Kender du Danmarks bedste it-arbejdsplads?

Vær med til at udpege den bedste blandt nogle af Danmarks største it-virksomheder og it-arbejdspladser og deltag i konkurrencen om et rejsegavekort á 5.000 kr. og fem gavekort à 500 kr.

Klik her for at deltage i undersøgelsen og konkurrencen »

Nyhedsbrev

Få it-nyheder og blogs hver dag direkte til din indbakke.



feeds RSS Nyhedsfeed
Afstemning

NemID har nu været i brug i to måneder. Har du fået en NemID?







Nationale elevtest brudt ned igen: Cowi undersøger lange svartider

De nye, nationale test, som alle Folkeskolens elever skal igennem, er endnu en gang ramt af problemer. Skolestyrelsen beder nu leverandøren Cowi om en forklaring på lange svartider.

Svartider på op til fem minutter. Hvid skærm i to minutter mellem hver opgave. Sådan er virkeligheden for de folkeskole-elever, der i dag forsøger at tage de omstridte nationale test i læsning.

Derfor har Skolestyrelsen besluttet at lukke af for adgangen til testene, indtil leverandøren Cowi har kommet med en forklaring og afhjulpet problemet. Det fremgår af Skolestyrelsens hjemmeside og af en omtale på Folkeskolen.dk.

Det er langt fra første gang, at de it-baserede nationale test er løbet ind i problemer. I maj 2009 blev leverandøren Cowi således idømt en bod på 500.000 kroner plus dagbøder på 15.000 kroner, indtil systemet levede op til Skolestyrelsens krav.

»Det er ingen hemmelighed, at vi har været stærkt utilfredse og frustrerede undervejs over problemer og forsinkelser, som også skolerne har mærket. Når leverandøren ikke leverer, skal der betales en bod,« udtalte direktør i Skolestyrelsen Martin Isenbecker i den forbindelse.

I september sidste år var tonen dog en anden, idet Skolestyrelsen her udsendte en pressemeddelelse om, at de stærkt forsinkede test nu var klar.

Kommentarer (19)
af Kim Udklit, 2. marts 2010 13:20

Hvad med at grave lidt i sagen:

Hvad er det for tekniske problemer der er tale om ?
Hvordan er systemet opbygget ? Hvilke teknologier er anvendt ?

Som artiklen fremstår nu, kunne den koges ned til:

Der er problemer igen !

af Thomas Bundgaard, 2. marts 2010 13:34

Jeg synes godt nok det er imponerende, at det skal være så svært at lave en velfungerende test!

Jeg kender ikke de bagvedliggende systemer, men jeg vil tro, at de fleste herinde kunne lave en bedre fungerende løsning for 110 mio. kr.

Hvor mange elever tager en test samtidig? 15-20000?
af Peter Andersen, 2. marts 2010 13:36

Det ka' de sku ikke være bekendt. Hvor er de store danske IT projekter der fungerer? - kan vi ikke få en artikelserie om dem? - for det her er da deprimerende.

COWI - er det ikke også en kikset mælkedrik fra 90'erne?
af Christian W. Moesgaard, 2. marts 2010 15:03

Jeg kender ikke de bagvedliggende systemer, men jeg vil tro, at de fleste herinde kunne lave en bedre fungerende løsning for 110 mio. kr.


Det har du sikkert ret i. Det kan ikke kræve så vanvittigt meget ekspertise at holde nok servere oppe til at håndtere en gang folkeskole elever som laver ~30 kald (må man gå ud fra) på serveren i en time hvert år.
På den anden side så er det nok ikke jordens største idioter der debatterer herinde. Mange af os (mig selv desværre ikke inkluderet endnu) er uddannet i den slags.

Der er MANGE firmaer - både indlandske og udlandske, som kunne gøre det meget bedre.

COWI burde fyres på stedet - for det er ikke første gang. Der var også ballade sidste år og forrige år.
af Daniel Madsen, 2. marts 2010 15:30

som jeg forstår det er COWI blot projektledere på systemet og dem der står for den reelle udvikling er så vidt jeg har kunnet finde frem til @ventures http://www.ventures.dk/

Det lader til at være en afdeling under Århus Købmandsskole. Jeg håber de er bedrer til at undervise end til at udvikle IT-løsninger.
af Stig Johansen, 2. marts 2010 16:23

Jeg håber de er bedrer til at undervise end til at udvikle IT-løsninger.

Klikkede på dit link i min Konqueror, hvor jeg har disabled javascript.

Hvad får man?
En stort set hvid, intetsigende, side, hvor intet fungerer.

Man er åbenbart ikke vevidt om, at mange (af sikkerhedsmæssige grunde) har disabled javascript, samt at søgemaskiner ikke kan følge javascriptbaserede links.

Tsk...
af Lars Banner-Voigt, 2. marts 2010 17:04

hah, hvis man kigger i deres kildekode så gætter jeg på copy paste og så et basis html+javascript kursus.
De ville aldrig få mine penge frivilligt til noget med IT, signal værdien i det der markværk er simphelthen så dårligt, enten er der noget i vejen med deres kompetencer eller deres ledelse.
af Martin Kristensen, 2. marts 2010 17:07

Jeg har en dreng i 6.te klasse der prøvede matematikudgaven. Han var meget utilfreds med systemet.
En af de ting han følte var værst, var at det var umuligt at navigere frem og tilbage i stykkerne. Kom man f.eks. fejlagtigt til at bladre til næste stykke var det umuligt at komme tilbage igen, ligesom det var umuligt at kontrollere sine besvarelser.
Alt i alt var hen meget nedtrykt over funktionen og han udtrykte at man kun burde have prøver på papir.
af rasmus palm, 2. marts 2010 17:42

http://spreadsheets.google.com/view...

