks, og her starter fragmentation-hell.

Een afskrev før Java. Men Java er faktisk et godt bud på at få lavet en fælles platform-teknologi. Den er kendt af mange, og har allerede været afprøvet før (J2ME). I dag kan de fleste devices sagtens afvilke et fuldt J2SE (jeg ved godt det ikke hedder sådan længere), så de vil komme an på en JVM leverance fra de enkelte leverandører (med tilhørende licensbetaling til Oracle). Apple gør det allerede på OS X, mens Google har valgt ikke at gøre det, og skabe sin egen Java klon. Microsoft har .NET, men kommer sikkert til at supportere Java også, da der er en stor Nokia investering i Java.
Hvad WebOS gør skal jeg lade være usagt, men Java er netop bygget til formålet.
Java har samtidigt vist at man ikke er bundet af noget bestemt UI fænomen, men at man kan skifte den del ud, så den kan passe til hvad som helst (Swing, SWT osv.), ligesom der i Swing er support for hints, som JVM kan fortolke og præsentere et UI design der følger den enkelte platform, og ikke et eller andet mystiks UI-paradigme opfundet på en UNIX platforms CDE.

Svante Jørgensen

Størst frihed for udvikleren - færreste begrænsninger.
Største mulighed for udbredelse - der er flere Android mobiler end nogen anden platform.

Android er ikke nødvendigvis det bedste til alle forbrugere, men for den gennemsnitlige udvikler har jeg svært ved at se flere fordele på andre platforme.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Programming in HTML5 with Javascript and CSS3 [20480]

Hvornår: 2015-10-01 Hvor: Østjylland Pris: kr. 19975.00

PowerPoint course experienced (conducted in English)

Hvornår: 2015-12-22 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 2950.00

Projektledelse

Hvornår: 2015-10-06 Hvor: Fyn Pris: kr. 18400.00

Modeldrevet. komponentbaseret udvikling af indlejret software

Hvornår: 2015-08-21 Hvor: Nordjylland Pris: kr. 18000.00

SharePoint 2013 Power User [55028]

Hvornår: 2015-10-01 Hvor: Østjylland Pris: kr. 7975.00