Tvivler på at google's servere går ned...
af Asger Jensen, 2. marts 2010 17:56

Ja jeg mangler også noget substans. Er der slet ikke nogen der ved bare en lille smule om arkitekturen af hele systemet. E.g. hvad bruger de ap applikationsservere, databaser, udviklingssprog etc. Er der nogle der kender til arkitekturen af http://www.ventures.dk/ produkter da det åbenvbart er dem der ligger "bag" ( Ref: http://www.linqx.dk/x/index.php?sea...@ventures )
af michael rasmussen, 2. marts 2010 18:56

Med mit kendskab til Århus Købmandsskole, og under forudsætning af at det er dem der står bag, vil jeg anse det for overvejende sandsynsligt, at systemet er udviklet i .NET på en Windows platform.
af Daniel Madsen, 2. marts 2010 19:28

Jeg tvivler nu stærkt på at det er den valgte teknologiske platform der er problemet :-)
af Asger Jensen, 2. marts 2010 20:03

Der er jeg lidt uenig. Jeg har erfaring for at skal man bygge systemer der kan klare 15-20.000 samtidige anvendere, så er det vigtigt at infrastrukturen systemet kører oven på er "skruet" rigtigt sammen. Dette indebærer bl.a. at man har gennemtænkt hvordan man på alle niveauer i infrastrukturen kan skrue op for kapaciteten, hvis det bliver nødvendigt.

En anden grund til at systemet ikke kan klare belastningen kan være at applikationen er skrevet "dårligt". Det kan som regel løses ved at rette de fejl der måtte være. Har man derimod arkitektur mæssigt designet systemet forkert (her tænker jeg også på applikationen), så er man straks mere ilde stedt, da arkitekturen så skal ændres og det tager tid, ja måske meget lang tid.
af Daniel Madsen, 2. marts 2010 20:09

Det har du helt ret i og det var heller ikke det jeg hentydede til.

Men om man har valgt .NET og Windows eller Java og Linux eller noget helt andet er næppe så afgørende - det skulle gerne være muligt at lave et fungerende system uanset.
af bo jensen, 2. marts 2010 21:07

<dril>
Ja - men havde de valgt Linux, ville der være større sandsynlighed for, at de også havde valgt rigtigt på alle andre områder :-) .
</dril>
af Kim Rasmussen, 3. marts 2010 00:52

Til MARTIN KRISTENSEN:

Nej, det er ikke muligt at bladre i opgaverne, og der har heller aldrig været meningen. Planen er testen skal være adaptiv, altså at man får et letter spørgsmål hvis man svarer forkert, og et svære hvis man svarer rigtigt. Derfor kan man ikke havde muligheden for at gå tilbage til et tidligere spørgsmål.

Jeg er absolut ikke imponeret over hvordan testene virker, men lige netop den her kritig er uberettiget. Din søns lærer burde havde (og har formenligt også) gjort klassen opmærksom på at det er sådan testsystemet virker...

Tak for oplysningen. Du har nok ret i, at han har fået det oplyst. Men da oplevelsen har været negativ,kunne man spørge om det "adaptive" system er velegnet som test? En del af oplevelsen af at blive testet er jo, at man efterlades med en fornemmelse af om det er gået godt eller dårligt. Den adaptive test kunne muligvis foranledige, at alle elever gik ud af lokalet med en dårlig oplevelse. Hvis man sammenligner med en almindelig måde at arbejde på, er aflevering uden efterfølgende kontrol heller ikke særlig sundt eller tilfredsstillende.
Min umiddelbare fornemmelse er, at man burde køre med et fast sæt opgaver og mulighed for manøvrering, og at dette kan give mindst samme fornemmelse af elevernes vidensniveau som den adaptive test.
af Per Rasmussen, 3. marts 2010 12:09

Selvfølgelig skal eleverne ikke kunne blade frem og tilbage efter behag.

Når det er sagt, så må det være på tide der ruller nogle hoveder, COVI og hvem der så end har lavet det slipper for let fra deres fejl, COVI har vistnok fået en bøde sidste gang, hvor det dog så til sidst lykkedes at gennemføre testene, men nu er den så gal igen.
af Carsten Pedersen, 3. marts 2010 12:15

kunne man spørge om det "adaptive" system er velegnet som test?


Det er faktisk et rigtig relevant spørgsmål. Men her har alle været oppe imod en (nu forhenværende) undervisningsminister, der var smask forelsket i begrebet adaptive prøver. Han har fremhævet det gang på gang han er blevet interviewet gennem mange år.

Desværre har han tydeligvis aldrig forstået de bagved liggende principper for, hvad der egentlig skal til for at lave sådanne test korrekt - og hvor mange faldgruber der er undervejs. Om det er folk med forstand der ikke har turdet sige ham imod, eller om det er folk med manglende forstand som han har delt sin uvidenhed med, ved jeg ikke. Men havde nogen sat ham ordenligt ind i tingene tvivler jeg på, skoleelever skulle slås med adaptive prøver i dag.

E-mail:   Adgangskode:  
Ikke bruger? Opret en brugerkonto og deltag i debatten
Seneste blog-indlæg
Hvem har hacket DI ? AF POUL-HENNING KAMP

CRM i det offentlige AF OLE BECH

SAS INSTITUTE
From Business Intelligence to Analytics (18 sider)
GULLERS GROUP
Linux for In-Vehicle Systems (3 sider)
GULLERS GROUP
Saftey-Critical Software Development (10 sider)
GULLERS GROUP
Checkliste for Success (10 sider)
SAS INSTITUTE
Web-based Query and Reporting (30 sider)